Reliving: tweedehands meubels met de ervaring van nieuw
Tweedehands meubels met de ervaring van nieuw

Reliving: tweedehands meubels met de ervaring van nieuw

Redactie Baaz

Reliving, een gecureerde marktplaats voor tweedehands meubels waar iedereen veilig en snel meubels kan kopen en verkopen, mét de koopervaring alsof je iets nieuws koopt, is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Wij spraken met Ananda (Co-founder en CEO) en Jody (Co-founder en COO) over hoe Brenger bijdraagt aan de aankoopervaring door de gehele planning, communicatie, klantenservice en het transport uit handen te nemen.

Een positieve impact op de wereld

Met beide een ondernemersdroom en een passie voor tweedehands interieur, waren Ananda en Jody, oud-collega’s van IMA - Influencer Marketing Agency, op zoek naar een manier om een positieve impact op de wereld te maken. Nu, vier jaar later, voorziet Reliving niet alleen Nederland, maar ook België van deze unieke tweedehands-als-nieuw shopervaring.

Ananda: ‘We merkten dat we geen platform konden vinden waar we op een veilige en snelle manier mooie tweedehands meubels konden kopen. Daarom zijn we in gesprek gegaan en hebben we onderzoek gedaan om te zien of er ook andere mensen zijn die dezelfde ervaring hebben.’

Net zoals Brenger zet Reliving zich in voor een duurzamere wereld en geeft het platform een impuls aan de tweedehands markt. Ananda zegt: ‘Onze droom als oprichters is om tweedehands interieur in West-Europa standaard te maken. Jaarlijks worden er namelijk meer dan 60 miljoen meubelstukken weggegooid in Europa, en dat heeft een ontzettend negatieve impact op de aarde. Bovendien zijn er veel items die nog prima een tweede, derde of vierde leven kunnen krijgen. Daar zetten wij ons graag voor in. We willen mensen dagelijks inspireren door te laten zien welke mooie spullen we hebben, zodat mensen minder snel voor nieuwe spullen zullen kiezen.’

Een transportpartner die groei aankan

Als gecureerde marktplaats wil je de gebruiker een prettige ervaring bieden. Het gaat niet alleen om de kwaliteit van de items, maar ook om het gehele aankoopproces. Jody: ‘Daarom zijn goede foto’s, het wegnemen van verschillende pijnpunten zoals het retourneren van een item als het niet overeenkomt met de advertentie of beschadigd aankomt, en natuurlijk het transport enorm belangrijk.’ Voordat Brenger het transport voor Reliving ging verzorgen, werkten ze met een klein transportbedrijf dat de groei van de tweedehands marktplaats niet aankon. 

Ananda zegt: ‘Het bedrijf was niet meer in staat om de juiste service te leveren, een strakke planning te hanteren en de communicatie met klanten voldoende op te pakken. Op dat punt zijn we met Brenger gaan samenwerken.’

Communicatie naar de klant verzorgd door Brenger Business

Toen Ananda en Jody hoorden dat Brenger ook een zakelijke service aanbood die het transport voor retailers en marktplaatsen regelt, zijn ze kort daarna begonnen met het inboeken van de eerste transporten. Met name de service van Brenger die alle communicatie rondom het transport uit handen neemt, stond al een tijdje op hun wensenlijstje.

Jody: ‘Een van onze belangrijkste wensen was vlekkeloze communicatie met onze klanten. Precies weten waar je aan toe bent, op welke dag en tijd je jouw item kunt verwachten: het lijkt vanzelfsprekend, maar het vergt veel werk om het goed te krijgen. Met de technologie van Brenger kunnen we dat nu ogenschijnlijk moeiteloos aanbieden aan onze klanten en hoeven we niet meer zelf alles te regelen.’

Een automatisch verzendsysteem

De afgelopen jaren heeft de C2C-markt aanzienlijk aan populariteit gewonnen, wat heeft geleid tot de overgang van veel marktplaatsen naar een transactioneel model. In dit model faciliteert het platform de transacties en leveringen van producten tussen kopers en verkopers. Meestal is dit echter beperkt tot aankopen die met de reguliere pakketpost

kunnen worden verzonden. Voor grote items zoals meubels biedt Reliving een unieke oplossing met behulp van een geautomatiseerd verzendsysteem. Waar consumenten op andere C2C-marktplaatsen zelf het transport moeten regelen, maakt Reliving gebruik van het geautomatiseerde verzendsysteem van Brenger. 

Dit stelt hen in staat om grote goederen, zoals meubels, eenvoudig te verzenden. Jody: ‘‘Nu we met Brenger werken kunnen onze klanten zelf hun transport inplannen, weten ze precies waar ze aan toe zijn en kunnen ze zelfs het transport volgen. Dit scheelt ons een hoop tijd. Ook hebben onze klanten nu veel kortere wachttijden. Dus als jij wilt dat het meubelstuk binnen vijf dagen thuis wordt bezorgd, wordt het ook binnen vijf dagen bezorgd.”

Samen de industrie veranderen

De afgelopen tien jaar is er veel veranderd, niet alleen de snelheid van consumeren, maar ook de kwaliteit van meubels is achteruitgegaan. Ananda zegt: ‘De opkomst van fast furniture wordt steeds zichtbaarder. Mensen willen sneller hun interieur veranderen, het is een trend die voortkomt uit de fast fashion. Het is iets waar we goed op moeten letten. Gelukkig zijn er ook veel goede initiatieven. Met Reliving proberen we ook verandering teweeg te brengen en mensen bewuster te maken. Koop iets, maar koop iets goeds en zorg ervoor dat je er langer mee doet dan je zou willen. Het is een beetje tegenstrijdig in vergelijking met wat we de afgelopen tien jaar hebben gezien.’ Grote voorbeelden zijn andere online marktplaatsen die de aankoop van tweedehands items faciliteren, zoals Vinted of Vestiaire Collective. Ananda zegt: ‘Wat ik daar zo bijzonder aan vind, is dat ze in staat zijn mensen die mogelijk nog nooit eerder tweedehands items hebben gekocht of verkocht, te motiveren om dat nu wel te gaan doen. Dat is wat we op dit moment nodig hebben. Ze zijn een grote bron van inspiratie voor ons.’

Meer weten over de samenwerking tussen Brenger en Reliving? Ga dan naar www.reliving.nl of www.brenger.nl 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie