TheNextWomen Innovation Summit 2015: Inspiratie en innovatie
TheNextWomen Innovation Summit 2015: Inspiratie en innovatie

TheNextWomen Innovation Summit 2015: Inspiratie en innovatie

Redactie Baaz

Ondernemen alleen voor mannen? Echt niet! En dat werd tijdens TheNextWomen Innovation Summit 2015 in Stopera in Amsterdam ook duidelijk. Honderden vrouwelijke ondernemers kwamen op het event af dat in het teken stond van innovatie.

Al snel verzamelen zich grote groepen vrouwen in de Innovation Alley, een gang waar een kleine groep innovatieve startups zich presenteert aan potentiële investeerders. Niet alleen zijn de startups geïnteresseerd in investeerders, maar de enthousiaste vrouwen vertellen aan alle voorbijgangers over hun eigen bedrijf. Eén van de startups die zich presenteert is FIREFLIES Amsterdam, een ontwerpstudio voor lederwaren. Het bedrijf van Jessica Roozen en Carissa Sorko heeft ook een echte primeur. Het bedrijf presenteert in de Innovation Alley namelijk haar PowerTrolley die energie opwekt via beweging van de wielen. Als dat niet innovatief en duurzaam is. De trolley heeft een ingebouwde PowerCharger die zich oplaadt terwijl je loopt. ‘Terwijl je op pad bent, kun je jouw telefoon opladen of het lichtje in je tas gebruiken’, lichten Jessica en Carissa enthousiast toe.

Een andere startup in de Innovation Alley is Milestone Cards, een set fotokaarten die je naast je baby legt om het eerste jaar vast te leggen. Zo zijn er kaarten met de tekst: ‘Vandaag ben ik 12 weken oud’, ‘Vandaag is mijn eerste verjaardag’ en ‘Vandaag was mijn eerste echte lachje’. Op de kaart schrijf je de datum, je legt de kaart bij je kindje en je maakt een foto. Dit idee kreeg Gemma Broekhuis toen ze het moment dat haar zoon voor de eerste keer rolde wilde vastleggen. Ze schreef een kaart, zette daar de datum op, legde deze bij haar zoon en maakte een foto. Dit deed ze bijvoorbeeld ook toen hij kroop en zijn eerste vaste voedsel at. ‘Het is belangrijk dat je stilstaat bij de mooie hoogtepunten van je kindje. Tegenwoordig is fotograferen zo normaal, maar met deze kaarten wil ik er een speciaal moment van maken, iets dat je wilt bewaren en herinneren’, legt Gemma uit. Inmiddels zijn de kaarten in 37 verschillende landen en 12 talen te koop.

Enkele andere startups in de Innovation Alley: Compumatica, WizeNoze, Yes! We Connect, Eduapp en Refund.me.

Start Up Award

Als iedereen door de Innovation Alley gelopen is, is het tijd om plaats te nemen in de zaal. Hier opent Eva Jinek het event en al snel wordt er over gegaan naar de finale van de Pitch Competitie. Deze wordt gepresenteerd door actrice Jennifer Hoffman. Zes vrouwelijke ondernemers strijden tijdens deze finale voor de Start Up Award. De winnaar krijgt onder meer een financiering van €10.000,- van TheNextWomen CrowdFund (in samenwerking met One Planet Crowd). De deelnemende startups zijn: Printr, ShopAds, Vastari, Sinzer en Swipe & Shop. Niet alleen een jury beoordeelt de deelnemers, maar ook het publiek mag haar stem uitbrengen. Uiteindelijk wint Swipe & Shop, een fashion app, de Start Up Award én de publieksprijs. Oprichters en eigenaren Nikky Hofland en Pamela Neelis beschrijven hun app als ‘Tinder voor fashion’, iets waar veel mensen zichtbaar enthousiast van worden. Eerdere winnaars van deze award waren: Hanneke Stegweg van i-Lost en Femke Furnee van FEST Amsterdam. Zij hebben dankzij hun deelname meerdere investeerders aan zich weten te binden.

Powerwoman Neelie Kroes

Een event over vrouwelijk ondernemerschap is natuurlijk niet compleet zonder Neelie Kroes. Deze powervrouw zorgt er met haar ‘keynote’ voor dat het in de zaal stil is en dat iedereen aan haar lippen hangt. Een ondernemer wil graag tips ontvangen en geïnspireerd worden en laat Neelie daar nou de juiste persoon voor zijn. Ze gooit de ene na de andere tip eruit. ‘Stop met klagen, je toekomst ligt in jouw handen’, zegt Neelie overtuigend. Iedereen in de zaal kan het alleen maar met haar eens zijn. Ze benadrukt ook dat vrouwen te bescheiden zijn. ‘Durf keuzes te maken, deel je successen, maar ook je mislukkingen. Wees een rolmodel en inspireer mensen.’ Volgens Neelie is het in onze cultuur ‘normaal’ dat we bescheiden zijn, want mensen zijn soms bang dat ze niet geaccepteerd worden als ze niet bescheiden zijn. ‘Maar als we hier niets aan veranderen, kun je nooit succesvol worden. Weg met die bescheidenheid!’

Niet alleen Neelie deelt haar tips met het publiek, maar in twee talkshows die in het teken staan van innovatie en internationale groei krijgen alle aanwezige vrouwelijke ondernemers nog meer tips en informatie van onder meer Corinne Vigreux, medeoprichter van TomTom, Anna Bance, medeoprichter Girl Meets Dress, Marleen Vogelaar, medeoprichter Shapeways en James van Thiel, Industry Director Google Benelux. ‘Je moet zelfverzekerd zijn. Vaak noemen vrouwen alleen maar negatieve dingen op, maar je kunt ook de goede dingen bekijken. Zo word je zelfverzekerd en dat is belangrijk. Kom uit je comfortzone en geloof in jezelf. Er zijn genoeg redenen om trots en zelfverzekerd over te zijn’, geeft Corinne het publiek mee.

TheNextWomen100

Aan het einde van de dag zit het publiek nog met één vraag: Wie zijn de succesvolste vrouwelijke Nederlandse ondernemers? Dit wordt al snel duidelijk als Jennifer Hoffman op de knop drukt en TheNextWomen100 tevoorschijn komt. Deze lijst is samengesteld in samenwerking met het Comité van Aanbeveling, maar is ook gebaseerd op onderzoek en een online vragenlijst die is ingevuld door de genomineerden. Op basis van de selectiecriteria zijn de honderd succesvolste ondernemers geselecteerd. Niet alleen gevestigde vrouwelijke ondernemers worden in het zonnetje gezet, maar er is ook een lijst van TheNextWomen to watch bekendgemaakt. Dit zijn de ondernemers die nog nét niet in de top honderd thuis horen, maar ze hebben zeker kans om in de toekomst in TheNextWomen100 te komen.

Curator en oprichter van TheNextWomen Simone Brummelhuis: ‘TheNextWomen100 heeft als missie een ecosysteem van vrouwelijke innovators te creëren die het risico durven te nemen om op basis van hun innovatieve idee te gaan ondernemen of te investeren in innovaties van startups. Tevens is het voor bedrijven uiteraard belangrijk om constant te innoveren om “on top of the game” te blijven. Met de Innovation Summit hopen wij startende en gevestigde ondernemers met elkaar in contact te brengen en hen te inspireren met de tijdens de Summit verkregen informatie om hun doelen verder te realiseren.’

Dit jaar werd TheNextWomen Innovation Summit voor de vierde keer georganiseerd.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie