Problemen met nieuw vijfeurobiljet
Invoering vijfeurobiljet verloopt niet vlekkeloos

Problemen met nieuw vijfeurobiljet

Redactie Baaz

Het nieuwe vijfje dat begin deze maand in omloop kwam zorgt voor problemen. Veel betaalsystemen en controleapparaten herkennen de flap niet als echt.

Heb je als winkelier je software niet aangepast op de nieuwe echtheidskenmerken van het jongste vijfje, dan kan het zomaar zijn dat je controleapparaat het biljet voor vals aanziet. Een probleem dat bekend is bij De Nederlandsche Bank (DNB) aldus een woordvoerder in de Volkskrant, maar ondernemers zijn vroeg genoeg opgeroepen hun systemen aan te passen: 'Zodra de Europese Centrale Bank de aanpassingen in januari van dit jaar bekendmaakte, is de informatie gedeeld met de gecertificeerde leveranciers van betaalsystemen', zegt de woordvoerder.

Echtheidskenmerken

Het probleem zit in de nieuwe echtheidskenmerken van het vijfje die het eerdere biljet uit 2002 vervangt: een portretwatermerk, een portrethologram en een smaragdgroen cijfer. De komende jaren zullen deze kenmerken bij alle geldbiljetten worden ingevoerd.

DNB heeft inmiddels contact opgenomen met Detailhandel Nederland, de koepelorganisatie van winkeliers. Volgens de organisatie is het zaak om snel met software-aanpassingen te komen, er komen in de toekomst immers nog meer nieuwe biljetten aan.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie