Steeds meer sollicitaties via de mobiel
Millennials (18 tot 35-jarigen) vormen over een paar jaar het grootste deel van de werkende beroepsbevolking en zij verwachten dat zij alles via hun mobiel kunnen regelen. Ook hun sollicitaties.
Dit vraagt om belangrijke aanpassingen in branding en werving door werkgevers. Millennials doen steeds meer op hun mobiele telefoon; van bankieren en shoppen tot aan daten en zelfs solliciteren. Als je hier als bedrijf nog niet voldoende op inspeelt, loop je het risico dat je talent misloopt, zo verwacht carrièreplatform Monsterboard.
Niet voor niets zette Monsterboard dit jaar volop in op online recruitment oplossingen zoals programmatic (mobile) advertising en social job advertising op Facebook en Twitter. In 2017 rolt Monsterboard deze mobile first strategie verder uit; in het eerste kwartaal van 2017 volgen belangrijke innovaties op het gebied van mobiel solliciteren.
Recruiters worden recruitment marketeers
Werkzoekenden van nu willen veel meer zien dan alleen een vacature. 75 procent van de werkzoekenden doet gedegen onderzoek voordat ze solliciteren en meer dan 70 procent van deze groep besteedt zelfs minimaal een uur aan het zoeken naar informatie voordat ze overgaan tot solliciteren.
Kandidaten willen voordat ze solliciteren meer te weten komen over een bedrijf, de bedrijfscultuur, de waarden, de visie en de carrièremogelijkheden. Gian Zandonà, Managing director Monsterboard: 'Het is voor werkgevers daarom van groot belang dat zij zichzelf online goed presenteren en dat kandidaten meteen kunnen zien wat je als werkgever te bieden hebt. Je moet meebewegen met de markt waarin mobiel verkeer steeds meer de norm wordt, je werken bij-site optimaliseren voor mobiel en zichtbaar zijn op de platforms die jouw doelgroep dagelijks bezoekt. Zonder gedoe solliciteren via mobiel is belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen niet direct weer afhaken.'
Mobile first-sollicitaties voor millennials
Uit cijfers van Monsterboard blijkt dat 41,5 procent van het website verkeer komt van mobiele apparaten. 'Gemiddeld checken we 150 keer per dag onze mobiele telefoon, maar tot nu toe blijft het aantal sollicitaties via mobiel nog achter op sollicitaties via desktop of laptop. Werkgevers die kandidaten bereiken daar waar ze hun online leven zich afspeelt en barrières om mobiel te solliciteren wegnemen, gaan het verschilmaken. Een trend die je als werkgever alleen maar kunt omarmen om op te vallen bij de millennial generatie en ze voor je te winnen. Zo verschuift de rol van de recruiter steeds meer naar die van een recruitment marketeer', aldus Zandonà.