Substantiële bijdrage van de luchtvaart aan de economie van Dubai onthuld in nieuwste rapport
Luchtvaartsector als motor voor de economie van Dubai: Bijdrage aan BBP en werkgelegenheid

Substantiële bijdrage van de luchtvaart aan de economie van Dubai onthuld in nieuwste rapport

Redactie Baaz

Emirates Group en Dubai Airports hebben vandaag een rapport uitgebracht dat de belangrijke rol van de luchtvaart in de economie van Dubai onderstreept. Met dit onderzoek zijn de financiële bijdragen van de luchtvaartsector in kaart gebracht en wordt de verwachte groei van de sector voorspeld op basis van financiële prognoses en de verwachte toename van passagiers.

Economische impact van de luchtvaartsector
Het onderzoek, uitgevoerd door Oxford Economics, beoordeelt de economische impact van de luchtvaartsector op drie niveaus. Er is gekeken naar de directe economische activiteit die door de luchtvaartsector wordt gegenereerd, de indirecte bijdrage via de toeleveringsketen, en de bestedingen die voortkomen uit de loonafhankelijke consumptie van werknemers in de luchtvaart. Daarnaast onderzoekt de studie ook hoe de luchtvaartsector toeristische uitgaven in Dubai faciliteert.

HH Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, voorzitter en Chief Executive, Emirates Airline & Group, en voorzitter van Dubai Airports zei: “Onder het leiderschap van HH Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum is de luchtvaartsector van Dubai een belangrijke pijler geweest van de economische groeistrategie van onze stad, en de sector zal deze belangrijke rol blijven spelen in de D33 Economic Agenda.” 

“Ondersteund door sterke luchtverbindingen is Dubai prominent aanwezig op het wereldtoneel voor handel, investeringen en toerisme. Dat maakt Dubai een toonaangevende speler op het gebied van luchtvaart en logistiek. Onze ambitieuze plannen voor Dubai World Central - Al Maktoum International Airport en onze doorlopende investeringen om de capaciteit van Dubai International uit te breiden, zullen verdere economische kansen creëren door de verwachte vraag naar luchtvervoer te ondersteunen. Onze groeiplannen zullen nog meer banen opleveren en ook bijdragen aan innovatie, omdat we samenwerken met toonaangevende technologiepartners om toekomstige oplossingen te ontwikkelen om de reiservaring te verbeteren en de operaties efficiënter en veiliger te maken.”  

Luchtvaart zorgt voor 1 op de 5 banen in Dubai
In 2023 zal de luchtvaartsector van Dubai, bestaande uit Emirates Group, Dubai Airports (inclusief de luchthavens Dubai International en Dubai World Central - Al Maktoum) en luchtvaartbedrijven¹ naar schatting AED 137 miljard (34 miljard euro) bijgedragen aan de economie van Dubai. Dit bedrag staat gelijk aan 27% van het BBP van Dubai.  Dit omvat AED 94 miljard aan directe economische impact en AED 43 miljard aan bijkomende activiteiten die door de luchtvaartsector worden gestimuleerd. Deze cijfers zullen naar verwachting gestaag toenemen, met een voorspelde bijdrage van AED 196 miljard (48.5 miljard euro) (32% van het BBP) in 2030.

Luchtvaartactiviteiten zijn ook goed voor 631.000 banen in heel Dubai, wat in 2023 neerkwam op een op de vijf banen in het emiraat. Tegen 2030 zullen er naar verwachting nog eens 185.000 banen bijkomen, wat het totale aantal luchtvaartgerelateerde banen op 816.000 zal brengen. 

Uit een eerder onderzoek dat Oxford Economics in 2014 publiceerde, bleek dat de luchtvaartsector 27% bijdroeg aan het BBP van Dubai en goed was voor 417.000 banen. Hoewel de laatste resultaten aangeven dat het aandeel in het BBP van Dubai stabiel is gebleven, is de bruto toegevoegde waarde van de sector in absolute cijfers gestegen, wat een groei in andere sectoren en diversificatie van de economie weerspiegelt.

Dubai doet belangrijke investeringen om de luchtvaartsector klaar te maken voor de toekomst en ervoor te zorgen dat deze een economische motor blijft. Dit blijkt uit de uitbreiding van Dubai International en de ontwikkeling van een nieuwe generatie faciliteiten op Dubai World Central - Al Maktoum International. De nieuwe luchthaven van AED 128 miljard (32 miljard euro) zal vijf keer zo groot zijn als Dubai International en de eerste fase zal over 10 jaar klaar zijn. Na voltooiing zal Dubai World Central - Al Maktoum International beschikken over meer dan 400 vliegtuigopstelplaatsen, met een capaciteit van 260 miljoen passagiers per jaar. De uitbreiding van Dubai World Central - Al Maktoum International is niet opgenomen in de belangrijkste resultaten van de studie²; er wordt echter verwacht dat het bouwproject in 2030 naar schatting 6,1 miljard AED (1.5 miljard euro) zal bijdragen aan het BBP van Dubai en 132.000 banen zal opleveren.

Deze nieuwe infrastructuur ondersteunt Dubai’s Economic Agenda (D33), die gericht is op het versterken van handel en toerisme. Met de progressieve ontwikkelingsplannen van D33 wil Dubai een van de best verbonden steden ter wereld worden, met 400 nieuwe bestemmingen voor buitenlandse handel en de ambitie om een top vijf logistieke hub te worden.

Luchtvaart en toerisme in Dubai
De luchtvaart is ook de drijvende kracht achter de groei van het internationale toerisme naar Dubai, een van de meest bezochte bestemmingen ter wereld. In 2023 verbleven bezoekers 3,8 nachten en gaven ze gemiddeld AED 43003 (1065 euro) uit aan hotels, restaurants, attracties en winkels. In totaal gaven internationale bezoekers die per vliegtuig naar Dubai kwamen vorig jaar naar schatting AED 66 miljard (16.5 miljard euro) uit.

De door de luchtvaart mogelijk gemaakte toeristische uitgaven droegen in 2023 naar schatting AED 43 miljard (10.5 miljard euro) bij aan de economie van Dubai, wat overeenkomt met 8,5% van het BBP en 329.000 banen. Meer dan de helft hiervan (AED 23 miljard) werd gegenereerd door bezoekers die met Emirates naar Dubai vlogen. Naar verwachting zal het toerisme naar Dubai de komende jaren blijven groeien, waarbij de door de luchtvaart gefaciliteerde toeristische uitgaven in 2030 naar verwachting zullen zorgen voor een bruto toegevoegde waarde van AED 63 miljard (15.5 miljard euro), wat gelijk staat aan 10% van het verwachte BBP van Dubai en voor één op de acht banen in het emiraat.

Het volledige rapport van Oxford Economics 'The Economic Impact of Aviation In Dubai' is hier te vinden:https://www.emirates.com/media-centre/download/a0674da0-13f9-4359-93fb-ec5eb72bb9d1/oxfordeconomicsfullreport.pdf

¹ Andere luchtvaartbedrijven zijn flydubai, Dubai Duty Free, Dubai Aviation Engineering Projects (DAEP), Dubai Police, Dubai Customs, Dubai Immigration, Dubai Air Navigation Services, Dubai Civil Aviation Authority, het General Directorate of Residency and Foreigners Affairs (GDRFA) en Dubai Aviation City Corporation.

² De uitbreiding van Al Maktoum Airport (DWC) die in april 2024 werd aangekondigd, is niet opgenomen in de impactprognose. De uitbreiding van DWC zou in 2030 naar schatting 6,1 miljard AED aan bruto toegevoegde waarde bijdragen aan de economie, wat gelijk staat aan 1,0% van het voorspelde bbp van Dubai; en 132.000 banen genereren, wat gelijk staat aan 3,7% van de werkgelegenheid in Dubai in dat jaar. 

Gebaseerd op het Dubai Tourism 2023 Performance Report.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie