StudyTube is 'Netflix voor trainingen'
StudyTube wordt door het bedrijf omschreven als de 'Netflix voor trainingen' en in feite is dit het ook. Maandag 15 september werd het platform officieel gelanceerd. Wij spreken Homam Karimi, oprichter van StudyTube, over deze startup.
Trainingsbehoefte
'We zien steeds meer dat professionals, dus ook zzp'ers, meer zelfbeschikking willen over hun cursus. Dus niet alleen dat er van bovenaf wordt gezegd dat ze iets moeten doen, maar dat ze ook wat meer keuze hebben en er zelf een grote rol in spelen. Maar ook de opleidingsbudgetten staan onder druk. Sommigen daarvan zijn wel meer dan gehalveerd, maar bedrijven hebben nog wel dezelfde trainingsbehoefte.' Er wordt dus gezocht naar betere manieren om het personeel te trainen, zonder dat het veel geld kost. Bovendien laten niet alle beroepen het tegenwoordig toe om drie dagen weg te gaan voor een training.
Hier biedt StudyTube een oplossing: werknemers kunnen vanachter hun computer een training doen en hoeven dus niet meer weg. Voor ongeveer vijftig euro per maand heeft een gebruiker onbeperkt toegang tot de leeromgeving. Een valkuil is natuurlijk dat online leren veel discipline vereist en niet iedereen heeft dat. Ook daar heeft StudyTube over nagedacht: 'Voor de werkgever hebben wij een dashboard ontwikkeld. Hiermee kan hij het leergedrag en de activiteiten van zijn werknemers zien. Samen met de medewerker kun je een persoonlijk ontwikkelingsplan opstellen en daarmee kun je hem hem coachen.'
Ontstaan
Karimi bedacht StudyTube naar aanleiding van zijn ervaringen tijdens zijn studie Rechten op Maastricht University. 'We zaten met vierhonderd mensen in een collegezaal te luisteren naar exact hetzelfde verhaal. De enige feedback die je op tentamens kreeg, was dat je een zes of een zeven had. Op het moment dat de universiteit in kaart had gebracht wat we niet wisten, gingen we door met het volgende onderwerp. Dat frustreerde.' Samen met Gerhard Riphagen startte Karimi StudyTube en samen runnen ze het bedrijg nog steeds.
Na een begin met alleen online tentamentraining voor academische rechtenstudenten, kwamen er steeds meer bedrijven naar de startup toe.'Er werd gevraagd of ze ons studieplatform intern, als bedrijf, konden inzetten. Ze probeerden zelf trainingen te ontwikkelen, maar wij zagen dat ze veel van dezelfde titels ontwikkelen. Toen dachten wij: er wordt drie miljard per jaar uitgegeven aan het opleiden van het bedrijfsleven. Meer dan de helft daarvan wordt aan ongeveer honderd titels uitgegeven. Blijkbaar is daar een behoefte aan.' StudyTube besloot voor deze onderwerpen zelf cursussen te maken, speciaal voor bedrijven. Werknemers kunnen zich aanmelden en werkgevers houden zicht op het leerproces van de gebruikers binnen hun bedrijf.
Groei
Het bedrijf richt zich nu ook op het buitenland, waar de eerste klant al gevonden is: Airtel in Ghana. Juist in gebieden als Afrika en Zuid-Amerika liggen veel kansen voor het bedrijf. 'In Nederland is het onderwijs van heel hoog niveau en we worden hier ook goed ontvangen door het bedrijfsleven. Bovendien hoef je hier niet ver te reizen als je een cursus moet doen. In andere landen, voornamelijk die met een groeiende economie, zoals Afrika, is dat anders. De trainingsbehoeften van bedrijven zijn daar vele malen hoger. Ze hebben bijvoorbeeld geen toegang tot hele goede trainers en de afstand tussen vestigingen is erg groot.'
Inmiddels bestaat het cursusaanbod uit zestig trainingen en dat moeten er nog veel meer worden. 'We hebben nog honderd trainingen in ontwikkeling en in december moeten we op 250 cursussen zitten.' Met deze vooruitgang is StudyTube aan het einde van dit jaar qua aanbod de grootste opleider in Nederland.