Slimme ceo controleert niet, maar vertrouwt
Vertrouwen is een schone zaak
Zaken gaan voor het meisje? Niet voor Sean Rad, de controversiele mede-oprichter en ceo van datingsite Tinder. Voor Rad kan de grens tussen werk en privé niet vaag genoeg zijn.
Sterker nog, volgens de 29-jarige multimiljonair versterkt omgang met medewerkers buiten kantoortijd het team en maakt het het werk plezieriger.
Wees meer dan collega's, wees vrienden
Rad's filosofie en visie op vrienden en collega's is eenvoudig: met vrienden heb je plezier, dus als je collega's vrienden zijn, dan is je werk ook plezierig. En wanneer is iemand een vriend? 'Wanneer je in dezelfde dingen gelooft.' En dus moedigt Rad zijn medewerkers aan om elkaar ook buiten kantoortijd te zien. Goed voor de bonding, focust de neuzen weer in de richting van Tinders missie en visie.
Wees niet bang om je kwetsbaar op te stellen
'De grootste leiders in de geschiedenis waren meteen de meest kwetsbare,' aldus Rad. In een werkelijk een authentieke relatie ken je volgens Rad iemand niet alleen op de beste, maar ook op de slechtste momenten. Het is dus belangrijk te vertrouwen op je medewerker, reeel te zijn en, in rads woorden, ook kwetsbaar. Kwetsbaarheid leidt immers tot vertrouwen, één van de belangrijkste pijlers van een onderneming.
Ondernemerschap is meer dan een buzz
Ondernemerschap is volgens Rad een manier van leven. Ondernemer word je niet, je bent het of je bent het niet. Een ceo is als een ouder of een leraar. Leading by example is de uitdrukking waar hij op doelt. Je kunt weliswaar iets honderd keer zeggen, het gaat er uiteindelijk om dat je gedrag gekopieerd wordt. Naar eigen zeggen is Rad 'transparant' op het werk, soms iets te, maar dat neemt hij voor lief. De winst is immers vertrouwen, empathie en begrip. Idealiter is werkwijze van de moderne ceo gelijk aan die van de millennial. En dat betekent focussen op de brede impact van je baan en niet op je baan zelf om zingeving te creeren. Want dat is wat millennials willen: zingeving en betekenis hebben voor de samenleving.
Groei snel, maar groei niet uit elkaar
Tinder werd in 2012 gelanceerd, en is nu uitgegroeid tot een onderneming die dagelijks 26 miljoen matches tot stand brengt. Tinder is nu beschikbaar in 196 landen en heef ttot op de dag van vandaag meer dan 10 miljard matches tot stand gebracht. Volgens fast Company heeft Tinder 9,6 miljoen actieve gebruikers per dag en is de app goed voor 1,6 miljard 'swipes' per dag. Hoe hou je met een dergelijke onstuimige groei de oorspronkelijke bedrijfscultuur in stand? Volgens Rad staat en valt alles met het duidelijk formuleren van je merkidentiteit. 'Weet wie je bent.'
Laat je mensen los
Rad waakt ervoor zijn medewerkers in een 'bepaalde structuur' te drukken. Het idee erachter is dat mensen nog meer hun best doen wanneer ze vrij zijn om te doen wat ze leuk vinden. Bij Tinder ligt de nadruk dan ook op twee zaken: Tinders doelen en een gezonde werkethiek. Dat is voor Rad niet hetzelfde als mensen de hele dag achter hun computer opsluiten en controleren of ze hun werk doen. 'Het gaat niet om de zichtbaarheid, het gaat om de resultaten en daar ook de verantwoordelijkheid voor nemen.'