Rijk belooft simpelere regelgeving rondom e-bike van de zaak
Het bericht van het het ministerie van Financiën over een vereenvoudiging van de bijtellingsregels voor de fiets klinkt Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) als muziek in de oren.
Lobby bedrijfsleven
De VNA ziet de medeling van het Rijk als een direct resultaat van de lobby van de ANWB, Fietsersbond, Natuur en Milieu, RAI/BOVAG en zichzelf. De regeling gaat naar alle waarschijnlijkheid in 2020 in. Het VNA verwacht dat als het een beetje meezit met de nieuwe regels, werknemers straks goedkoper met de e-bike naar hun werk kunnen peddelen. Uiteraard zijn er ook nu al Nederlanders die met de e-bike naar hun werk forenzen.
Daarnaast heeft de overheid al regels voor fiscale voordelen voor wie op de snelle en schone fiets naar zijn of haar werk wil. Alleen zijn die regels nu te complex en werken ze niet in het voordeel van de werknemer.
Huidige regeling e-bike te duur voor werknemer
Die moet nu kosten per kilometer voor zaken als onderhoud, reparatie, stroom (in geval van een e-bike), afschrijving en verzekering vermenigvuldigen met het werkelijk gereden aantal privékilometers. Augustus vorig jaar schreef Baaz al over de vage regels rondom de fiets van de zaak.