The Future of Work event - Hoe Sharp zich heeft aangepast aan de toekomst
Door: Rob Tung
Ons leven is de afgelopen twee jaar in veel opzichten veranderd. En we hebben onze manier van werken aangepast - meer dan we in zo'n korte tijd voor mogelijk hadden gehouden. De kracht van de technologie heeft hybride werken mogelijk gemaakt - de wereldwijde pandemie heeft het noodzakelijk gemaakt - en de voordelen voor het werk en het leven hebben het permanent gemaakt.
Nu is het dus tijd om de zakelijke kansen die dit heeft opgeleverd te grijpen en ons bedrijf op te bouwen en te transformeren voor de toekomst.
De toekomst is altijd in ontwikkeling, en er zijn veel verschillende zaken die hierop van invloed zijn; bedrijfsculturen en -perspectieven; nieuwe technologie die opkomt - en wat dit zal betekenen in termen van wat organisaties nodig zullen hebben.
Uit ons onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de jongeren onder de 30 vindt dat werken op afstand hen productiever heeft gemaakt - en 63% van de mensen is het ermee eens dat technologie hen in staat stelt hun werk buiten kantoor effectiever te doen.
Bedrijven staan voor veel uitdagingen, bijvoorbeeld: de juiste mensen vinden, de technologie bijhouden en gelijke tred houden met de vraag. Zij hebben partners nodig die zij kunnen vertrouwen, die een reeks kwaliteitsproducten en -diensten kunnen aanbieden, die zelf innovatief zijn en grensoverschrijdend kunnen werken.
Bij Sharp hebben we ons aanbod en onze aanpak getransformeerd. We zijn niet langer uitsluitend productgericht, maar bieden een geïntegreerd scala aan bedrijfstechnologische diensten. Om onze klanten toegevoegde waarde te bieden, gaan we verder dan alleen MFP's en beeldschermen - door ons aanbod uit te breiden met IT-diensten.
We willen bedrijven en organisaties helpen door van MFP's veilige documenthubs te maken, van beeldschermen samenwerkingsdiensten te maken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun informatietechnologie-infrastructuur. Onze focus is hen te helpen hun prestaties te verbeteren en zich aan te passen voor hun werkplekken van de toekomst.
We hebben aanzienlijk geïnvesteerd in nieuwe producten en diensten om deze transformatie mogelijk te maken. De overname van DynaBook heeft ons een bekroonde reeks laptops opgeleverd die bij uitstek geschikt zijn voor de hybride werkplek - maar ook andere innovatieve oplossingen voor het werken van de toekomst, zoals de DynaEdge assisted reality-oplossing.
Daarnaast heeft de overname van twee IT-dienstverlenende bedrijven - Complete IT in het Verenigd Koninkrijk en IT Point in Zwitserland - ervoor gezorgd dat Sharp een geloofwaardige IT-dienstverlener is geworden, niet alleen in deze landen maar uiteindelijk in heel Europa. We hebben ook geïnvesteerd in ons Europese Technology Support Centre in Polen, dat nu 5 talen en 24/7 IT-dekking voor klanten biedt.
Tot slot betekent onze joint venture met NEC, waardoor Sharp NEC Display Solutions is ontstaan, een toename van 500% in onze displayactiviteiten in Europa, met het meest complete productassortiment ooit.
Door dit alles hebben we nieuwe mogelijkheden voor cross-selling gecreëerd, waardoor onze klanten toegevoegde waarde krijgen en onze verkoopteams meer commissiemogelijkheden.
Een mooi voorbeeld van hoe dit alles samenkomt, is te zien bij een van onze klanten in Frankrijk. Bernier, een autodealer - heeft onze MFP's, beeldschermen, laptops en IT-oplossingen geïmplementeerd in hun 38 verkoopkantoren. Hieruit blijkt dat wij een bedrijf hebben geholpen bij de ontwikkeling van hun digitale transformatie, en dat zij Sharp waarderen en vertrouwen als hun enige partner.
Natuurlijk is het van cruciaal belang dat we over de juiste vaardigheden en middelen beschikken om onze mensen in staat te stellen te leren. Daarom hebben we geïnvesteerd in een nieuw, modern cloudgebaseerd leerplatform om rijkere leerervaringen te kunnen bieden.
We zien eCommerce zelfs als een van onze groeimotoren: 20% van onze activiteiten zal in de komende drie jaar online plaatsvinden.
En we werken aan Sharp's betrokkenheid bij Corporate & Social Responsibility. Dit omvat het werken aan onze Eco Vision 2050, met belangrijke doelen die tegen 2050 moeten zijn bereikt op het gebied van klimaatverandering, recycling van hulpbronnen en veiligheid & beveiliging.
Wat de toekomst betreft, ben ik trots op wat we samen hebben bereikt en enthousiast over wat ons nog te wachten staat. Onze toekomst biedt meer mogelijkheden om te groeien, om individueel en collectief meer inkomsten te genereren en om ons te onderscheiden op de toekomstige werkplek.