Spotify kan eerste euro's in de zak steken
De Zweedse digitale jukebox haalde in 2010 naar verwachting 59 miljoen euro binnen, tegenover 13 miljoen euro in 2009. Royalties kostten Spotify in 2010 45 miljoen euro en daarnaast werd 10 miljoen gespendeerd aan overige kosten. Een rekensommetje laat een winst van enkele miljoenen zien. De definitieve cijfers worden door Spotify later dit jaar bekendgemaakt.
Een aanzienlijk deel van de gebruikers is overgegaan op een betaald abonnement. Volgens Scott is dat de aanleiding van het succes. Dit werd onder meer bereikt door het gratis basisabonnement aan banden te leggen. Scott schat dat in 2010 zo'n 45 miljoen euro aan abonnementsgeld werd binnengehaald.
Spotify werd in 2006 in Zweden opgericht door Daniel Ek en werd in Scandinavië al snel populair. De rest van Europa volgde en in juli van dit jaar werd uitgebreid naar de Verenigde Staten, waar de dienst nu 200.000 betalende abonnees heeft. Wereldwijd heeft Spotify nu 1,9 miljoen betalende gebruikers.