Tesla verhoogt productie elektrische auto's
Na het positieve nieuws over het verkooprecord in het tweede kwartaal van 2019, schrijft Guillen aan het personeel dat ze ander goed nieuws hebben. Heel specifiek over het nieuws kunnen ze nog niet zijn, zegt hij. Guillen bedoelt hier de voorbereidingen die worden getroffen om de productie in de fabriek in Fremont, de enige volledige autofabriek van Tesla, op te voeren.
Verkoop Tesla Model 3
Eerder werd al vermeld dat Tesla in de afgelopen maanden meer auto’s verkocht heeft dan verwacht werd. Analisten voorspelden namelijk een gemiddeld van 87.749 verkochte auto’s. Tesla verkocht ruim 95.000 elektrische auto’s, een jaar eerder waren dat er iets meer dan 40.000.
Het verkooprecord van 95.200 auto’s kwam vooral door de Tesla Model 3, waarvan de productie volledig op gang kwam. De productie van de Model 3 was de eerste massaproductieauto van het automerk. In Europa en in Azië loopt de productie nu ook goed door. De reden dat er in de Verenigde Staten meer verkocht werd was omdat de consumenten nog wilden profiteren van gunstige belastingregels voordat hier verandering in komt. Alleen dit jaar kunnen zakelijke rijders namelijk nog een maximaal belastingvoordeel uit hun elektrische auto halen.
LEES OOK: Tesla Model 3 best verkochte elektrische auto
Ambitieuze doelen
Tesla topman Elon Musk stelt al langere tijd zeer ambitieuze doelen die lang niet altijd worden gehaald, ondanks dat het de afgelopen maanden voorspoedig verliep. Zo liet hij zijn aandeelhouders weten dat het plan is om een half miljoen elektrische auto’s te produceren. Er moet alleen in het vierde kwartaal van dit jaar eerst een nieuwe fabriek in China op stoom komen, wil dit lukken.
Het enige probleem waar Tesla mee te maken kan krijgen, is de lange levertijd van de auto’s. Omdat dit het laatste jaar is waarin zakelijke rijders profiteren van maximaal belastingvoordeel, kan dit nog een probleem worden. Er is een kans dat Tesla de auto’s ‘te laat’ levert. Op alle auto's die voor 1 januari 2020 geleverd worden, geldt de lage bijtelling van 4 procent nog vijf jaar lang. Daarnaast is er een mogelijkheid dat de verkoop weer afneemt door het oplopende bijtellingstarief. Door de hogere bijtelling, wat 22 procent zal zijn, is de elektrische rijder op jaarbasis zo’n € 1.250,- extra kwijt.