Personeel gezocht? Ga op zoek naar een nieuwe strategie
Personeel gezocht? Je bent niet de enige
Zoek je een vrachtwagenchauffeur? Prima, dan plaats je gewoon een vacature op een aantal vacaturesites en dan wacht je geduldig totdat de sollicitaties binnenkomen. Tot een aantal jaar geleden werkte dat wellicht nog prima, maar nu kun je waarschijnlijk wachten totdat je een ons weegt. De volgende stap is dan om je vacaturetekst te vertalen in één of meer exotische talen zoals Hongaars, Pools of Roemeens en het dan daar eens te proberen. Maar zelfs die markt lijkt nu redelijk uitgeput te raken.
Meer redenen dan alleen de economie
En dat geldt niet alleen voor de logistiek. Door een combinatie van een bloeiende economie én technologische en maatschappelijke veranderingen ontstaan op dit moment grote tekorten in bepaalde sectoren. De ICT en de transportsector zijn daar goede voorbeelden van. Veel bedrijven die eerst geen ICT`ers in dienst namen, doen dit nu wel, waardoor het totaal aantal vacatures sterk toeneemt. Denk hierbij aan een supermarktketen die ineens het hele assortiment online gaat aanbieden.
Op het moment dat er veel meer online wordt verkocht, neemt ook de druk op de logistiek enorm toe. Vandaar de rush op vrachtwagenchauffeurs. De vraag is dus om meerdere redenen veel groter dan het huidige aanbod. Bovendien moet je maar afwachten in hoeverre de chauffeurs die nog wel beschikbaar zijn voldoen aan de eisen die je hebt.
Nieuwe strategie
Om toch het juiste personeel te vinden is het belangrijk dat je van strategie verandert. In een markt waarbij mensen maar kunnen kiezen uit werk, is het salaris ineens veel minder van belang. Zeker voor ICT`ers gaat het dan bijvoorbeeld om carrièreperspectief. Ze zijn op dit moment relevant en verzekerd van een baan. Maar de ontwikkelingen gaan tegelijkertijd enorm snel en als ICT`er moet je continu bij blijven scholen om relevant te blijven. Een aanbod met een riant scholingsbudget kan hem of haar wellicht over de streep trekken.
Meten is weten
Om erachter te komen wat je potentiële kandidaten nu het liefst willen, zul je zelf naar ze toe moeten en de resultaten moeten meten. Hiervoor kun je bijvoorbeeld LinkedIn gebruiken. Ben je op zoek naar een chauffeur in de buurt van Amsterdam, dan kun je gericht zoeken naar profielen die daar aan voldoen. Vervolgens begint het taaie werk van contact met ze opnemen. Niet eens zozeer om ze direct aan te trekken, hoewel dat een leuke bijvangst kan zijn, maar vooral ook om er achter te komen wat ze nu echt graag willen. Aan de hand van deze gegevens kun je niet alleen je vacaturetekst aanpassen, maar zelfs je hele bedrijfsprofiel. In een land waar eenoog koning is, kun je maar beter een passend koninkrijk aanbieden.