Social mediaprotocol voorkomt arbeidsconflicten
Social mediaprotocol voorkomt arbeidsconflicten

Social mediaprotocol voorkomt arbeidsconflicten

Redactie Baaz
Gebruik van social media leidt in de praktijk tot veel arbeidsconflicten. Dat merk ik dagelijks. Bij ons is bijvoorbeeld in tien procent van de zaken waar ontslag op staande voet aan de orde is, de oorzaak uitlatingen op social media.

De meest voorkomende oorzaken voor conflicten tussen werkgevers en werknemers rondom social media zijn: ziekmelden terwijl een andere activiteit wordt gedeeld, negatieve uitlatingen over de werkgever en contact met klanten van de werkgever via social mediakanalen. Veel werknemers beseffen nog onvoldoende dat uitlatingen op social media kunnen leiden tot een arbeidsconflict of zelfs ontslag. Een voorbeeld daarvan is een erg ongelukkige post: ‘Ik heb me net ziek gemeld. Nu lekker shoppen met mijn moeder in Amsterdam.’ Haar werkgever reageerde meteen met de mededeling dat ze zo lang in Amsterdam kan blijven als ze wil. Ontslag op staandevoet was het gevolg.

Protocol

Nu is dit een voorbeeld waarbij duidelijk is dat dit gevolgen heeft voor je arbeidscontract, maar er zijn ook conflicten die het gevolg zijn van onduidelijke afspraken over het gebruik van social media. Wat mag je bijvoorbeeld vertellen over de onderneming? Mag je klanten toevoegen aan je LinkedIn- netwerk? Ondernemers hebben vaak niet eens een social mediaprotocol opgesteld en als er wel een protocol is, dan zijn ze vaak achterhaald. Dit leidt onnodig tot conflicten tussen werkgevers en werknemers. Ondernemers stellen vaak wel een social mediaprotocol op, waarin staat of werknemers internetsites mogen bezoeken, welke internetsites ze mogen bezoeken en of ze hun privémail mogen openen. Afspraken over wat werknemers kunnen delen op social media platforms worden ten onrechte niet gemaakt.

Wat mag wel en niet

Werkgevers worden vaak met onwenselijke berichten van werknemers geconfronteerd die schadelijk kunnen zijn voor de onderneming. Werknemers realiseren zich vaak niet dat zij het visitekaartje zijn van de onderneming, zowel binnen als buiten kantooruren. Door de komst van social media verdwijnen de grenzen tussen privé en zakelijke berichten. Een goed opgesteld social mediaprotocol kan conflicten voorkomen, omdat werknemers precies weten waar ze aan toe zijn. In het protocol stelt de werkgever kaders op voor de werknemers, waarbinnen zij zich kunnen bewegen. Werkgevers moeten duidelijk formuleren wat werknemers wel en niet mogen doen en zeggen op sociale netwerken. Op deze manier worden onwenselijke berichten die verband houden met de onderneming tot een minimum beperkt. In deze tijd kun je eigenlijk niet meer zonder social mediaprotocol. Het is zowel voor de werknemer als werkgever een must om duidelijkheid te hebben.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie