Out now: Baaz 4.2020
De eerste vaccinbestellingen vonden onlangs plaats. Wetenschappers lijken steeds dichterbij een oplossing te staan. Toch houdt de crisis aan. Want ook wanneer een vaccin effectief en veilig bevonden wordt, kan het nog maanden duren voordat de horeca- en retaildeuren weer veilig opengaan. De economische impact staat in steen en het leed is nog lang niet geleden.
De toon blijft wat somber. En toch vinden we in deze editie een bepaalde trots. Want waar jouw omgeving en dagelijkse bezigheden nooit meer hetzelfde zullen zijn, blijft de Baaz vertrouwd. Verhalen vol uitdagingen en oplossingen staan nog altijd centraal. Ondernemerschap is dan ook weinig veranderd. Waar een crisis ook uit voortkomt: aanpassingsvermogen wordt verwacht. En passen we ons adequaat aan, dan staan we sterk.
We kunnen je niet vertellen hoe de volgende zes maanden eruit zullen zien. Wél kunnen we je vertellen hoe anderen met de afgelopen en komende tijd omgaan. Soms levert die omgang resultaten op. Soms zijn de onbeheersbare omstandigheden te groot. In elk geval zal je moeten luisteren. Want des te onzekerder de dagen zijn, des te waardevoller het verhaal van een ander wordt. Laat je dus informeren. En biedt informatie geen houvast, dan laat je je inspireren. Lees verder!
Het onderstaande is slechts een marge van het aantal interviews en achtergronden dat je in de gloednieuwe editie terugvindt. Nog geen abonnee? Navigeer naar deze pagina en ontvang het magazine viermaal per jaar of volg de onderstaande links en lees Baaz digitaal. Specifieke edities nabestellen doe je hier.
Lees Baaz digitaal via
Tijmen Bos, Commercieel Directeur bij Dutch GP | Eindbaaz
Begin 2020 slaagden Tijmen Bos en Dutch Grand Prix in het waarmaken van dat wat diverse media als onmogelijk bestempelde. Zandvoort zou de F1 Grand Prix van 2020 huisvesten. Het circuit stond, de vergunning waren binnen en de stoelen gereserveerd. Maar vlak nadat de slingers hingen, bleek het feestje al voorbij. COVID klopte aan. Een streep door Zandvoort bleek het logische gevolg. Het werk en leven van Tijmen Bos, commercieel directeur van Dutch Grand Prix, werd omgedraaid, opgeschud en op de proef gesteld. Negen maanden later blijkt de proef doorstaan. Tijmen Bos is een Eindbaaz. Dit is waarom.
Je patta tussen de deur krijgen | Interview
Wesley dos Santos (1991) richtte vóór zijn dertigste drie succesvolle bedrijven op: zijn eigen sneakermerk Diversité, circulair bootverhuurbedrijf iKapitein en UniekCV. In zijn boek Ondernemen als een baas spreekt hij andere ondernemende geesten als Jandino Asporaat, Winston Bergwijn (Winne), Colette van Eerd (Jumbo) en Michiel Muller (Picnic). Ook legt hij uit hoe hij zijn dromen zo succesvol najaagt; tinkeren, hosselen en circulair denken. Hippe woorden voor vaardigheden die maar al te essentieel zijn voor een succesvol bestaan in de nieuwe economie. Wesley dos Santos is dan ook succesvol - en precies zo hip als het scherpe taalgebruik in zijn nieuwe boek. Dus nodigden we de jonge innovatieveling uit om ook in de Baaz te vertellen. Zijn opkomst beschrijft hij hier.
Inleven, aanpassen, overleven | Achtergrond
Nog niet zo lang geleden waren bedrijven naarstig op zoek naar technische hard skills om in de Vierde Industriële Revolutie succesvol te zijn. De uitbraak van COVID-19 en de daaropvolgende lockdown dwongen ons in het voorjaar plotseling om thuis te gaan werken. Hierdoor begrepen veel organisaties dat investeringen in soft skills ook noodzakelijk zijn om teams in deze nieuwe realiteit te laten samenwerken. Inmiddels blijken emotionele intelligentie, het vermogen om aan te passen en samen te werken even belangrijk als een vakbasis.
Klant op één, rest op twee | Gastexpert
Ondernemen doe je nóóit voor jezelf - en altijd voor de klant. Dat klinkt als een gigantische open deur die rechtstreeks uit het KvK-archief komt, maar gaat toch nog regelmatig mis bij (startende) ondernemers. Bied alleen een product of dienst aan als je de heilige overtuiging hebt dat daar behoefte aan is. Dat de klant nergens beter af is. Mist die overtuiging? Stop ermee. ‘Staat klantbelang niet op één, dan is de kans groot dat de hele onderneming nooit van de grond komt’, vertelt gastexpert Kalo Bagijn, Algemeen Directeur van Brand New Day.
Betrokken werknemers? Creëer je zo! | Gastexpert
Het is altijd belangrijk om na te denken op welke wijze je werknemers motiveert, onafhankelijk van in welke fase je onderneming zit. Er zijn vele vormen om werknemers te motiveren en methoden om goed personeel voor langere termijn te binden. Belangrijke factoren zijn natuurlijk transparantie, voldoende uitdaging en opleidingsmogelijkheden. Onderbelicht daarentegen, is de mogelijkheid om financieel te participeren. Gastexpert Vincent Visser, advocaat bij Fruytier, belicht de opties.