Remco Frühauf, CEO van Informer: 'Ik heb het leukste vak ter wereld'
Zo veel mogelijk in 'realtime'. Dat is waar Informer, groot in snelle en voordelige boekhoudsoftware, voor staat. Daarnaast staat realtime voor de manier waarop CEO en oprichter Remco Frühauf de zaken aanpakt, intern en extern. Duidelijk voorbeeld van een echte Eindbaaz.
1993 is het jaar dat twintiger Remco Frühauf start met Informer, een aanbieder van (dan nog offline) boekhoudsoftware. 'Ik had destijds een administratiekantoor en werkte met een inmiddels verdwenen concurrent. Dat programma werkte onder DOS, terwijl ik toen al een Mac-fan was', memoreert Remco. 'Het DOS-programma was behoorlijk complex, dat moest veel eenvoudiger. Dus waarom niet zelf ontwikkelen? Ik ben een programmeur gaan zoeken die ermee aan de slag is gegaan. Dat was het begin van Informer.'
Je mag misschien wel van een vliegende start spreken. Vrij snel klopte Apple aan met de vraag of Informer voor zakelijke gebruikers een goedkoper standaard boekhoudprogramma voor op de Macintosh kon ontwikkelen. 'Dat was voor de iMacs, die grote kasten in alle kleuren van de regenboog. Het boekhoudpakket voor de Mac kostte destijds 295 gulden, ontzettend goedkoop. Voor de meeste pakketten betaalde je toen zo'n duizend gulden.'
Niet alleen Apple was tevreden met de boekhoudsoftware van Informer, ook de vele klanten - vooral kleinere bedrijven en zelfstandigen – zijn sinds jaar en dag klant. Dat blijkt uit de lijst met trouwe gebruikers. De snelle service is daar ook debet aan. 'Dat is belangrijk. We willen niet dat mensen een dag moeten wachten op een antwoord. Gelukkig gaat dat online vliegensvlug. Dankzij de chatfunctie in het pakket heb je binnen een paar minuten antwoord.'
Stroomversnelling
Snel ging het zeker ook met Informer toen het enkele jaren terug de koers verlegde. 'Informer is zich nog meer gaan richten op de ondernemerskant. Dat is een goede keus geweest. Het boekhoudprogramma is daardoor nog eenvoudiger geworden. Daarnaast zijn we in 2014 online gegaan, waardoor de groei – die toch al gestaag ging – in een stroomversnelling kwam', vertelt Remco. Die groei is zeker niet vreemd wanneer je kijkt naar het gebruiksgemak van het online boekhoudprogramma. Remco: 'je kunt het programma vandaag activeren en voor 10 euro per maand direct online gaan boekhouden. Zo eenvoudig gaat dat.'
Peter Potters is CCO van Informer en zit naast Remco aan tafel. 'Ik ben zakelijk gezien al een paar jaar eerder met Peter in contact gekomen dankzij de Informer Foundation (daarover later meer, red.). Hij hoorde over de online plannen en al snel merkten we dat we over veel zaken hetzelfde denken. Op het moment dat de mogelijkheid zich voordeed, sloot Peter zich bij Informer aan en daar heb ik geen moment spijt van gehad', lacht de ondernemer.
Informer Foundation
Even terug naar de Informer Foundation. De stichting is opgericht om met elkaar iets te doen aan de ongelijkheid in de wereld. Als leidraad worden de Global Goals van de Verenigde Naties gebruikt. 'Ik vind op persoonlijke titel dat je iets terug moet doen voor de mens en Peter denkt daar hetzelfde over', vertelt Remco. 'De reden waarom ik voor deze projecten heb gekozen? Het is goed te traceren wat er met het geld is gebeurd. Zowel met het project voor waterputten in Bangladesh als een school in Kenia waar we dertig kinderen helpen aan onder meer hun leermiddelen en kleding. Ik vind het enorm leuk om betrokken te blijven bij de doelen, te zien dat die mensen worden geholpen.'
Het feit dat Informer een deel van de omzet schenkt aan charitatieve projecten, wil niet zeggen dat het hoog van de daken wordt geschreeuwd. 'Niet nodig', aldus de CEO. Wat de onderneming wel graag duidelijk maakt aan elke (potentiele) klant, is dat Informer sinds dit jaar het Zeker-OnLine-keurmerk draagt. Dat keurmerk is ontwikkeld in samenwerking met de Belastingdienst. Daarmee voldoet Informer aan de strengste eisen op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid en juridische zekerheid.
'Het feit dat de Belastingdienst het keurmerk heeft medeontwikkeld in samenwerking met een aantal grote accountantskantoren, geeft het keurmerk een ontzettend grote waarde', legt Remco uit. 'De data van jouw klant wordt door middel van de boekhoudsoftware verplaatst van offline naar online. Offline is die data jouw verantwoordelijkheid, maar wanneer je gebruik maakt van ons online pakket, is de data onze verantwoordelijkheid. Op dat moment is het erg belangrijk dat jij als klant weet dat dankzij dit keurmerk de veiligheid van jouw data aan alle regels voldoet. Jouw data is zo safe mogelijk. Daar moeten de klanten natuurlijk wel van verzekerd zijn. Belangrijk voor de kleine ondernemers, maar zeker ook voor de accountantskantoren die de cijfers van al hun klanten online aanleveren.'
Bunq
Het is mooi om de bevlogen woorden van Remco te horen. De ambitie lijkt de afgelopen 23 jaar alleen maar gegroeid. Het blijkt eveneens uit andere samenwerkingen en plannen. Zoals het partnerschap met bunq (lees daarover onder meer), de realtime betaalrekening via een app. Informer was er als de kippen bij toen de onderneming van entrepreneur Ali Niknam de plannen uit de doeken deed.
'In de app zit een functie waarmee je je mutaties kunt exporteren. Ik heb toen tegen één van onze programmeurs gezegd dat wij ervoor moesten zorgen dat we één de eersten zijn waar je via bunq ook mutaties kunt importeren. Een dag na de lancering van de app konden wij al zeggen dat we de eersten waren waarmee je de mutaties van bunq kunt inlezen. We stuurden een persbericht de deur uit en een halfuur later belde David van Damme van bunq mij met de vraag of we met hen om tafel wilden zitten. Na twee dagen overleg was er een akkoord en kon de taart worden aangesneden.'
Voor Informer is een samenwerking als die met bunq niets meer dan normaal. 'De mensen willen terecht direct de mutaties zien wanneer ze hun bankrekening koppelen aan het boekhoudprogramma. Niet de volgende dag, dat is veel te laat. Waarom 24 uur wachten? De nieuwe norm is realtime', legt Remco uit.
Het hoofd leegmaken
Dat realtime. Niet straks, maar nu. Direct en snel. Het geldt niet alleen voor de software van Informer. Het geldt ook voor de manier van leidinggeven van Remco Frühauf. 'Ik weet wat ik wil en ben zeer snel in bepaalde zaken', aldus de Eindbaaz. 'Ik denk enkele stappen vooruit. We moeten snel gas geven, logisch in deze online omgeving. Wij moeten als organisatie ook realtime zijn.'
Informer werkt met een behoorlijk jong team van mensen. Dat zorgt volgens de CEO voor een enthousiaste werkvloer. Daarnaast leren Peter en Remco ook veel van een generatie twintigers die van kinds af aan zijn opgegroeid met internet. 'Dat klopt. Het is de generatie die bijna alles via de chat doet. En ik ben altijd op zoek naar verbetering. Hoe kan iets nog sneller en eenvoudiger? Dat is belangrijk', vertelt Remco.
'In mijn vrije tijd wandel ik vrij veel. Dan kan ik mijn hoofd leegmaken en komen nieuwe ideeën eerder in mij naar boven. Tijdens één van zo'n wandelingen bedacht ik me dat de meeste mensen bijna altijd hun mobiel bij zich hebben. Ik zie mijn dochter van 14 soms urenlang chatten via haar smartphone. Wat kun je met die wetenschap als leverancier van boekhoudpakketten? Zo is het idee voor een ChatBot (met de automatische chatfunctie kunnen ondernemers via Facebook Messenger en Telegram direct communiceren met hun eigen boekhouding, red.) ontstaan. Wij waren de eerste binnen onze sector.'
State of the art
Elke dag staat Remco nog met evenveel plezier op om naar zijn werk te gaan. 'Dat komt voor een groot deel door tevreden klanten. Wanneer iemand tegen mij zegt dat het Informerboekhoudprogramma state of the art is, dan ben ik een vrolijk mens. Dat is echt fantastisch. Het is absoluut een motivatie om het alleen nog maar beter te maken', vertelt Remco. 'Software is altijd in ontwikkeling. Dat is zo mooi aan deze business.'
De belangrijkste ambitie van Informer is en blijft de klant voordelige, innovatieve en eenvoudige boekhoudsoftware bieden. Daarnaast zijn er verder rijkende plannen waar Remco best over wil vertellen. 'We gaan Informer uitrollen naar Duitsland en Oostenrijk', onthult de CEO. 'Dat gaat eind dit jaar, begin volgend jaar gebeuren. De software is al in het Duits vertaald, daar is bij de bouw rekening mee gehouden. Maar dan ben je er natuurlijk nog lang niet. Je hebt te maken met juridische en belastingtechnische aspecten in die landen. Verder moet de helpdesk perfect in het Duits beschikbaar zijn. Stuk voor stuk punten waar we nu mee bezig zijn, maar het gaat zeker lukken.'
Waarom Duitsland en niet België of Frankrijk? Remco: 'Ten eerste is de markt er viermaal groter als in Nederland. Dat biedt enorm veel kansen voor ons. Daarnaast loopt men er in tegenstelling tot Groot-Brittannië en de VS nog ontzettend achter op ons wanneer het aankomt op online boekhouden. Hetzelfde geldt ook voor Oostenrijk, waar sowieso dezelfde taal wordt gesproken. De keuze voor dat land was dus logisch.'
Gewoon te leuk
Kortom, prachtplannen voor de nabije toekomst. Echter, zoals gezegd, was 2016 ook een prima jaar voor Informer. De ChatBot, Zeker-OnLine, bunq en de tankpas in samenwerking met MultiTankcard. De kosten worden achteraf betaald via een verzamelfactuur, waardoor gedoe met kleingeld en parkeerbonnetjes tot het verleden behoort. Via een koppeling met Informer wordt het automatisch verwerkt in je boekhouding.
Remco: 'Voor twee euro vijftig per maand bieden we nu een mobiliteitspas waarmee je kunt tanken, je auto kunt wassen, parkeren en ga zo maar door. Jij rekent af en op hetzelfde moment rollen de kosten zo jouw boekhouding in. Via de chat krijg jij te horen wanneer de mutaties inderdaad zijn verwerkt. Ook weer om het jou gemakkelijk te maken. Dat is boekhouden anno 2016!'
Dat is de reden waarom Informer steeds weer naar samenwerkingen zoekt om het leven van de gebruiker nog eenvoudiger te maken. 'Momenteel zijn we bezig met een online salarisprogramma dat we realtime willen koppelen aan onze software. Dat is het mooie: vroeger moest je alles daadwerkelijk invoeren. Tegenwoordig moet je vooral controleren wat er al automatisch is gebeurd in jouw boekhouding. Het gaat zeer rap, maar je hebt nog steeds de controle over je administratie omdat je prima in de gaten kunt houden wat er allemaal binnenkomt en uitgaat. Jouw boekhouding volgt jou als gebruiker in realtime.'
Met al die ontwikkelingen en innovaties is het nooit saai in de wereld van boekhoudsoftware. Klopt dat beeld? 'Zeker. Ik heb het leukste vak ter wereld', zegt de Eindbaaz resoluut. 'Steeds weer die ontwikkeling en perfectionering van de software en de complimenten die je van de klant krijgt… Daar doen we het voor. Met een donderwolk boven mijn hoofd naar het werk? Nee, dat heb ik in de 25 jaar dat ik in deze business actief ben, nog nooit gehad. Het is gewoon te leuk.'
De primeur van Informer en bunq
Ken je bunq al? Het is de eerste bank in Nederland waarbij je realtime kunt betalen. Het bedrijf werd in 2012 gestart door de entrepreneur Ali Niknam die eerder het ICT-bedrijf TransIP tot grote hoogten heeft gebracht.
Nabij Amsterdam Sloterdijk zitten we met hem – zwart shirt, flipflops – aan tafel om verder in te gaan op de app en het partnerschap met Informer. 'Bunq is voor alle mensen die ermee bezig zijn een enorme passie. Anders houden we het niet vol', maakt Ali duidelijk wanneer we vragen naar het idee achter de betaalapp. 'Vannacht lag ik pas om half twee in bed en vanochtend was het vroeg dag. Mijn privéleven schiet er nogal eens bij in. Maar het is voor een goed doel. Want het product bunq is fantastisch! En wat we samen met Informer doen, dat is zo bijzonder. Niemand anders doet dat.'
'Wat bunq precies doet? Dat is het bankieren naar de hedendaagse maatstaven tillen. Zowel qua ethische en morele waarden, want wij vinden dat je van andermans geld moet afblijven, als qua technische implementatie. Het is een realtime platform en dat stelt ons in staat unieke samenwerkingen aan te gaan, zoals met Informer', vertelt de ondernemer.'
Geen excuus meer mogelijk
Vooral het realtime betalen is volgens Ali zo bijzonder aan bunq. 'Je weet constant – waar je ook bent – waar je aan toe bent.' Peter Potters, CCO van Informer, vult de bunq-oprichter aan. 'Ik geef je een mooi voorbeeld. Je bent bij een klant en er is een awkward situatie. Die klant heeft je nog niet betaald, maar hij beweert bij hoog en bij laag dat hij het geld wel heeft overgemaakt. Maar dat excuus is niet meer mogelijk wanneer je bunq gebruikt.'
Ali: 'de app is ontzettend handig voor de kleine ondernemer, maar zeker ook voor de grotere bedrijven. Want die krijgen een realtime overzicht van hun hele hebben en houden. Ander voordeel is ook dat er nieuwe afrekenmethodieken kunnen worden gebruikt. Je kunt in kleine hapjes betalen of laten betalen. Die maandelijkse factuur is niet meer nodig. Je kunt bij wijze van spreken elke dag een factuurtje sturen. Je zit veel korter op de bal. De wendbaarheid is vele malen groter.'
Fundamentele transparantie
De oprichter van bunq weet dat het wantrouwen jegens banken bij de consument groot is. Daarom is men zo transparant mogelijk naar buiten toe. 'We vertellen je precies wat er gebeurt met je geld en met je data. Op basis van onze informatie kan de gebruiker de afweging maken wat hij wel en wat hij niet met wie wil doen', aldus Ali.
Peter: 'Die fundamentele transparantie zie je zowel bij bunq als bij Informer terug. Het is ons DNA.' Ali: 'We zijn beide tech. Dan is er de vanzelfsprekendheid dat je open bent over wat je doet en dat de klant alleen hoeft te betalen naar gebruik. De keuze en de controle ligt altijd bij de klant. Het enige wat wij doen is de klant in een drivers seat zetten. Wij zijn de software, de ABS en de metertjes in het dashboard van jouw auto.'
Het kan niet anders of de reguliere banken kijken met argusogen naar de ontwikkelingen bij bunq. 'De systemen van die banken stammen nog af uit de oertijd van de computerindustrie. Ze hebben een grote achterstand. Hoe zet je zo'n systeem om naar een realtime systeem? Maar het is logisch dat ze ons in de gaten houden. De features van bunq worden de nieuwe norm in het realtime betalingsverkeer', meent Ali.
Volgens de ondernemer is bunq behoorlijk uniek. Ook internationaal gezien. Ali: 'Ik vergelijk het wel eens met TomTom. Ik denk dat Nederland hier een unieke kans heeft om wereldwijd een fantastisch product uit te rollen. We staan met bunq aan het front. Daar gaan we wat mee doen. Samen met partners als Informer. Ik herhaal het nog maar een keer: samen bouwen aan een prachtig product. Is er iets mooiers dan dat?'