Phygital: Kan de logistieke transportsector floreren door de fysieke en digitale werelden met elkaar te verbinden?

Phygital: Kan de logistieke transportsector floreren door de fysieke en digitale werelden met elkaar te verbinden?

Redactie Baaz

In april 2023 voltooide Trimble de overname van Transporeon. De combinatie van de Noord-Amerikaanse en Europese expertise van de twee bedrijven maakt het mogelijk om een uniform, wereldwijd transport management platform te creëren dat de manier waarop de wereld werkt transformeert. Trimble's historische ervaring met verzenders en Transporeon's sterke basis in vervoerders vullen dit verder aan. Trimble en Transporeon zijn het sterkst verbonden op het snijvlak van de fysieke en digitale wereld. Christopher Keating, Senior Vice President Trimble Transportation Europe, verkent deze verbinding, kijkend naar hoe de industrie kan uitgroeien tot digitale leider.

Om goederen van A naar B te vervoeren, moeten verzenders, vervoerders, logistieke dienstverleners en ontvangers nauw samenwerken. In veel opzichten is de manier waarop deze belanghebbenden met elkaar omgaan en hun dagelijkse activiteiten uitvoeren de afgelopen tien jaar (of langer) grotendeels onveranderd gebleven. De sector vertrouwt immers nog vaak op telefoongesprekken, lange e-mail threads, papieren documentatie en handmatige rapportering voor de coördinatie van soepel vrachttransport.

Maar nu er zoveel digitale technologieën beschikbaar zijn, is dit niet langer de beste aanpak. Bedrijven zouden veel efficiënter kunnen werken als ze 'phygital' omarmen - de naadloze integratie van fysieke en digitale systemen om hun activiteiten te verbeteren.

Wat weerhoudt de industrie ervan om de fysieke en digitale wereld te integreren? En wat kan een virtuele aanpak hun opleveren?

Oude gewoontes zijn moeilijk te veranderen

Technologisch gezien is een groot deel van de logistieke transportsector blijven steken in het laatste decennium, met een lappendeken van ongelijksoortige technische oplossingen in combinatie met oude, op papier gebaseerde processen.

Hoe dat komt? Simpel gezegd, doordat oude gewoontes moeilijk te veranderen zijn. Gedateerde import- en exportregels (bijvoorbeeld landen die het gebruik van fysieke stempels voorschrijven om documenten te verifiëren en te autoriseren) hebben bedrijven tot voor kort gedwongen om papier te blijven gebruiken.

Ondertussen betekent een gebrek aan 'universele standaarden' voor digitale oplossingen dat bedrijven de afgelopen tien jaar zeer verschillende digitaliseringstrajecten hebben gevolgd. Dit resulteert in zogenoemde ‘siloed tech stacks’ die niet met elkaar kunnen 'communiceren', waardoor het voor bedrijven moeilijk is om een nauwkeurig inzicht te krijgen in hun order- en capaciteitssituatie, en om te zien of processen soepel verlopen - naast andere uitdagingen.

De oplossing? Een gestandaardiseerde aanpak van digitalisering op basis van een samenwerkingsnetwerk in plaats van bedrijven die geïsoleerd werken. Standaardisatie, ook wel een 'platformbenadering' genoemd, vormt de basis voor een virtuele toekomst en maakt het mogelijk om een transportnetwerk te creëren dat de hele sector omvat. Door verzenders, vervoerders, logistieke dienstverleners en andere belanghebbenden met elkaar te verbinden, kunnen bedrijven de communicatie vereenvoudigen en het handmatige administratieve werk verminderen.

Bovendien, maakt een gezamenlijke aanpak data-gestuurde besluitvorming mogelijk, waarbij bedrijven profiteren van een enorme verzameling van inzichten die alle partijen vooruit helpen. Op korte termijn kunnen bedrijven deze gegevens (in combinatie met een hoge mate van automatisering) gebruiken om wachttijden te minimaliseren, werfactiviteiten te optimaliseren en nog veel meer. Op lange termijn kunnen ze daarnaast worden gebruikt om AI-modellen te trainen om tools te maken voor autonome inkoop of offertes, real-time inzicht in verwachte aankomsttijden, en alles daartussenin.

Nieuwe uitdagingen vragen om nieuwe oplossingen

Het omarmen van phygital zal verzenders en vervoerders niet alleen helpen om hun algehele efficiëntie te verbeteren, het is ook van cruciaal belang om de sector-breed nieuwe uitdagingen aan te pakken.

De-carbonisatie is momenteel de grootste uitdaging, nu bedrijven onder druk staan van overheden, eindgebruikers en collega-bedrijven om de CO2-uitstoot terug te dringen. Duurzaamheid heeft inmiddels invloed op bedrijfsresultaten, waarbij verzenders steeds vaker contracten afsluiten met vervoerders op basis van hun duurzaamheidscertificaat, uitgebreide vrachtcontracten aanbieden aan milieubewuste bedrijven, en zelfs een premie betalen voor transport met een lagere CO2-uitstoot. 

De-carbonisatie is niet alleen een kwestie van investeren in dure, geavanceerde technologieën. Bedrijven kunnen aanzienlijke vooruitgang boeken door digitale tools te implementeren die bestaande inefficiënties beter zichtbaar maken. Met real-time gegevens kunnen ze het aantal lege kilometers verminderen, lange wachttijden aanpakken, werknemers trainen in duurzaam rijgedrag en vervoerswijzen combineren om de uitstoot te minimaliseren. Ook dit is effectiever als er wordt samengewerkt. Het is bijvoorbeeld veel eenvoudiger voor vervoerders om lege kilometers te verminderen door een retourlading te vinden, als ze opereren als onderdeel van een breder netwerk (in plaats van in een silo). Het enige wat ze hoeven te doen is het netwerk informeren wanneer ze hun lading hebben afgeleverd en wachten op een match van een verzender die op zoek is naar beschikbare capaciteit.

Een andere uitdaging waar de sector momenteel mee te maken heeft, is het voortdurende chauffeurstekort, veroorzaakt door een vergrijzende beroepsbevolking en een toenemende vraag naar logistieke diensten. Aangezien de werving van chauffeurs een uitdaging zal blijven, moeten verzenders en vervoerders hun mensen op de eerste plaats zetten. Dit betekent dat ze concrete stappen moeten ondernemen om de administratieve last voor chauffeurs te verlichten en de wachttijden op de werven, in de havens en in het verkeer tot een minimum te beperken.

Om dit te doen, moeten verzenders en vervoerders eerst begrijpen waar er ruimte is voor verbetering. Digitale tools kunnen een cruciale rol spelen, waarbij bedrijven steeds vaker gebruikmaken van real-time inzichten om verborgen inefficiënties aan het licht te brengen en de zichtbaarheid te verbeteren door leveringen te traceren. Verzenders en vervoerders kunnen met name het laad- en losproces in het magazijn aanzienlijk efficiënter inrichten en door het automatiseren van processen voor timeslots en yard management. Dit kan wachttijden terugbrengen van uren tot minuten, waardoor chauffeurs meer tijd op de weg kunnen doorbrengen.

De weg vooruit

Moet de logistieke transportsector zich dus voorbereiden op een virtuele toekomst? Kort gezegd, ja. Bedrijven hebben al de nodige digitale hulpmiddelen tot hun beschikking, maar succes hangt af van de slimme selectie en implementatie.

Als bedrijven een echte phygital-aanpak omarmen, kunnen ze het optimaliseren van individuele processen vergeten en holistisch kijken naar het verbeteren van volledige systemen. Door platformgebaseerde technologieën te omarmen om hun fysieke activiteiten te verbeteren, kunnen ze efficiënter werken, de zichtbaarheid verbeteren en betere beslissingen nemen. Dit zal helpen om de kosten te verlagen, de efficiëntie te verbeteren en te voldoen aan de eisen van de klant, vooral in het aanpakken van snel ontwikkelende uitdagingen zoals de-carbonisatie en personeelskwesties.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie