Toenemend telefoongebruik blijft een uitdaging voor werkgevers

Toenemend telefoongebruik blijft een uitdaging voor werkgevers

Redactie Baaz

We doen tegenwoordig bijna alles met onze telefoon. Even snel een bericht sturen, het avondeten plannen of die ene grappige video doorsturen naar een vriend. Onze telefoons zijn bijna vergroeid met onze hand. Maar wat betekent dat voor de werkvloer? Hoe zorg je ervoor dat werknemers niet constant op hun schermpje turen en ondertussen ook nog wat werk verzetten? Vooral in de huidige tijd, waarin we steeds meer op onze smartphone doen, kan het ook zomaar zijn dat ze iets werkgerelateerds aan het doen zijn op hun telefoon. In dat geval moet je dus wel oppassen wat je zegt. Vooral wanneer het om mensen gaat die een functie hebben waarbij de nieuwe iPhone SE kopen bij hun functie hoort, zoals accountmanagers bijvoorbeeld. In dat geval moet je ze ook het vertrouwen geven. Uiteindelijk gaat het erom of ze doen wat er van ze gevraagd wordt.

Duidelijke afspraken maken helpt

Als werkgever is het slim om duidelijk te zijn over telefoongebruik op de werkvloer. Maak afspraken over wat wel en niet oké is. Bijvoorbeeld, geen telefoons tijdens vergaderingen of klantgesprekken, dat is logisch toch? Maar een kort berichtje tussendoor hoeft geen probleem te zijn. Zorg er in ieder geval voor dat iedereen weet wat de verwachtingen zijn. Stel dat er om wat voor reden dan ook een conflict op de werkvloer ontstaat omdat jullie het niet met elkaar eens zijn, dan is het wel belangrijk om dit uit te praten met elkaar.

De juiste balans vinden blijft lastig

Laten we eerlijk zijn, telefoongebruik op het werk heeft voordelen en nadelen. Natuurlijk is het vervelend als iemand meer aandacht heeft voor zijn telefoon dan voor het werk. Wie heeft er niet eens iemand half naar een spreadsheet zien kijken terwijl hij druk bezig is met appjes beantwoorden? Niet echt productief. Maar soms kan een snelle reactie op een berichtje juist rust geven, waardoor iemand beter verder kan werken. Niemand wil dat onnodige stress momentje van een ongelezen belangrijk bericht. Toch mag het niet uit de hand lopen. Als het bespreken van de wekelijkse boodschappen of het laatste voetbalnieuws belangrijker wordt dan werk, is het tijd om in te grijpen.

Vertrouwen werkt beter dan controle

Niemand vindt het fijn om continu gecontroleerd te worden. Werknemers vertrouwen geven om slim met hun telefoongebruik om te gaan werkt vaak beter dan strenge regels opleggen of telefoongebruik zelfs verbieden. Zolang het werk er niet onder lijdt, is het niet nodig om telefoongebruik volledig aan banden te leggen. Iedereen moet af en toe een persoonlijk ding regelen, dat hoort erbij. Het helpt als de werkgever zelf ook het goede voorbeeld geeft.

Omgaan met telefoongebruik in de praktijk

Een telefoon hoort bij het dagelijks leven en is niet meer weg te denken. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om soepel met telefoongebruik om te gaan. Natuurlijk moeten er regels zijn, maar vertrouwen geven is vaak effectiever dan controleren. Blijkt dat niet iedereen daar goed mee om kan gaan? Dan kunnen er altijd extra maatregelen worden getroffen om de balans op de werkvloer te bewaren.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie