Succesvol professioneel spreken doe je zo
Stel: je hebt een interessant onderwerp of expertise waar je graag professioneel over wilt spreken. Je gelikte website staat online en je biedt jezelf gretig aan op andere platforms, maar je agenda staat nog allesbehalve volgeboekt. Baaz geeft tips hoe je jezelf als spreker in de markt kunt zetten.
Wees overtuigd van jezelf
Als je het alleen voor een gevulde portemonnee doet, zal je het niet ver schoppen. Alleen als jij het gevoel hebt dat je mensen echt kunt inspireren zal je dat ook daadwerkelijk doen en zijn mensen bereid ervoor te betalen.
Leg ergens de focus op
Een valkuil kan zijn dat je jezelf te breed neerzet om zo meer kans te maken op boekingen. Er zwemmen echter meer vissen in die zee, dus als je jezelf specialiseert in een bepaald onderwerp of concept zijn boekers eerder geneigd voor jou te gaan.
Ga op zoek naar boekers
Zoek uit welke bedrijven in de nabije toekomst een meeting hebben en of ze sprekers van buitenaf uitnodigen. Kijk wie verantwoordelijk is voor het huren van sprekers en spoor diens contactgegevens op. Schrijf een overtuigende introductiepitch en e-mail (en pleeg eventueel een follow-up telefoontje) alle boekers die interessant zouden kunnen zijn. Er is wat moed voor nodig, maar kan zeer effectief zijn.