Opel Kadett en Astra: 85 jaar toonaangevend en vernieuwend

Redactie Baaz

Van de eerste generatie in 1936 tot aan de nieuwe Astra met elektrische aandrijving

  • Opel Kadett A legt in 1936 fundament voor betaalbare compacte klasse
  • Succes van Kadett A draagt bij aan wederopbouw Duitse economie
  • Astra F bestverkochte Opel tot dusver met 4,13 miljoen exemplaren
  • 11 generaties Kadett en Astra keer op keer innovatief binnen hun segment
  • Opel Astra opent nu nieuw tijdperk met krachtig design en elektrische aandrijving

De zesde generatie Opel Astra is opnieuw klaar om het voortouw te nemen in zijn klasse en de traditie voort te zetten die 85 jaar geleden begon. Dat was in 1936, toen Opel als eerste Duitse autofabrikant met de Kadett een betaalbare compacte gezinsauto op de markt bracht.

De markt van compacte auto’s kwam echter pas na de Tweede Wereldoorlog goed op gang. Toen steeg de vraag naar de Opel Kadett exceptioneel snel. De groeiende verkoop droeg bij aan het Duitse ‘Wirtschaftswunder’, oftewel de periode van economische wederopbouw. De vraag werd zo groot dat Opel in 1962 in Bochum speciaal voor de Kadett een nieuwe fabriek bouwde. Deze Kadett vormde ook de inleiding voor een decennialang marktleiderschap van Opel in Nederland; van 1968 tot en met 2003 voerde Opel in Nederland de verkoopstatistieken aan.

Het was de kunst om niet op de lauweren te rusten. Opel voorzag daarom elke modelgeneratie van innovaties, zoals een nieuwe watergekoelde 1,0-liter viercilinder benzinemotor in 1962 voor de Kadett A, een sensationeel aerodynamische carrosserie voor de Kadett E (1984) en de Adaptive Forward Lighting (AFL) koplampen van de Astra H (2004).

Die historische lijn van vernieuwing is nu doorgetrokken in de nieuwe Astra, die met zijn krachtige, pure design en toonaangevende technologie – inclusief plug-in hybride aandrijving – een nieuwe hoofdstuk vormt.

1936 Kadett revolutionair door volledig stalen zelfdragende carrosserie

De oorspronkelijke Opel Kadett uit 1936 onderscheidt zich door zijn zelfdragende stalen carrosserie. Terwijl toen een chassis met een houten opbouw nog heel gangbaar was. De zelfdragende constructie is lichter, wat hogere prestaties oplevert en een gunstiger brandstofverbruik. Bovendien is de veiligheid beter dankzij een geïntegreerd en daarmee steviger passagierscompartiment en een lager zwaartepunt.

De Kadett A dankt het succes in zijn gloriejaren (1962-1965) aan zijn destijds nieuwe, levendige 1,0-liter benzinemotor, de grote kofferbak en veel ruimte voor de inzittenden. De vulopening van de tank zat niet meer in de kofferbak maar aan de buitenkant. Een voordeel voor in het inladen volgens Opel en met een knipoog richting Wolfsburg: “U ruikt nu ook geen benzinelucht meer in de kofferbak.”

De overstap naar voorwielaandrijving voor de Opel Kadett D (1979-1984) was eveneens van cruciale betekenis. Motor en versnellingsbak vormden een compact geheel voorin. Daardoor was het interieur toonaangevend ruim voor die tijd, terwijl deze modelgeneratie toch korter was dan de Kadett C.

Astra F naar tijdgeest van de jaren negentig

De Opel Astra F beleefde in 1991 zijn wereldpremière. Een nieuwe modelnaam, gelijk aan zijn Britse evenknie Vauxhall Astra, ging gepaard met de komst van een reeks veiligheidssystemen en een hoge mate van recyclebaarheid. Dat paste in de tijdgeest van toen. De Astra F is nog steeds het bestverkochte Opel-model. 4,13 miljoen exemplaren verkocht Opel tussen 1991 en 1997.

Volledig nieuwe zesde generatie Astra maakt een krachtige stap in de toekomst

Met de nieuwe Astra staat Opel andermaal aan het begin van een nieuw tijdperk. De strijd tegen CO2-uitstoot is actueel in de auto-industrie en dat maakt elektrische aandrijving essentieel om de emissie van broeikasgassen te verminderen. De nieuwe Astra speelt dan ook een cruciale rol in de elektrificatie van het Opel-modellengamma en daarom komt hij er ook als plug-inhybride in twee vermogensvarianten.

De nieuwe Astra is bovendien het volgende model volgens de meest recente, pure designfilosofie met de herkenbare Opel Vizor in de voorzijde, uitgebouwde wielkasten en strakke vlakken. De op de bestuurder gerichte Pure Panel-cockpit kenmerkt het toekomstgerichte interieur. Zo zet de Astra een krachtige stap in de toekomst, 85 jaar na de originele Kadett.

1936-1940: Opel Kadett – veroveraar van hart en ziel

Met zijn topsnelheid van bijna 100 km/u maakte deze compacte vierzitter indruk. De Braunschweiger Tageszeitung berichtte 5 december 1936: “Zoals uit de eerste rij-indruk blijkt, is de Kadett zeker geen doorsneeauto in deze prijsklasse.” De gunstige prijs was mogelijk door een modulair principe. De zelfdragende carrosserie, met Dubonnet-vering voor de voorwielophanging en een achteras met bladveren, stamde van de Opel Olympia. De 17 kW (23 pk) sterke viercilinder motor van 1.073 cm3 kwam van de Opel P 4.

Zelfdragende carrosserie en ultramoderne productie 

De zelfdragende carrosserie was niet alleen gunstig voor prestaties, verbruik en veiligheid, maar maakte ook een zeer moderne productie mogelijk. Een productiewijze die tot op de dag van vandaag wordt toegepast waarbij met gebruik van hydraulische hulpmiddelen motor en aandrijflijn ‘huwen’ met de carrosserie. Opel had bovendien in Rüsselsheim destijds de modernste gieterij voor matrijzen ter wereld en de grootste perserij in Europa voor de plaatstalen delen.

Fris design en innovatieve technologie

Opel maakte als een van de eerste fabrikanten in Europa een modernere designtaal populair: een meer gestroomlijnd ontwerp met geïntegreerde koplampen in plaats van los geplaatste exemplaren. Begin jaren dertig, kort na de overname door General Motors, werd – op initiatief van Harley Earl, GM’s Chief Designer – een designafdeling ingericht in Rüsselsheim.

Toen al huldigde Opel het principe om innovatieve techniek bereikbaar te maken voor een groot publiek. Hydraulische remmen op alle vier wielen, richtingaanwijzers, de driehoekige uitklapruitjes in de zijramen voorin voor ventilatie en een van binnenuit bereikbare kofferbak waren destijds in dit segment nog niet gebruikelijk. Net zo min als een valstroomcarburateur met venturi (versmalde doorgang met sproeier) die voor een goede vermenging van de brandstof met lucht zorgde en daarmee voor een verbeterde verbranding en een lager verbruik.

In het kort

Modelserie - Opel Kadett A

Productieperiode - 1936–1940

Aantal - 107.608

Carrosserievarianten - Tweedeurs sedan
                                      Vierdeurs sedan
                                     Tweedeurs cabriolet

Motor - Benzine: 1,1 liter, 17 kW (23 pk)

Carrosserie/onderstel

Carrosserie - Monocoque stalen carrosserie

Voorwielophanging - Starre as

Vering en demping voor - Dubonnet-veren/schokdempers

Achterwielophanging - Starre as

Vering en demping achter - Bladveren/hydraulische schokdempers

Afmetingen/gewicht

Lengte/breedte/hoogte (mm) (Sedan) - 3.810 x 1.375 x 1.455

Wielbasis (mm) (Sedan) - 2.337

Spoorbreedte voor/achter (mm) - 1.075/1.168

Gewicht (kg) - 757

De na-oorlogse generaties: van Kadett A tot aan nieuwe Astra

1962-1965: Opel Kadett A – economisch mirakel

Een grote kofferbak, genoeg ruimte voor vier inzittenden en een nieuwe, levendige motor, plus lage onderhoudskosten vormden het recept voor het succes van de Kadett A. Opel produceerde er bijna 650.000 van 1962 tot en met 1965. De moderne, voorin geplaatste watergekoelde benzinemotor maakte hem een geduchte concurrent voor de VW Kever. De motor met een inhoud van 993 cm3leverde 29 kW (40 pk) en kwam vanaf maart 1963 ook in de nieuwe Kadett Caravan.

1965-1973: Opel Kadett B – ‘das Auto’

De Kadett B was meer dan vier meter lang en daarmee behoorlijk groter dan zijn voorganger. De cilinderinhoud groeide naar 1.078 cm3 en het vermogen naar 33 kW (45 pk). Er was ook een versie met hogere compressie, de 1.1 S met 40 kW (55 pk). Deze modelgeneratie was een succes met een productie van meer dan 2,6 miljoen exemplaren van september 1965 tot juli 1973. 50 procent betrof export voor klanten in 120 landen wereldwijd.

1973-1979: Opel Kadett C – atleet

Van de Kadett C zijn 1,7 miljoen exemplaren gebouwd tussen 1973 en 1979. Een strakke en vloeiend gelijnde carrosserie met centraal over de motorkap een opvallende plooi kenmerkten deze laatste achterwielaangedreven Kadett. Van dit model debuteerde op de IAA in 1975 de krachtige GT/E. De 1,9-litermotor met Bosch L-Jetronic brandstofinjectie produceerde 77 kW (105 pk), goed voor een topsnelheid van 184 km/u voor deze slechts 900 kilogram wegende Kadett.

1979-1984: Opel Kadett D – voorwielaandrijving

Opel introduceerde deze vierde generatie op de IAA in 1979. Dit was de eerste generatie van de Kadett met voorwielaandrijving en een nieuwe achteras met torsievering. Met een lengte van 3.998 mm was de Kadett D 126 mm korter dan zijn voorganger, maar de lengte van het interieur was toegenomen. Een nieuwe 1,3-liter motor met bovenliggende nokkenas leverde 44 of 55 kW (60 of 75 pk). Behalve een ruime stationwagon met 1.425 liter laadvolume, waren er ook twee fastback-versies. In 1983 volgde de sportieve Kadett GTE, met een 1,8-liter viercilindermotor van 85 kW (115 pk) en een topsnelheid van 187 km/u. In totaal heeft Opel van de Kadett D 2,1 miljoen exemplaren geproduceerd, van 1979 tot 1984.

1984-1991: Opel Kadett E – wereldkampioen aerodynamica

De Kadett E is gebouwd van 1984 tot 1991 en was als ‘Auto van het Jaar 1984’ een winnaar, ook met een verkoopaantal van in totaal 3.779.289. De Kadett E viel op door een luchtweerstand van 0,32 CW, de laagste in zijn klasse. 1.200 uur testen in de windtunnel wierpen duidelijk vruchten af. De sportieve GSi was met een CW van 0,30 zelfs de meest aerodynamische hatchback ter wereld.

1991-1997: Opel Astra F – bestseller

Meer dan 4,13 miljoen zijn er gebouwd van de Astra F tussen 1991 en 1997. Het is nog altijd het bestverkochte Opel-model ooit. Opel startte ook met een veiligheidsoffensief. Zo had de Astra F veiligheidsgordels met spanners plus hoogteverstelling. De portieren waren versterkt met dubbele stalen buizen voor bescherming bij zijdelingse aanrijdingen en de katalysator deed zijn intrede.

1998-2004: Opel Astra G – veelzijdig

De Astra F viel op door het coupé-achtige design met drie of vijf deuren. Verder was ook deze generatie er als stationwagon. Later kwamen een sedan, een coupé en een cabriolet. De Astra F had een stijvere, volledig verzinkte carrosserie en een dynamisch DSA-onderstel (Dynamic Safety Chassis). Dat combineerde comfort met rijdynamiek. Een ongeveer 10 mm grotere wielbasis zorgde voor meer interieurruimte, vooral achterin.

2004-2009: Opel Astra H – veel keuze

Met twaalf motorvarianten van 66 tot 176 kW (90 tot 240 pk) en zeven carrosserievarianten was de keuze ongekend groot. Van de Astra H zijn uiteindelijk in totaal 2,7 miljoen exemplaren verkocht. Deze derde generatie van de Opel Astra blonk uit door talrijke innovaties. Technische highlights waren onder meer het adaptieve IDSPlus-onderstel met elektronische Continuous Damping Control (CDC) en Adaptive Forward Lighting (AFL) koplampen met dynamische bochtverlichting.

2009–2015: Opel Astra J – design centraal

“Sculptural artistry combined with German precision” – Met deze slogan karakteriseerde Opel de nieuwe designtaal van de Astra J. Deze generatie viel verder op door een reeks technologieën die al hadden bijgedragen aan het succes van de Opel Insignia. Dat waren onder meer het ‘Opel Eye’-camerasysteem met verkeersbordherkenning, de AFL+-koplampen met automatisch dim- en grootlicht en een adaptief FlexRide-onderstel was mogelijk. De Astra J was de eerste met voorstoelen die samen met experts van de AGR-organisatie (Aktion Gesunder Rücken e.V) waren ontwikkeld.

2015-2021: Opel Astra K – Auto van het Jaar 2016

De Astra K is tot 200 kg lichter dan zijn voorganger, biedt meer binnenruimte binnen een kortere totale lengte en heeft efficiënte motoren. Het huidige, uitgaande model is uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar 2016’. Onder meer door toonaangevende technologie zoals full-LED Matrix-technologie, Intelli-Lux LED® – tot dan voorbehouden aan premium modellen in hogere segmenten. Nieuw op het vlak van rijdersassistentie zijn onder meer Lane Keep Assist with Lane Departure Warning samen met Following Distance Indication en Forward Collision Alert with Collision Imminent Braking. De AGR-voorstoelen bieden ventilatie en massagefuncties.

Vanaf 2021: Opel Astra L – elektrische uitdager

Opel opent nu een nieuw hoofdstuk met de Astra L. Voor het eerst is elektrische aandrijving (plug-in hybride) beschikbaar, naast zeer efficiënte benzine- en dieselmotoren. De nieuwe Opel Astra valt op door de designtaal, met aan de voorzijde het nieuwe merkgezicht – de Opel Vizor. De Astra L is kortom klaar om aan 85 jaar succes in het C-segment weer een nieuw hoofdstuk toe te voegen.

 

 

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie