Throwback Bossday: Clipster
Online videomarketing heeft een flinke vlucht genomen sinds wij Loek spraken in 2013. De ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op en de heren achter Clipster springen daar slim op in door deze maand hun nieuwe platform te lanceren, waarmee hun klanten los van YouTube hun eigen videoportalen op kunnen zetten. ‘We zijn de afgelopen drie jaar heel hard doorgegroeid, hebben wereldwijd diverse mooie klanten aangetrokken. Amerikaanse, Europese en Aziatische, we hebben een klantenbestand opgebouwd om trots op te zijn. Vorig jaar hebben we onszelf de vraag gesteld: Waar gaat de videomarkt nu naar toe? Het medium wordt zo ontzettend groot, de echte big bang hebben we nog niet eens gehad. Videomarketing is iets dat geen bedrijf nog kan laten liggen. Het gaat veel verder dan alleen maar YouTube. Daarom hebben we besloten een transitie in te zetten, ons platform door te ontwikkelen om onafhankelijk van Google’s platform verder te kunnen. Dat biedt bedrijven de mogelijkheid om hun videomarketingstrategie echt goed in te vullen door hun eigen kanaal op te zetten. Met de recente ontwikkelingen op YouTube en andere sociale media is dat niet meer mogelijk. Daardoor is een vacuüm ontstaat, dat gaan we opvullen. Hiermee zijn de platformen niet meer het eindstation, maar meer ‘drivers’ naar je eigen videoplatform. Zo hoef je niet bang te zijn dat jouw videocontent niet in de juiste context staat en staan naast jouw video’s niet ineens die van de concurrent.’
Wat waren de belangrijkste leermomenten van de afgelopen jaren?
‘Er zijn altijd kleine dingen, je bent afhankelijk van de mogelijkheden. De doorvoering van de pagina’s die wij creëerden naar de mobiele app, is bijvoorbeeld niet gebeurd. Dat hadden we graag anders gezien, maar dat zijn keuzes van YouTube. Je hoopt dat ze die veranderingen doorvoeren en uiteindelijk gebeurt dat niet. Wat we goed hebben gedaan is inzien dat die markt nog veel groter is, daar hadden we misschien eerder mee kunnen beginnen, maar dat is een proces. Als ik nu terugkijk had ik niet veel anders gedaan. Er spelen altijd dingen waar je in het moment op handelt en je hebt natuurlijk je lange termijn. Die hebben we goed ingericht. Het is altijd spannend om een verandering aan je bedrijf te maken, die hebben we heel bewust ingezet. De behoefte in de markt is nu al veel groter en blijft alleen maar groeien. YouTube gaat eind dit jaar stoppen met branded omgevingen en heeft natuurlijk een eigen strategie, dus we zijn er tijdig bij. Als bedrijf of vlogger wil je niet afhankelijk van zo’n third party platform zijn. Het blijft een sterk videoportaal, je gaat het alleen anders gebruiken. De toekomst is natuurlijk onvoorspelbaar, maar we hebben al best goed in die glazen bol gekeken, we gaan deze maand al live. We hebben die pole position en die moeten we goed gaan gebruiken.’
Hoe zie je Clipster in de toekomst verder ontwikkelen?
’We hebben nog steeds geen externe investeerder, misschien verandert dat in de toekomst nog. We hebben er bewust voor gekozen om dat in dit stadium nog niet te doen. We zijn blij dat we die vrijheid hebben. Dat zijn de vruchten die we plukken van de goede periodes die we de laatste jaren gedraaid hebben. Videocontent wordt steeds belangrijker, in de nabije toekomst zullen er merken zijn die mini-Netflixjes worden. Daar is een dedicated videoportaal de ideale plek voor. We zijn nog steeds de enige partij die specifieke software voor de creatie en het management van videoportals biedt. Internationale expansie wordt een belangrijk onderdeel. We gaan niet meteen overal kantoren openen, maar in eerste instantie focussen we ons op het opzetten van een partnernetwerk. We zijn al in gesprek met diverse partijen in de markt zodat we een betere dekking krijgen. Zo kunnen we op het gebied van sales en service de globale markt beter bedienen. Het wordt in ieder geval een druk en enerverend jaar.’