Sam van Gentevoort Vertaalbureau Perfect

Sam van Gentevoort Vertaalbureau Perfect

Redactie Baaz

Vertaalbureau Perfect wil het mooiste en grootste online vertaalbureau worden, zolang de eigen waarden niet in het geding komen. Want waarden gaan volgens oprichter en eigenaar Sam van Gentevoort vóór de groei. Toch is de groei van de scale-up aanzienlijk, het vertaalbureau uit Enschede staat in de Deloitte Fast50, de lijst met de snelst groeiende technologiebedrijven van de Benelux.

In (relatief) korte tijd van startup naar scale-up. Had je het ooit kunnen bevroeden aan het begin?

'Nee, niet tijdens het prille begin. Vertaalbureau Perfect heb ik in eerste instantie opgericht om een ander bedrijf te financieren. Vanaf de start zag ik wel de potentie in de markt. Achteraf gezien was onze timing goed. Na twee jaar zag ik wel dat de groei goed voort te zetten was.

'Wat is het geheim van jullie succes?

'Ik denk dat het "geheim" van elk bedrijf dat groeit bijna identiek is. Een combinatie van inspelen op een behoefte, deze goed verkopen, het juiste team en achter de schermen eff ectief en effi ciënt handelen. Op papier een simpel recept, maar het in de praktijk ten uitvoer brengen is niet altijd even makkelijk.

Een belangrijk onderdeel voor het starten is ook timing en daarmee het vliegwieleffect wat je kunt creëren. Andere goede voorbeelden van internetbedrijven met een goede timing vind ik Coolblue en Drukwerkdeal. Wij zullen alleen niet snel de omvang van deze ondernemingen bereiken. De vertaalmarkt heeft 'maar' een omvang van circa 200 miljoen euro per jaar in Nederland. Dit lijkt misschien veel geld, maar de markt voor drukwerk is bijvoorbeeld ruim twintig keer zo groot.'

Hoe organisch is Vertaalbureau Perfect gegroeid, zowel financieel als qua werknemers?

'We zijn elk jaar rond de vijftig procent gegroeid. Het bedrijf heeft geen investeerders, maar wel een bankfinanciering. Ons gemiddelde orderbedrag ligt niet hoog, dus kunnen we stapsgewijs groeien. De uitdagingen waren vooral de interne groeistappen.'

Wat is jullie advies voor startups?

'Mijn advies aan startups is om een echt probleem op te lossen. Er zijn diverse startups die het niet redden, omdat ze uiteindelijk geen echte bijdrage leveren, maar wel een fancy idee hebben. Veel bedrijven zijn de laatste tijd gegroeid door iets sneller of/en goedkoper te maken, maar ik denk dat er een trend gaat ontstaan die meer vraagt om kwaliteit dan kwantiteit. Bedrijven die bijdragen aan het "goede leven" en dus ook aan duurzaamheid en het ecosysteem. En verder: ik zou zo lang mogelijk wachten met een investeerder. In het meest positieve geval wordt één op de tien investeringen een succes. Een investeerder weet dit en gokt op meerdere paarden. Als ondernemer heb je vaak maar één paard.'

Wat is jullie eerstvolgende stap en wat zijn de verdere ambities?

'Onze eerstvolgende stap is om meer teksten via ons community-vertaalplatform fairlingo.com te vertalen. De komende jaren willen we toonaangevend worden in het inzetten van nieuwe ideeën, zoals het inzetten van zelflerende supercomputers – denk aan de IBM Watson - voor vertalen. Daarnaast vind ik het belangrijk om niet een alleen financieel gedreven organisatie te zijn, maar ook waardengedreven. Het klinkt misschien wat vergezocht, maar het lijkt mij gaaf als het bedrijf een voorbeeld kan zijn voor de maatschappij. Concrete voorbeelden zijn een zesurige werkdag, minder ongelijkheid en meer collectiviteit. Als een klein bedrijfje dit zou lukken, moet een overheid met zoveel hoogopgeleide ambtenaren dit toch ook kunnen? Of zou de wet van de omgekeerde aantrekkingskracht roet in het eten gooien?'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie