Overstapgids 2012: E.ON (interview)
Wij hangen euro’s aan duurzaamheid, waardoor het voor ondernemers aantrekkelijk wordt om ermee aan de slag te gaan. ‘Duurzaamheid en kostenbesparing gaan bij ons hand in hand’, legt Patrick uit, ‘besparing leidt namelijk tot duurzaamheid. Wij bieden energie, elektriciteit, gas en aanverwante diensten die leiden tot een vermindering van het energieverbruik.Vaak zijn mensen zich er niet van bewust hoeveel kosten ze eigenlijk kunnen besparen ten opzichte van hun huidige energieverbruik.’
Het eerste wat E.ON doet is het verbruik inzichtelijk maken en bekijken waar eventuele besparingen mogelijk zijn. ‘We kijken naar de besparingsmogelijkheden en in welk gebied die liggen. Wat je in kantoorpanden vaak ziet is bijvoorbeeld dat het energieverbruik ‘s nachts net zo groot is als overdag. De reden is simpel: men laat computers aan staan, laat het licht branden en schakelt grote apparaten als koffiemachines niet uit. Een kleine moeite om dat te ver- anderen en het scheelt enorm’, concludeert Patrick.
Meer dan energie
E.ON kijkt dus verder dan alleen de levering van elektriciteit en gas. Zo geeft ze onder andere advies over lichtgebruik en vergelijkt ze energieprestaties van verschillende locaties van klanten. Tevens verkoopt en installeert ze zonnepanelen. In de toekomst gaat E.ON zich ook op wagenparken van bedrijven richten en deze adviseren hoe er op dat gebied besparingen gerealiseerd kunnen worden.
Patrick: ‘Brandstof is een enorme kostenpost. Die kun je verminderen door bijvoorbeeld efficiënter te gaan rijden. In de meest extreme gevallen kan een ondernemer er voor kiezen om elektrisch of op aardgas te gaan rijden.’ Wat is nu de nummer één bezuinigingstip voor ondernemers met een wagenpark? Patrick: ‘Dat klinkt heel stom, maar dat is de banden op de goede spanning houden. Het blijkt dat heel veel mensen met een lekke band rijden zonder dat ze het zelf weten. Behalve dat het gevaarlijk is, kost dat ook nog eens heel veel energie.’
Met E.ON kun je zaken doen
Nederland kent heel wat energiemaatschappijen die klanten proberen te trekken met reclamespotjes vol windmolens en andere duurzame producten. Wat onderscheidt E.ON precies? Wij hebben duidelijke keuzes gemaakt om te voorkomen dat we een logge organisatie worden. We bedienen de zakelijke markt in de Benelux met maar zeventig mensen. Onze klantbenadering is gebaseerd op persoonlijk contact en laat zich beter vergelijken met het mkb, dan met een grote zakelijke dienstverlener. Je krijgt bij ons je eigen account-manager en het contact verloopt dus nooit via een callcenter. Je hebt dus je eigen contactpersoon die altijd voor je klaarstaat. Bovendien hebben wij een snelle reactietijd.’
E.ON ziet dat deze werkwijze lucratief is en klanten de persoonlijke service waarderen. Waarom wordt deze werkwijze dan door zo weinig concurrerende energiemaatschappijen gevolgd? ‘Ik denk dat het komt omdat het heel lastig te organiseren is’, verklaart Patrick. ‘Hoewel wij in Europa een van de grootste leveranciers zijn, zijn we in Nederland relatief klein. Dat geeft ons de flexibiliteit om dit soort diensten te kunnen bieden.’ Voor ondernemers biedt E.ON op deze manier grote voordelen, vertelt Patrick verder. ‘Juist omdat zij gebaat zijn bij maatwerk in plaats van een standaard- behandeling. ‘Als je op zoek bent naar een partner die met je meedenkt en waarmee je kunt onderhandelen over de structuur van je contract, moet je bij ons zijn. De mensen die je spreekt hebben kennis van zaken en mogen beslissingen nemen, dat zorgt voor samenwerking waar ondernemers wat aan hebben.’
Meer eigen energie
Energie wordt steeds belangrijker, ook op de agenda van ondernemers. Waarschijnlijk zal in de toekomst energie steeds schaarser worden. ‘Daarnaast zie je dat de technologie verandert’, vult Patrick aan. ‘Nu zijn we nog gewend dat energie wordt opgewekt door grote machines, dat gaat veranderen naar zonnepanelen, windmolens en eigen opwekking. Dat merken wij ook, bij onze klanten nemen zonnepanelen een enorme vlucht.’
Met dit vooruitzicht zijn er talloze kleine en grotere bedrijven die met allerhande innova- ties komen op dit gebied. Het probleem: ze vinden moeilijk toegang tot de markt. E.ON is partner van dit soort bedrijven en helpt hen de nieuwe technologie naar de markt te brengen. ‘Wij denken dat we niet zelf alle kennis in huis kunnen hebben en kunnen innoveren, daarom proberen we dat samen met andere partijen te doen’, licht Patrick toe. ‘Het uiteindelijke doel daarvan is klanten meer controle geven over hun eigen energie. Ik denk dat de trend van “energieopwekking dichter bij huis brengen” de komende decennia door- getrokken wordt. Daar moet je als energiemaatschappij in meegaan, anders verlies je op een gegeven moment je bestaansrecht.’