Organisaties kiezen steeds vaker voor agile
Organisaties voeren een agile transformatie uit om de balans terug te brengen in hoeveelheid tijd, die besteed wordt aan realiseren van kostenbesparingen.
Ook helpt de agile transformatie bij het vergroten van het marktaandeel (door time-to-market versnelling) en de aandacht voor nieuwe product-innovaties, zo blijkt uit een uitgebreid onderzoek onder ruim 300 organisaties, uitgevoerd door Xebia.
Gevraagd naar een rangorde van belangrijke criteria komt voor een agile transformatie van de organisatie komt bij 27 procent ‘cost control’ de eerste plaats. Bij respectievelijk 26 en 20 procent is de belangrijkste reden voor het starten met een Agile transformatie ‘Time-to-Market’ of ‘Innovatie’.
Ongewenst verloop van personeel
Het is wel opmerkelijk dat ‘ongewenst verloop van personeel’ in veel mindere mate de belangrijkste reden is om met een agile transformatie te starten. Volgens Enrique Zschuschen, manager van de business unit agile Coaching bij Xebia zal dit naar verwachting de komende jaren gaan veranderen, de ‘war on talent’ is volgens hem immers al losgebarsten.
Een agile transformatie brengt de zogenoemde ‘Agile Survival Driehoek’ met zich, welke de balans in focus tussen innovatie, kosten en marktaandeel blijvend herstelt. Er ontstaat een gezonde focus op klantgerichte product-innovaties. Hierdoor kan de concurrentiestrijd aangegaan met - en gewonnen worden van - de snelle wendbare nieuwkomers in de markt.
Agile Survival Driehoek
Zschuschen: 'Wanneer deze resultaten bereikt worden zonder een significante kosten toename, dan is de agile doelstelling en het belang van de 'Agile Survival Driehoek' aangetoond.'