Timo van der Marel snelt naar podium in tweede ronde Opel e-Rally Cup
Tijdens de tweede ronde van de ADAC Opel e-Rally Cup – ‘s werelds eerste merkencup voor elektrische rallyauto’s – heeft het team van coureur Timo van der Marel een verdienstelijke derde plaats weten te bereiken. De eerste punten zijn hiermee binnen en volgens Van der Marel smaken die naar meer.
De tweede wedstrijd van de ADAC Opel e-Rally Cup vond plaats op het militaire oefenterrein Putlos in Holstein, een hertogdom op een klein uur rijden van Hamburg, pal aan de Baltische kust. Timo van der Marel was daar met als doel de teleurstellend verlopen seizoensopening van de ADAC Opel e-Rally Cup weg te spoelen. Door een technisch mankement kon de Nederlandse equipe – die namens Opel Nederland aan de start verschijnt met een unieke ‘Dare Devil’ bestickerde Corsa e-Rally Cup-auto – tijdens die rally in het Duitse Hillesheim niet finishen.
Vertrouwen voor volgende ronde
‘Dit voelt heel goed’, aldus Timo van der Marel na het knappe resultaat afgelopen weekend in Holstein. ‘Niet alleen is hiermee de valse start tijdens de vorige wedstrijd grotendeels vergeten, ook geeft dit vertrouwen voor de volgende ronde.’ Dat het opnieuw geen eenvoudig wedstrijd zou gaan worden was vooraf bekend. Tijdens de eerste wedstrijd werd meteen duidelijk dat de deelnemers aan de eerste elektrische rallycompetitie ter wereld enorm aan elkaar gewaagd zijn. Niet in de laatste plaats doordat alle strijdende equipes met een nagenoeg identieke rallyauto rijden: een Opel Corsa e-Rally Cup, voorzien van 100 kW/136 pk.
Wisselende weersomstandigheden
Het parcours in en rond Holstein was weliswaar divers (met pijlsnelle asfaltstukken en uitdagende gravelpaden over een totaalafstand van 70 km, verdeeld over 6 proeven), de wisselende weersomstandigheden zorgden voor onvoorspelbaarheid. Daar waar de directe concurrentie te maken had met ideale droge omstandigheden, moesten Van der Marel en zijn navigator en partner Rebecca starten nadat hoosbuien het parcours hadden geteisterd. ‘De kletsnatte situatie, plus het feit dat we als een van de laatsten moesten starten wegens onze DNF (‘did not finish’) in Hillesheim en dat er geen tijd meer was om te wisselen naar regenbanden, heeft ons helaas veel tijd gekost’, zegt Timo. ‘Anders had er misschien wel een tweede plaats ingezeten, al is dit uiteraard koffiedik kijken’.
Tevreden met resultaat
Toch kijkt het Nederlandse team tevreden terug op deze tweede ronde van het kampioenschap. ‘Het juiste ritme vinden blijft nog wel een dingetje tijdens een overwegend eendaagse rally als deze, waarin met heel veel zaken rekening gehouden moet worden, waaronder het opladen van de accu’s van de elektrische rally-Corsa, maar het gaat steeds beter’, aldus Van der Marel. ‘Kortom, wij zijn heel tevreden met het geboekte resultaat.’
De volgende wedstrijd van de ADAC Opel e-Rally Cup wordt verreden in het weekend van 27 augustus, in en rondom het Tsjechische Zlín. Deze wedstrijd wordt gezien als de belangrijkste en zwaarste voor mens en machine op de kalender van 2021. Daar zal Timo van de Marel aan de start verschijnen met Erwin Berkhof, die de rol van navigator afwisselt met Rebecca van de Marel.
Eindklassement
Laurent Pellier/Benjamin Mondière (Saintéloc Junior Team) 48:49.7
Luca Waldherr/Claudia Maier (Team Opel Austria) +10.4
Timo van der Marel/Rebecca van der Marel (Team Opel Netherlands) +32.6
Max Reiter/Lina Meter (ADAC Saarland e.V.) +51.5
Roman Schwedt/Henry Wichura (AvD e.V.) +1:26.7
ADAC Opel e-Rally Cup
De ADAC Opel e-Rally Cup is s ‘werelds eerste merkencup voor elektrische rallyauto’s. Aan het eerste seizoen van deze elektrische rallycompetitie doen teams mee uit Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, België, het Verenigd Koninkrijk én Nederland. Het Nederlandse team, dat namens Opel Nederland aan de start verschijnt, wordt geleid door Timo van der Marel die tevens de rol van coureur op zich neemt. Het Nederlandse team verschijnt als ‘Dare Devils’ aan de start. Hiermee geeft het team, samen met Opel Nederland, elektrisch rijden een prikkelende impuls, gedurende het gehele seizoen, op én buiten het parcours.