Stappenplan: wat doe je als klanten niet betalen?
Stap 1. Factuur
Je kunt al voorzorgsmaatregelen treffen bij het opstellen van de factuur. Zorg dat het glashelder is wanneer de klant uiterlijk moet betalen. Zet zowel de factuur- als de betalingsdatum er op. De gemiddelde betalingstermijn ligt tussen de veertien en dertig dagen.
Stap 2. Een belletje
Veel ondernemers gaan nadat de eerste betalingstermijn is verstreken al over op een schriftelijke herinnering. Maar probeer het eerst eens met een belletje, dat is een stuk persoonlijker. Met zo´n brief kom je ietwat intimiderend over en wellicht was deze klant het echt even ontschoten. Geef wel direct een duidelijk nieuwe deadline.
Stap 3. Eerste betalingsherinnering
Nog steeds niet betaald? Stuur dan de eerste betalingsherinnering. Je herinnert hem er in deze brief nogmaals beleefd aan om betalen. Geef ook hier weer een duidelijk betalingstermijn aan.
Stap 4. Tweede betalingsherinnering
Je hoeft geen tweede betalingsherinnering sturen, maar zo maak je wel de beste kans om de relatie met je klant goed te houden. Bij deze brief mag je een wat dringendere toon aannemen en je kunt hem verplichten tot het betalen van een rente. Waarschuw dat als de klant binnen de nieuwe termijn niet betaalt, je echt genoodzaakt bent serieuze stappen te ondernemen en dat hier nog meer kosten aan verbonden zitten.
Stap 5. Incassobureau
Natuurlijk hoop je dat het niet zover hoeft te komen, maar als je saldo nu nog niet is verblijd met de betaling van de klant, is het echt tijd om een incassobureau in te schakelen. Stuur de klant nog wel een brief waarin je dit aan hem informeert. Ons land telt genoeg incassobureaus die je gewoon op het internet kunt vinden, maar hun werkwijze verschilt nog wel eens. Als het om een heel groot bedrag gaat, kun je deze stap ook overslaan en direct naar de rechter stappen.
Stap 6. Rechter
Het allerlaatste wat je kunt doen is naar de rechter stappen. Het is verstandig hiervoor een jurist op te zoeken, die kan je het advies geven over de gerechtelijke procedure die het best bij jouw situatie past. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een normale rechtzaak of een kort geding (dat wordt vaak snel afgerond). Stuur de klant in ieder geval een officiële dagvaarding. Bij een bedrag hoger dan 5000 euro moet je een advocaat in de arm nemen.