Startup van voormalig model lanceert app om depressie te bestrijden

Startup van voormalig model lanceert app om depressie te bestrijden

Redactie Baaz

Bijna iedereen kent wel iemand die kampt met depressie, of misschien heb je er zelf last van. Hoewel er enorm veel mensen zijn met depressieve gevoelens wordt er bijna niet over gesproken. Voormalig internationaal model Silja Litvin wilde er iets aan doen. Ze lanceerde PsycApps: een app waarmee je erachter kunt komen of iemand in je omgeving aan depressie lijdt.

Voormalig internationaal model lanceert app om depressie te bestrijden

“Toen ik in mijn puberteit zat kreeg ik voor het eerst te maken met depressie. Een vriend pleegde zelfmoord, en vanaf dat moment wilde ik iets doen om het gevecht met depressie aan te gaan,” vertelt Silja Litvin aan TechCrunch. Het voormalig internationaal topmodel is niet alleen een beauty, maar heeft ook een PhD in de klinische psychologie. Ze heeft onderzocht dat het bestrijden van depressie mogelijk is middels een app. Die app, PcycApps, kan vaststellen of een persoon aan depressie lijdt middels een test en kan zelfs een geschikte arts zoeken voor de patiënt.

voormalig model lanceert health app

PsycApps 

Volgens Litvin zorgt de app ervoor dat je binnen een halfuur een geschikte therapeut kunt vinden, terwijl dit normaal gesproken wel zes weken in beslag kan nemen. De app is anoniem te gebruiken en is erg veilig. Hij vraagt alleen om een paar demografische gegevens en komt dan in het menu terecht. Daar kun je een drietal tests doen om erachter te komen wat je mentale gezondheid is, je krijgt therapeutische tips, je kunt een dokter zoeken en statistieken raadplegen. De informatie in deze statistieken is gebaseerd op een screening en een dagelijkse ‘gemoedstoestand’ tracker.

Focus op UX en UI

De app van het voormalige model zou anders zijn dan vergelijkbare apps omdat deze volgens haar slecht over het medische gedeelte gaan, en geen gebruik maken van UX (User Experience) en UI (User Interface). Of ze focussen alleen maar op de marketing. “Wij maken een reis met onze clienten en willen de omgang met mentale problemen zo makkelijk mogelijk houden, terwijl er genoeg aandacht wordt geschonken aan psychologische hulp,” aldus Litvin.

De startup heeft inmiddels een kwart miljoen dollar ontvangen van investeerders, maar hoopt op meer om de app uit te breiden.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie