Salesforce wil doorgroeien in webapplicaties
Salesforce.com is de meest succesvolle aanbieder van webgebaseerde software. Nu nog met specifiek crm-oplossingen, maar met een nieuw 'open' platform wil het zijn portfolio uitbreiden.
Salesforce-topman Marc Benioff gaf deze week tekst en uitleg over het nieuwe platform met de naam 'Force.com'. Het ontbreken van Sales in de naam maakt duidelijk dat de webtechnologie verder gaat dan alleen het draaien van toepassingen voor customer relationship management (klantrelatiebeheer) - waar Salesforce inmiddels een omzet van vele honderden miljoenen per jaar mee draait.
'iTunes voor bedrijfssoftware'
Al een paar jaar heeft Salesforce de ambitie om door te groeien met zijn webtechnologie. Het lanceerde in 2003 al een eerste platform waarmee derde partijen webbased sofware kunnen ontwikkelen. Die kan via Salesforce's website AppExchange worden aangeboden. Gratis of tegen betaling (een abonnement). Salesforce beschrijft zijn softwareportaal als de 'iTunes van voor bedrijfssoftware'.
Het ontwikkelplatform van Salesforce krijgt nu ook een eigen website, Force.com, en de daar beschikbare ontwikkeltools maken het sinds kort mogelijk ook webapplicaties in een eigen look and feel te ontwikkelen. Nieuw is dat de applicaties zich gedragen als een echt 'programma', vergelijkbaar met de gratis 'spreadsheetsoftware' op docs.google.com.
700 applicaties
Tot nu toe zijn er 700 applicaties op AppExchange gezet. Volgens Salesforce zijn er meer dan 30.000 in gebruik.
bron: www.emerce.nl