The Flower Farm boekt in 2023 twintig procent meer omzet
Missiemerk The Flower Farm is het afgelopen jaar stevig gegroeid. De producent van onder andere palmolievrije margarine verkocht in 2023 ruim 10,7 miljoen producten, een toename van 27 procent ten opzichte van een jaar eerder. De omzet steeg met 20 procent: van 12 miljoen euro naar ruim 14,5 miljoen euro.
Sinds de oprichting in 2019 zet het palmolievrije The Flower Farm zich in om de ontbossing van tropisch regenwoud door de aanleg van palmolieplantages te stoppen. En met succes: zo zijn er in vier jaar al meer dan 27 miljoen palmolievrije producten verkocht. Daarbij ging het vooral om kuipjes margarine (21 miljoen). “Terwijl de margarinemarket in zijn geheel krimpt, nam het marktaandeel van The Flower Farm in dit segment juist toe met twaalf procent”, aldus Marcel van Wing, oprichter van The Flower Farm. “Steeds meer consumenten zijn zich bewust van de kwetsbaarheid van onze aarde en het regenwoud en maken daarom bewust de overstap naar palmolievrij. Vijf jaar geleden was het ondenkbaar, inmiddels wordt het langzaamaan de norm.”
Palmolievrij
In 2022 verkocht The Flower Farm ongeveer 7,7 miljoen kuipjes palmolievrije margarine voor op brood. Van de plantaardige bakvariant (koken, bakken, braden zonder palmolie’ en ‘bakken zonder palmolie’) gingen er het afgelopen jaar bijna 2 miljoen over de toonbank. Sinds oktober 2023 kunnen consumenten daarnaast ook kiezen voor twee soorten pindakaas (met én zonder stukjes noot), duopasta en chocoladepasta zonder palmolie. Ook werd de hazelnootpasta, met verbeterde receptuur opnieuw geïntroduceerd in zo’n achthonderd filialen van de Albert Heijn. Streven is om in de loop van dit jaar uit te breiden naar andere supermarktbedrijven.
Regenwoud
Van Wing benadrukt de noodzaak van deze ontwikkeling, omdat de vraag naar palmolie onverminderd groot blijft. Het is niet alleen een veelgebruikt ingrediënt in broodbeleg, maar zit bijvoorbeeld ook in shampoo, zonnebrandcrème, koekjes en biodiesel. Als de voorspelde vraag naar plantaardige oliën voornamelijk door oliepalmen moet worden beantwoord, is er zo’n 31,3 miljoen hectare extra land nodig. Dat wijst een studie van onderzoekers uit 17 landen, gepubliceerd in het tijdschrift Nature Plants, uit. Van Wing: “En dan te bedenken dat 80 procent van de biodiversiteit afkomstig is uit het regenwoud, waar de palmolieplantages zijn. In ons eentje kunnen we de vraag naar palmolie niet wegnemen, maar we kunnen wel het sentiment in de samenleving veranderen. Dat belang moeten we niet onderschatten.”
Over The Flower Farm
The Flower Farm is in 2019 opgericht door Marcel van Wing en heeft als missie om wereldwijd aanjager te zijn van het tegengaan van ontbossing van het regenwoud die veroorzaakt wordt door de aanleg van palmolieplantages. Het Nederlandse bedrijf levert palmolievrije producten, zoals margarine en bak- en braadboter. Het assortiment van The Flower Farm is in de afgelopen jaren uitgebreid met hazelnootpasta en twee soorten pindakaas, een duopasta en een pasta van melkchocolade. Behalve in Nederland is The Flower Farm ook actief in België (via supermarktketen Delhaize) en Engeland (via supermarktketen Sainsbury’s).