Opkomende trends die de rol van werk transformeren

Opkomende trends die de rol van werk transformeren

Redactie Baaz

Wist je dat de activiteiten van een basketbalspeler maar liefst 25 keer per minuut te volgen zijn? Van het aantal keren dat de speler de bal heeft geraakt tot aan hoeveel meters de speler tijdens de wedstrijd heeft gemaakt.

Tegenwoordig is alles meetbaar met de juiste tool. Alles om ons heen kan of wordt bijgehouden, inclusief elke ‘beweging’ binnen een organisatie.

Moderne werkomgevingen vereisen een bepaald niveau van analytische input zodat belangrijke inzichten beschikbaar komen in hoe een organisatie functioneert. Gegevens zijn hier het toverwoord, maar om ze optimaal te gebruiken, is het belangrijk om eerst vast te stellen wat relevant en nuttig is voor een bedrijf, en om de tijd en middelen te vinden om deze informatie te analyseren en te gebruiken.

De werkplek van de toekomst wordt voortdurend opnieuw gedefinieerd door digitale disruptie. Technologie stelt bedrijven en hun werknemers in staat om productiever te zijn dan ooit tevoren. In dit artikel bekijken we enkele van de belangrijkste trends die onze werkomgeving veranderen.  

Analytics en machine learning  

Data-analyse en machine learning kunnen betere besluitvorming ondersteunen en stellen een organisatie in staat accurate en goed geïnformeerde voorspellingen te doen. Neem people analytics als voorbeeld, dat ongetwijfeld de toekomst is van business management. Deze software heeft zicht op de enorme hoeveelheid bestaande werknemersgegevens van een bedrijf - zoals salarisontwikkeling, loopbaanduur en prestaties – die in verschillende systemen zijn opgeslagen. Vervolgens koppelt people analytics die gegevens aan de bedrijfsdoelen van de organisatie om zinvolle, bruikbare inzichten te bieden.

Een analyse van gegevens uit het personeelsbestand kan het management op verschillende manieren helpen. Denk aan personeelsbehoud. Bedrijven kunnen analyseren waarom werknemers vertrekken of ze kunnen de meest geschikte teamleden identificeren en hen promotie geven. Voor werving zijn analyses te gebruiken die verder kijken dan alleen cv’s om zo medewerkers te werven die langer blijven en een grotere bijdrage aan het bedrijf leveren.

Met people analytics zijn ook nuttige voorspellingen te doen, zoals inzicht in welke teams goed presteren en wie extra training nodig heeft. Door gegevens verder te analyseren, kunnen managementteams problemen op personeelsgebied identificeren voordat ze zich voordoen. En kunnen ze sneller en effectiever oplossingen vinden en uitvoeren.  

Analytics kan organisaties ook helpen om te anticiperen op pieken. Het maakt systemen efficiënter en vermindert verloren tijd. Tegelijkertijd kan machine learning helpen patronen te ontdekken op basis van gedrag of uitkomsten in het verleden om zo nodig bedrijfsmodellen te wijzigen. Analytics kan ook worden gebruikt voor sentimentanalyse van campagnes en voor begrip van aankooppatronen van klanten.  

Bovendien staan deze functies nu open voor bedrijven van elke omvang. Gegevensbeheer en analytics waren voorheen vooral een zaak van grote ondernemingen. Nu, met de explosie van gegevens, beschikken ook kleine en middelgrote bedrijven over een grote hoeveelheid data die ze in hun voordeel kunnen gebruiken.  

Automatisering

Het automatiseren van verschillende onderdelen van een bedrijf kan helpen om inefficiëntie te verminderen en de productiviteit van werknemers te verbeteren, waardoor een organisatie wendbaarder wordt. Klantondersteuning, bedrijfsvoering, IT-ondersteuning, verkoop en marketing zijn allemaal gebieden waar automatisering met veel succes kan worden toegepast. Zo zijn bots te gebruiken om terugkerende administratieve taken te automatiseren, waardoor werknemers meer tijd hebben voor activiteiten die van strategisch belang zijn voor het bedrijf.  

Samenwerking en communicatie  

De trend van collaboration gaat verder dan alleen het voor de mobiele werknemers mogelijk maken om ook buiten de fysieke werkplek te werken. Medewerkers verwachten nu directe toegang tot virtuele werkruimten die real-time communicatie ondersteunen met collega's over de hele wereld. Dit zorgt ervoor dat bedrijven niet alleen video-conferencing moeten ondersteunen, maar ook veilige co-creatie en het samen werken aan documenten. 

Verbonden apps

Bedrijfsgegevens bevinden zich vaak in verschillende applicaties die worden gebruikt door verkoop, marketing, financiën, HR en andere afdelingen. Organisaties kunnen diepere inzichten genereren door deze systemen te koppelen via workflow-engines, open API's of analytische systemen die een antwoord kunnen bieden voor het verbeteren van de groei. Deze connectoren kunnen deze ongelijksoortige, heterogene applicaties helpen samen te werken om aan de zakelijke vereisten van de dagelijkse bedrijfsvoering te voldoen.

Gegevensbescherming en privacy

In sommige gevallen zijn de voordelen van digitalisering ten koste gegaan van gegevensbescherming en privacy voor gebruikers. Als reactie hierop zijn er gegevensbeschermings- en nalevingswetten gekomen die de manier waarop gebruikersgegevens worden verzameld, opgeslagen en verwerkt, heeft veranderd. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van de Europese Unie, die volgens planning in mei 2018 van kracht werd, zal een belangrijke stap zijn om bedrijven bijvoorbeeld te dwingen toestemming te vragen van gebruikers voordat ze advertenties aanbieden. In de afgelopen decennia hebben sommige tech-bedrijven een bedrijfsmodel vastgesteld dat als u niet voor een product betaalt, u het product bent. Het is dus geen verrassing dat regeringen moesten ingrijpen om de privacy van consumenten te beschermen. Organisaties moeten zich bewust zijn van deze problemen terwijl ze hun initiatieven voor digitale transformatie voortzetten. 
 
Van meer automatisering, analyses en machine learning tot aan onderling verbonden apps – de technologieën die hierboven zijn genoemd, vinden snel hun weg in het bedrijfsleven en veranderen de manier waarop we werken voorgoed.

 

 


 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie