Review: Mercedes-Benz CLA 250
Doelgroep
Mijn eerste indruk? Een zeer stijlvolle auto, die groter lijkt dan hij is. Mercedes richt zich met dit model op een jongere doelgroep. Dit doet het merk met een lage instapprijs en een modern uiterlijk, de jeugd zit immers minder te wachten op de traditionele sedans van Mercedes.
A-Klasse
De CLA is eigenlijk ´slechts´ de coupé variant van de A-Klasse, maar de pr-afdeling van Mercedes bestrijdt dit. Niet dat dit uitmaakt, want de A-Klasse is al zeer luxe en volwaardig ´Mercedes´ te noemen. In het interieur vinden we dan ook veel hoogwaardige materialen. Ik reed in een zeer luxe uitgevoerde versie, met een fenomenaal geluidssysteem van Harman Kardon.
Koppelen
Om dat geluidssysteem tot zijn recht te laten komen, wilde ik mijn iPhone koppelen. Dit is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Toch vond ik dat het in deze Mercedes meer moeite kostte om muziek af te spelen dan dat het bij de meeste concurrenten kost. Het multimediasysteem werkt naar behoren, maar is simpelweg niet het beste op de markt.
4MATIC
Motorisch is er helemaal niets om te klagen. Ik reed in de CLA 250 Sport 4MATIC, de op een na snelste versie. Alleen de 45 AMG is sneller. Deze 211pk sterke viercilinder doet de sprint naar 100 in een nette 6,6 seconden.
Compact
Deze compacte auto met vierwielaandrijving voelt fijn aan en ligt lekker op te weg. Mercedes staat van oudsher vooral bekend als comfortabel en niet in de eerste plaats als sportief. Ook hier lijkt het merk uit Stuttgart nu haar pijlen te richten op een jongere doelgroep. De groep die vooral de keuze op het sportievere BMW en Audi laat vallen.
Zuinig
Deze versie met 2.0 liter motor en vierwielaandrijving is met een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 15 best zuinig. Voor de echte kilometervreter zijn er natuurlijk diesels beschikbaar. De CLA is verkrijgbaar vanaf € 33.495. En er zijn modellen met 20% bijtelling voor de zakelijke rijder.