Terugkijken op 2024 in financiën: Gen-Z doet 7% van betalingen via betaalverzoek, terwijl babyboomers het vrijgevigst zijn

Terugkijken op 2024 in financiën: Gen-Z doet 7% van betalingen via betaalverzoek, terwijl babyboomers het vrijgevigst zijn

Redactie Baaz

Rabobank-klanten kunnen met Rabo Terugblik weer de balans opmaken van hun financiële jaar. Waar gaven ze hun geld aan uit, hoe gaven ze het uit en wat zegt dat over hen? Hieruit komen niet alleen persoonlijke inzichten.  Als je uitzoomt, blijken er ook interessante verschillen tussen generaties te zitten. Zo waren babyboomers in 2024 vrijgevig, trok Gen-Z er samen op uit, terwijl millennials kampioen streamingdiensten waren.  

“Met Rabo Terugblik willen we onze klanten inzicht geven in hun financiële jaar. Want ons uitgavenpatroon is vaak een weerspiegeling van ons leven. Zo hopen we onze klanten ook handvatten te bieden om meer grip te krijgen op hun financiën. ”, vertelt Julian Bongaards, verantwoordelijk voor Online Bankieren en de Rabo App. “Daarnaast geeft het ook een interessant inkijkje in de verschillen tussen generaties. Zo verschilt niet alleen waar ze hun geld aan uitgeven, maar ook hoe ze betalen. Die inzichten delen we ook graag.”

Babyboomers zijn vrijgevig, Gen-Z  trekt erop uit

In 2024 lieten babyboomers (geboren tussen 1946 en 1964) zich van hun vrijgevigste kant zien. Deze generatie geeft zowel in absolute en relatieve zin het meeste geld aan goede doelen, gemiddeld 1.7% van hun uitgaven. Daarnaast zijn babyboomers  ook de grootste spaarders van alle generaties. Gemiddeld gaat 30% van hun uitgaven naar de spaar- en/of beleggingsrekening. Dat is meer dan alle andere generaties. Millennials (geboren tussen 1981 en 1996) sparen wel het meest in absolute bedragen.

 

Gen-Z (geboren tussen 1996 en 2012) gaf op hun beurt een relatief groot gedeelte van hun inkomen uit aan eten, drinken en ervaringen buiten de deur. Dit is goed voor bijna 10% van al hun uitgaven.

 

Dat wil overigens niet zeggen dat Gen-Z ook de biggest spenders waren.  Millennials besteedden weliswaar een minder groot aandeel van hun uitgaven in de horeca of aan ervaringen buiten de deur, maar wel een veel groter bedrag. De helft van de millennials gaf meer dan 90 euro per maand uit in de horeca. Ook thuis investeerden millennials, die vaak kleine kinderen hebben, in ontspanning. Geen enkele generatie besteedde een groter aandeel van hun uitgaven aan telecom- en streamingabonnementen.  

Anders betalen

Er waren ook opvallende verschillen in hoe de generaties hun betalingen doen. Zo waren babyboomers koplopers contant geld opnemen. Gen-Z was daarentegen kampioen betaalverzoeken. Ruim 7% van al hun betalingen gingen via betaalverzoek, ruim het dubbele van millennials en veel meer dan de 0,73% bij babyboomers. Dit is natuurlijk ook niet gek voor een digital savvy  generatie die relatief veel geld uitgeeft aan gedeelde ervaringen. Want zo’n ervaring wordt toch vaak gevolgd door een betaalverzoekje.

Grip op financiën door inzicht

Deze analyse is gebaseerd op de geanonimiseerde data van de ‘Inzicht’-functie in de Rabo App. Alle Rabobank-klanten hebben toegang tot deze functie. Met de ‘Inzicht’-functie kunnen klanten zien wat hun inkomsten zijn en waar ze hun geld aan uitgeven, zoals wonen, boodschappen of uitstapjes. Ook krijgen klanten een voorspelling van hun uitgavenpatroon voor de komende maand. Met deze kennis kun zij direct aan de slag met budgetteren. Met deze en andere functies wil Rabobank klanten meer inzicht, en daarmee grip, op hun financiën geven. Deze en andere functies maken dat de Rabo App op plek 9 van de wereldwijde Mobile Banking Benchmark  van Sia Partners staat.

Zelf terugkijken?

Iedere Rabobank-klant die benieuwd is hoe zijn geldjaar eruit zag kan nu gemakkelijk terugkijken met Rabo Terugblik. Klanten kunnen hun Rabo Terugblik starten via Inzicht in de Rabo App. De feature is beschikbaar tot 17 januari 2025.  

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie