Sinterklaas steeds minder populair onder retailers en consumenten
Er zijn steeds meer retailers die Kerstmis boven Sinterklaas verkiezen. Kerst is internationaler, de aanloop is langer, het spreekt een grotere groep mensen aan, en wordt niet geassocieerd met racisme. Dat zegt retailtrendwatcher Fred Rutgers tegen nu.nl.
Redenen
In het achtergrondartikel van nu.nl wordt de trend van Sinterklaas naar Kerst verder uiteengezet. De redenen laten zich raden; het Sinterklaasfeest wordt de afgelopen jaren achtervolgd door schandalen, rechtszaken en protesten. De aanloop naar Sinterklaas is voor zowel retailers als consumenten dan ook een stuk minder gezellig dan die naar kerst. Om die reden zullen de etalages is november en december steeds minder in de teken komen te staan van Sint en zijn helpers.
Sinterklaas minder aantrekkelijk voor volwassen consument
Behalve dat Sinterklaas tegenwoordig met meer slechts dan goeds in verband wordt gebracht, is het feest ook een stuk minder aantrekkelijk voor volwassen consumenten. Als retailer krijg je volwassenen eerder naar binnen met warme kleding, mooie kaarsen, lekkere kersthapjes en -drankjes, en versieringen dan met een zwarte piet in de etalage.
Retailtrendwatcher Rutgers noemt daarnaast ook de opkomst van Black Friday en Singles Day als redenen voor de afnemende uitgaven aan het Sinterklaasfeest. Deze twee 'feestdagen' zijn eigenlijk niets meer dan een dag waarop webshops hoge kortingen hebben, maar deze winnen toch in populariteit. 'De consument kan zijn geld maar één keer uitgeven', aldus Rutgers.
Sinterklaas nog niet helemaal weg
Voorlopig zal sinterklaas echter nog niet helemaal uit het winkelbeeld verdwijnen. Hoewel steeds meer consumenten Sinterklaas links laten liggen, zijn er nog steeds veel mensen (en met name kinderen) die er nog elk jaar reikhalzend naar uitkijken. Hier kunnen ondernemers nog steeds slim op in spelen met ludieke acties, aanbiedingen of winkelversiering.