Pakketdrukte neemt toe in aanloop naar Black Friday
De pakketdrukte neemt in aanloop naar Black Friday aankomende vrijdag toe. Dit wordt voorspeld in de Pakkatradar, een data-analyse van Wuunder. Met het oog op de verwachte drukte door Black Week en Black Friday is het raadzaam voor retailers om alvast de nodige maatregelen te treffen. Denk aan het inschakelen van een express vervoerder of een koerier die same-day-delivery aanbiedt.
Terugblik week 46
Afgelopen week zag Wuunder dat de pakketbezorgers het al iets drukker kregen. 9,6 procent van de pakketten kwam in week 46 dan ook met vertraging aan. Dit is een behoorlijke toename ten opzichte van de week ervoor, toen was gemiddeld 3,7 procent vertraagd. Normaliter ligt dit percentage tussen de vijf en zeven procent. In Zeeland waren opvallend meer vertragingen dan in de rest van het land. Gemiddeld 37 procent van de pakketten werd daar later bezorgd. In Overijssel waren de minste vertragingen. Het gemiddelde lag daar op 4,4 procent.
Visuele weergave van de Pakketradar van Wuunder.
Voorspelling deze week
Begin deze week loopt de pakketbezorging nog op rolletjes. De verwachting is dat pakketten vanaf het moment van scannen gemiddeld na een dag geleverd zullen worden. De pakketten die donderdag en vrijdag worden opgehaald bij de verzender zijn naar verwachting wel langer onderweg. Deze zullen er gemiddeld zo’n anderhalve dag over doen om bezorgd te worden. Dat is natuurlijk niet gek in de drukte rondom Black Week en Black Friday.
Jeroen Gehlen, co-founder van Wuunder: “Hoewel het aankomende vrijdag pas Black Friday is, voorspellen we vanaf donderdag al een toename in de pakketvertragingen. Retailers spreiden de kortingen uit over een langere periode, waardoor consumenten ook voor Black Friday al meer bestellen. Om deze besteldrukte aan te kunnen, is het raadzaam dat retailers en vervoerders in de gaten blijven houden of ze nog voldoende capaciteit hebben. Zo niet, is het verstandig om op te schalen door het inzetten van meer orderpickers of chauffeurs. Wanneer dit niet tot de mogelijkheden behoort, is het belangrijk dat retailers die veel vertragingen verwachten hier transparant over zijn. Het kan vaak al helpen om duidelijk te communiceren over de levertijden om zo teleurstelling bij klanten te voorkomen.”