Opel start verkoop Astra Sports Tourer GSe
Krachtig, dynamisch en geëlektrificeerd – zo zijn de modellen van Opels nieuwe submerk GSe te karakteriseren. Na de Opel Grandland GSe1 en Astra GSe2 is nu ook het derde lid van de GSe-familie te bestellen: de Astra Sports Tourer GSe.
Sportieve topversie met riante bagageruimte nu te bestellen
- Plug-in hybride topversie combineert voordelen van ruime stationwagen met dynamisch en lokaal emissievrij rijplezier
- Sportief GSe-onderstel 10 mm verlaagd en voorzien van KONI FSD-technologie
- Kenmerkend GSe-design met specifieke lichtmetalen wielen, bumpers en AGR-gecertificeerde sportstoelen
- Boordevol technologie en royale bagageruimte tot wel 1.553 liter
- Opel Astra Sports Tourer GSe nu te bestellen vanaf € 50.699,-
Net als alle GSe-modellen van Opel doet ook de stationwagenvariant van de ‘Grand Sport electric’ zijn naam eer aan. De nieuwe Astra Sports Tourer GSe prikkelt met zijn dynamische rijeigenschappen, sportieve onderstel, onderscheidende GSe-design en lokaal emissievrije plug-in hybride-aandrijving – zonder in te leveren op praktische bruikbaarheid voor iedere dag. Het model combineert het beste van meerdere werelden: pure rijdynamiek, verantwoord rijplezier en tot 1.553 liter bagageruimte. De sportieve, onderscheidende en rijk uitgeruste Astra Sports Tourer GSe is nu te bestellen voor prijzen vanaf € 50.699,- (incl. BTW/BPM en afleverkosten).
“De nieuwe Opel Astra Sports Tourer GSe is een indrukwekkende stationwagen. Met zijn scherpe vormgeving straalt hij rijplezier uit, voor de hele familie. De GSe staat voor pure rijdynamiek, lokaal emissievrije mobiliteit en veel ruimte voor dagelijks gebruik”, vertelt Florian Huettl, de CEO van Opel.
Sportief onderstel en krachtige plug-in hybride-aandrijving
De krachtige plug-in hybride-aandrijflijn en het sportieve onderstel zijn de basis voor het GSe-specifieke, dynamische rijgedrag van deze Astra Sports Tourer. De GSe wordt aangedreven door een 133 kW (180 pk) sterke 1,6-liter viercilindermotor die optimaal samenwerkt met een 81 kW (110 pk) elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 165 kW (225 pk) en 360 Nm koppel. Het brandstofverbruik is vastgesteld op 1,1-1,2 l/100 km met een bijbehorende CO2-emissie van 25-26 g/km (gecombineerd, WLTP)3. De acceleratie van 0-100 km/u duurt 7,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 235 km/u. De elektromotor in de Astra Sports Tourer GSe wordt gevoed door een 12,4 kWh lithium-ion-batterij. Daarmee kan een afstand tot 63 kilometer (WLTP4) volledig elektrisch worden gereden (in de stad volgens WLTP4: 66-71 km). In de volledig elektrische rijmodus is een topsnelheid van 135 km/u mogelijk.
Het onderstel van de Astra Sports Tourer GSe is 10 mm verlaagd en specifiek afgesteld voor optimaal dynamisch rijplezier. Daarmee is de GSe nog wendbaarder en preciezer vergeleken met de reguliere versies van de winnaar van het Gouden Stuurwiel 2022. De wielophanging met speciale vering en hydraulische schokdempers voor én achter maken het rijden niet alleen dynamischer, maar ook comfortabeler dankzij KONI FSD-technologie (Frequency Selective Damping). De dempers stemmen de vereiste dempkracht af op de frequentie van de bewegingen van de auto. Daardoor zijn verschillende dempingskarakteristieken mogelijk voor comfortabel rijden bij hoge bewegingsfrequenties en voor sportief rijden met direct contact met de weg bij lagere frequenties.
De instellingen van het ESP zijn ook hierop aangepast: het elektronische stabiliteitsprogramma grijpt later in, zodat de bestuurder de GSe nog dynamischer kan berijden. De Astra Sports Tourer GSe is uitzonderlijk stabiel en volgt exact de lijn die de bestuurder wil, op hoge snelheden, tijdens het remmen én in bochten. De besturing is specifiek voor de GSe afgesteld en reageert nog directer op de input van de bestuurder.
Helder en strak Opel Astra-design met sportievere uitstraling en GSe-accenten
De Opel Astra Sports Tourer GSe is een echte blikvanger. Hij onderscheidt zich met zijn sportievere looks met exclusieve 18-inch lichtmetalen wielen – gedeeltelijk gepolijst en gedeeltelijk zwart gelakt – en de kenmerkende GSe-voorbumper en diffuser aan de achterzijde. Binnenin zijn specifieke AGR-gecertificeerde GSe-sportstoelen standaard, die de bestuurder en de voorpassagier stevig omvatten. Stoelverwarming voorin en het verwarmbare stuurwiel zorgen voor extra comfort in de koude wintermaanden.
Een andere belangrijke eigenschap van de Astra Sports Tourer GSe is zijn praktische bruikbaarheid. De bagageruimte biedt een inhoud van 516 liter met de achterbank in de normale positie en is uit te breiden tot maar liefst 1.553 liter door de tweede zitrij neer te klappen. Koffers en andere voorwerpen zijn eenvoudig in te laden via de grote achterklep, die optioneel automatisch opent en sluit met een simpele voetbeweging van de gebruiker.
Wat betreft veiligheid is de Astra Sports Tourer GSe volledig up-to-date en uitgerust met een groot aantal geavanceerde rijhulpsystemen. Tot de standaarduitrusting behoort het Intelli-Drive-systeem van Opel, dat de bestuurder waarschuwt en indien nodig ingrijpt als een aanrijding dreigt. Het systeem combineert diverse technologieën, zoals een actieve noodremassistentie, voetgangers- en alertheidsdetectie, rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, waarschuwing voor kruisend verkeer, waarschuwing voor voertuigen in de dode hoek en een automatische snelheidsassistent met stopfunctie. Parkeerassistentie voor en achter en een 360o Intelli-Vision-camera om de bestuurder te ondersteunen bij parkeren en manoeuvreren behoren eveneens tot de standaarduitrusting.
Verder kun je in de nieuwe Opel Astra Sports Tourer GSe rekenen op een digitale cockpitbeleving met een 10-inch centrale touchscreen, 10-inch instrumentenpaneel en uitstekende connectiviteit dankzij het multimedia-/navigatiesysteem met Apple CarPlay en Android Auto. Geschikte smartphones zijn daarbij eenvoudig op te laden via het draadloze laadpunt in de middenconsole.
1 Opel Grandland GSe: gecombineerd verbruik volgens WLTP3: 1,2 l/100 km, CO2-emissie 27-28 g/km.
2 Opel Astra GSe: gecombineerd verbruik volgens WLTP3: 1,1-1,2 l/100 km, CO2-emissie 25-26 g/km.
3 Waarden zijn vastgesteld volgens de meer realistische WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) die de NEDC-procedure (New European Driving Cycle) heeft vervangen. Het verbruik, de CO2-emissie en de actieradius van een auto zijn niet alleen afhankelijk van de energie-efficiëntie van de aandrijflijn, maar worden ook beïnvloed door de rijstijl van de bestuurder en andere niet-technische factoren. De verbruiks- en emissiecijfers hebben geen betrekking op een individueel model en zijn uitsluitend bedoeld ter vergelijking met andere typen en modellen.
4 Actieradius vastgesteld op basis van de WLTP-testprocedure (R (EU) No. 715/2007, R (EU) No. 2017/1151). In de praktijk kan de actieradius afwijken onder invloed van de dagelijkse omstandigheden en factoren als de persoonlijke rijstijl, de route, de buitentemperatuur, het gebruik van verwarming en/of airconditioning en preconditioning.
5 AUTO BILD editie 45/2022 en BILD am SONNTAG editie 46/2022, categorie “Beste auto tot € 50.000,-”.