Technologie volgens Interpolis: nieuwe preventiemogelijkheden en slimme oplossingen
Daar willen we het fijne van weten. MKB Proof sprak daarover met Ruben Donsbach (foto onder), manager risico-expertise en preventie bij Interpolis en gespecialiseerd in het in kaart brengen van bedrijfsrisico’s en toe te passen maatregelen. Een nieuwe verzekering voor de MKB’er is volgens jullie dus niet per se nodig wanneer het gaat om ondernemen in een wereld waar de IT zich steeds maar weer blijft doorontwikkelen? ‘Je moet het zo zien: je kunt als MKB’er veel meer doen dan je bedrijf alleen maar verzekeren tegen die nieuwe risico’s’, vertelt Ruben. ‘Welke maatregelen kan jij zelf al nemen om bedrijfsrisico’s te beheersen? Kan je een risico eigenhandig verkleinen, welke afspraken kan je maken met je leverancier of moet je ergens mee stoppen? Wanneer je dat hebt gedaan, bekijk je wat er overblijft als verzekerbaar risico. Daarvoor én over kennis van bedrijfsrisico’s kun je altijd terecht bij Interpolis. Kortom, eerst het inzicht en daarna volgt de oplossing. En die oplossing is meer dan verzekeren alleen.’
Preventie van risico’s
Ruben ziet het als investeren in je bedrijf. Zelf kijken wat de risico’s zijn en wat je als MKB’er kunt aanpakken. En Interpolis staat altijd klaar om daarbij te helpen. De verzekeraar heeft preventie niet voor niets zeer hoog in het vaandel staan. ‘Die preventie is een groot deel van wat wij als Interpolis bieden. Onder andere door digitalisering verschuiven wij steeds meer naar de rol van serviceprovider. Verzekeringen zijn tegenwoordig meer en meer commodity-producten. Producten die transparant, marktconform, glashelder en betrouwbaar moeten zijn en veel verder gaan dan cijfers en regels. Preventie, advies en service van onze kant zijn net zo belangrijk.
Meedenken én doen met de ondernemer
Interpolis denkt mee met de ondernemer in het MKB. Dus heeft de ondernemer een vraag of opmerking? Dan kan hij altijd contact opnemen met de Preventiedesk van Interpolis. ‘Dat is ontzettend handig in een wereld waarin de laatste digitale ontwikkelingen zo razendsnel gaan. Om een voorbeeld te noemen: het Internet of Things. Dit biedt zowel voor de ondernemer als verzekeraar ontzettend veel nieuwe mogelijkheden om nieuwe serviceoplossingen in te zetten die zitten op het voorkomen van schade. Ook ontstaan veel relevantere en nieuwe contactmomenten met klanten. Het is zo totaal iets anders dan alles dat wat een traditionele verzekeraar doet. Ook wij transformeren naar een ‘connected’ en technologisch gedreven onderneming’, verduidelijkt de manager risico-expertise en preventie.
Cybersecurity
Er zijn talloze bedrijfsrisico’s te bedenken die de laatste IT-ontwikkelingen met zich meebrengen. Een daarvan is natuurlijk cybersecurity, hoe veilig is jouw bedrijfsdata en hoe moet je deze data beveiligen? ‘Stel je voor, een hacker breekt in op jouw server en steelt klantdata of de bedrijfsplannen die je hebt, jouw intellectueel eigendom. Dat is een voorbeeld van een algemene trend, de risico’s verschuiven steeds meer van de fysieke naar de digitale wereld. Maar er zijn ook voordelen voor jou als MKB’er. Interpolis vertelt je met de CyberPreventie-oplossingen glashelder wat de risico’s zijn, maar zeker ook wat de nieuwe mogelijkheden zijn.’
En gebeurt er toch iets, dan kan de ondernemer samen met Interpolis direct actie ondernemen om de schade te beperken en zo snel mogelijk weer up and running te zijn. ‘Zodat jouw klant er zo weinig mogelijk van merkt.’
Nieuwe mogelijkheden, slimme oplossingen
Technologie biedt ook nieuwe mogelijkheden om met risico’s om te gaan. Zo biedt Interpolis een zogenaamde ThuisMeester oplossing, een pakket met innovatieve oplossingen om de veiligheid in en om het huis te vergroten. ‘In dit pakket zit onder andere een app, een slimme lamp en een slimme water- en rookmelder. Dankzij deze technologie wordt jouw omgeving nog veiliger, ook wanneer er niemand thuis is.
Maar er is ook de Blijf-in-Bedrijf app speciaal voor ondernemers waarmee je allerlei informatie krijgt over risico’s en preventie voor jouw onderneming. ’Allemaal voorbeelden van hoe wij samen met de klant preventie op 1 zetten.’
Co-creatie en co-realisatie
Ruben: ‘Het doel van Interpolis als dienstverlener is Nederland veiliger maken. Dit betekent dat wij tools bieden waarmee de ondernemer zijn bedrijfsrisico’s kan verminderen. Maar ook dat wij samen met de ondernemer slimme diensten en producten ontwikkelen. Denk hierbij aan trials, experimenten en campagnes. Interpolis-klanten krijgen zo de kans om mee te denken en ideeën aan te dragen om onze service verder te verbeteren. Het is co-creatie en co-realisatie. Belangrijk, want de ondernemer zelf weet het beste hoe we hem optimaal kunnen helpen.’
interpolis.nl/zakelijk
preventiewinkel.nl