Spreken bestuursraden en app developers wel dezelfde taal?

Spreken bestuursraden en app developers wel dezelfde taal?

Redactie Baaz

Door: Erik de Geus, Senior Director Benelux bij VMware

Applicaties zijn een belangrijke stimulans voor de digitale economie. Ze creëren ervaringen die ervoor zorgen dat klanten en medewerkers bij de organisatie willen kopen of werken en dat ook blijven doen. Bedrijfsleiders zijn zich bewust van het belang van apps. Kijk maar naar de vraag naar app developers en hoe wanhopig organisaties zijn om deze vaardigheden in huis te halen. Uit een analyse van vacaturegegevens door VMware blijkt dat de vraag naar developers in Europa met 38% toenam in Q1 van 2022 (in vergelijking met Q1 van 2021).

Als organisaties applicaties willen implementeren die indruk maken op gebruikers, dan moeten zij medewerkers vinden met zeer technische, specialistische achtergronden. Het probleem is dat bestuursraden over het algemeen niet erg technisch zijn. De taal die zij spreken verschilt vaak van die van developers en omgekeerd spreken zij ook de taal van de board niet omdat ze niet de vereiste zakelijke kennis en vaardigheden hebben. Zodoende is er vaak een disconnectie tussen deze twee. Idealiter willen organisaties developers die die taal spreken om een sterke business case voor apps aan te dragen en ervoor te zorgen dat zakelijke doelen worden begrepen en behaald.

Het onderzoek suggereert echter dat organisaties developers aannemen die de vereiste technische vaardigheden hebben, maar die waarschijnlijk moeite zullen hebben om volledig te begrijpen wat de verwachtingen van hun werkgevers zijn ten aanzien van apps. In EMEA heeft net een kwart (26%) van de belangrijkste vaardigheden die benoemd worden in vacatures voor developers een zakelijk karakter. En de helft van alle vacatures (49%) bevat geen enkele zakelijke vaardigheid als een van hun top 10 vereisten.

Ontbrekende vaardigheden

Deze vaardigheden en de bijbehorende kennis zijn cruciaal om senior executives betrokken te houden en hen te overtuigen van het belang van apps. Toch worden ze nauwelijks opgenomen in de eisen die werkgevers stellen aan developer-talent. Slechts 5% van de vacatures vraagt financiële kennis, 6% vermeldt vaardigheden op het gebied van stakeholder management en 7% vraagt om projectmanagementvaardigheden.

Dit creëert een digitale kloof tussen de technische en niet-technische mensen, tussen business en developers. Het is vergelijkbaar met elke situatie waarin twee mensen niet dezelfde taal spreken: beiden zullen wellicht in staat zijn hun visie in brede zin over te brengen, maar de nuance zal telkens verloren gaan. In het geval van app-development kan dit ertoe leiden dat niet het volledige potentieel van apps wordt benut. Apps zullen niet goed aan de behoeften van gebruikers voldoen of voldoende engagement creëren, ze worden niet snel genoeg geïmplementeerd, of hebben moeite om de ervaring te leveren die de organisatie nodig heeft om te profiteren van digital-first marktplaatsen.

De digitale disconnectie omzetten in een kans voor apps

Om deze uitdaging om te zetten in een kans, moeten er twee dingen gebeuren. Ten eerste moeten organisaties hun wervingscampagnes weer eens goed onder de loep nemen. Het is een understatement om te zeggen dat de markt op dit moment belachelijk competitief is – in sommige delen van Europa nam de vraag naar bepaalde developer-rollen met 300% toe. Werkgevers passen de waardeproposities voor werknemers aan, zoeken naar nieuwe manieren om te werken, zorgen voor betere secundaire arbeidsvoorwaarden en verhogen de salarissen. Dit alles om talent aan te trekken. Waarom al die moeite doen, maar cruciale eigenschappen over het hoofd zien die zo hard nodig zijn? Werkgevers moeten prioriteit geven aan de kandidaten die de verschillende verwachtingen van stakeholders kunnen managen. Developers moeten met senior managers en leiders kunnen praten in de zakelijke taal die deze executives gewend zijn.

Ten tweede moeten developers uitzoeken hoe ze zelf nog aantrekkelijker kunnen worden en zelf de gevraagde vaardigheden kunnen ontwikkelen. Hoewel de grote vraag naar developers zou kunnen suggereren dat developers niet meer hoeven te doen om op te vallen, is het verstandig om te bedenken welke andere vaardigheden ze aan hun arsenaal toe kunnen voegen. Vaardigheden moet je bijhouden en blijven uitbreiden. Net zoals je technische vaardigheden bijhoudt, is het ook slim om te bekijken welke extra vaardigheden je kunt ontwikkelen om jezelf onmisbaar te maken. Niemand weet wat de toekomst brengt en de huidige kloof biedt developers een kans om de brug te slaan tussen niet-technische leiders en technische specialisten. Als organisaties kunnen kiezen tussen een technische kandidaat en een kandidaat die diepgaande technische kennis combineert met goede zakelijke communicatievaardigheden, dan zullen ze altijd voor de laatste optie gaan.

De kloof overbruggen voor digital-first succes

Naarmate de vraag van bestuursraden naar app delivery toeneemt, bestaat het gevaar dat organisaties tijd, energie en geld investeren in het werven van talent met uitgebreide ervaring met app development, dat uiteindelijk niet in staat is om de organisatie te helpen profiteren van de moderne digitale economie.

Organisaties moeten opnieuw bekijken waar ze naar op zoek zijn, maar tegelijkertijd biedt dit een kans voor developers om hun zakelijke vaardigheden aan te scherpen. Als ze dit doen worden ze zichtbaarder en breiden ze hun rol bij het ontwikkelen en moderniseren van apps aanzienlijk uit. Er moet meer samenhang komen tussen core business, developer en IT-teams. Het waarderen van developers die over de zakelijke vaardigheden beschikken en hun codeervaardigheden hiermee aanvullen, is essentieel als organisaties apps centraal willen stellen in hun digital-first bedrijfsstrategie.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie