Top 15 best verkochte ondernemersboeken 2015
Top 15 best verkochte ondernemersboeken 2015

Top 15 best verkochte ondernemersboeken 2015

Redactie Baaz

Een goed boek lezen, wie wordt daar nou niet blij van? En het is vooral fijn als je ook nog inspiratie en kennis op kunt doen. Maar welk boek moet je als ondernemer nou gelezen hebben? Managementboek.nl stelde een top 15 van de best verkochte ondernemersboeken 2015 samen.

1. Waar een wiel is, is een weg - Jaap Bressers (€16,95)

Jaap Bressers leek voorbestemd om een topmanager te worden. Tot hij bij een duikongeluk op zijn 21e zijn nek brak en in een rolstoel belandde. Dit zette zijn leven op zijn kop en maakte dat hij op een heel andere manier ging kijken naar de wereld om zich heen. Inmiddels is hij uitgegroeid tot cabaretier en spreker – Nederlands eerste sit-down comedian. Aan de hand van zijn ervaringen laat Jaap zien hoe je met kleine dingen zelf het verschil maakt.

2. De Wet van Snuf - Jos Burgers (€19,95)

Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat je geeft, krijg je terug. Een krachtig principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat. Het helpt ons om onze omgeving op een positieve manier te beïnvloeden. Zodat we succesvoller zijn, thuis en op het werk. Toch zijn er maar weinig mensen die de kunst van het geven echt beheersen. Dit boek brengt daar verandering in.

Dit boek was in 2014 het best verkochte managementboek.

3. Verdraaide organisaties - Wouter Hart, Marius Buiting (€29,90)

In 'Verdraaide organisaties' biedt Wouter Hart een nieuw houvast aan iedereen die met minder krampachtige beheersbaarheid veel betere resultaten wil halen. Het boek bevat vele herkenbare voorbeelden, indringende inzichten en een krachtig nieuw basismodel, dat hij in gesprek met Marius Buiting ontwikkelde.

4. Exponentiële organisaties - Salim Ismail, Yuri van Geest (€24,99)

In een tijd waarin ontelbaar veel nieuwe mogelijkheden en kansen zich voordoen, is een nieuw soort business opgestaan: de Exponentiële Organisatie. Deze bedrijven zijn in staat een groeicurve te laten zien die exponentieel is, dankzij de integrale toepassing van onder andere communities, big data, slimme algoritmes en nieuwe technologieën. Zij laten de traditionele lineaire bedrijven ver achter zich.

5. Management control, Dynamisch balanceren tussen basis op orde en innovatie - Maurice Franssen, Michelle Arets (€29,95)

Stel: je wilt innoveren. Vanzelfsprekend wil je dan ook dat de basis van je organisatie op orde blijft. Welke management controls kun je dan kiezen en wat zijn de gevolgen daarvan? Dit boek probeert deze vragen te beantwoorden door een nieuw management control model te introduceren.

6. Ja-maar ... Omdenken - Berthold Gunster (€4,95)

Dit praktische boekje laat in een notendop zien wat omdenken betekent en hoe je dat doet. Om in te bladeren, te grazen, ideeën op te doen, op het verkeerde been gezet te worden en vooral om je eigen creatieve vermogens te prikkelen. Kortom, om te kijken, denken en - vooral - creëren.

7. When digital becomes human - Steven Van Belleghem (€29,99)

Steven Van Belleghem: 'De klantenrelatie van de toekomst is digitaal én menselijk. In dit boek wil ik het belang van beide factoren beklemtonen. Iedereen praat immers over het digitale, waardoor het strategische van het menselijke contact vaak wordt onderschat.'

8. Ontdek je sterke punten - Marcus Buckingham (€14,99)

Met 'Ontdek je sterke punten' ga je op zoek naar jouw mogelijkheden. Hierbij maak je gebruik van de unieke code, die in elk boek staat, voor de StrengthsFinder. Dit is een ondersteunend internetprogramma met online feedback om talenten te ontdekken en in te zetten voor persoonlijk en zakelijk succes.

9. Businessplan op 1 A4 - Word succesvoller met OGSM - Marc van Eck, Ellen van Zanten (€14,99)

Iedereen heeft plannen, maar we realiseren ze vaker niet dan wel. Dat komt omdat veel plannen gewoonweg niet goed of concreet genoeg zijn en/of te weinig draagvlak hebben. Met dit boek leer je hoe je een (business)plan maakt dat wél werkt. De methodiek heet OGSM: Objective, Goals, Strategies, Measures. Het is een plan op 1 A4 (ja je leest het goed: één A4) dat leidt van visie naar actie. Het verbindt ambitieuze doelstellingen aan concrete activiteiten.

10. De kleine Covey, De zeven eigenschappen samengevat- Jan Kuipers, Ben Tiggelaar (€9,99)

De zeven eigenschappen is al 25 jaar een klassieker. Het is het perfecte boek voor mensen die meer sturing aan hun leven willen geven. Of je nu betere keuzes wilt maken, jezelf en anderen beter wilt begrijpen of weerbaarder wilt worden in deze hectische tijden.

11. Help! ik ben verkoper - Leo Koppelaar (€16,90)

'Help! Ik ben verkoper' wil afrekenen met de vele vuistdikke en nodeloos opgeklopte verkoop- en marketingboeken die de markt overspoelen. Met behulp van krachtige beelden en korte statements worden verkoopprincipes uiteengezet die voor iedereen en in elke situatie toepasbaar zijn. Daarbij gaat het vooral om de wijze waarop je mensen tegemoet treedt. Want, zo zegt de schrijver 'In deze tijd van social media bereikt de informatie je veel sneller dan vroeger, dat is zeker waardevol. Maar het mag niet in de plaats komen van persoonlijk contact, want mensen doen zaken met mensen.'

12. Minimal Management - Paul Verburgt (€22,50)

Paul Verburgt zet in 'Minimal Management' zijn hakken stevig in het zand. Al die managers, stafmedewerkers en regels hebben geen nut en ontkennen de volwassenheid van medewerkers én de natuurlijke bereidheid hun werk met toewijzing en plezier te doen. De boodschap van Paul: geef medewerkers hun vrijheid en eigen verantwoordelijkheid terug en beperk management tot het uiterste minimum. 

13. Geef nooit korting! - Jos Burgers (€19,95)

In 'Geef nooit korting!' laat Jos Burgers aan de hand van 31 prikkelende adviezen zien hoe je het best met prijsdruk kunt omgaan. Op een luchtige manier beschrijft hij hoe je prijsdruk voorkomt en tegengaat. Want lage prijzen zijn geen vaststaand feit. En onze eigen invloed op de prijs is veel groter dan we vaak denken.

14. ITIL Pocketguide 2011- Jan van Bon, e.a. (€18,55)

Deze pocketguide voorziet weer in dezelfde behoefte als de vorige edities: het bieden van een nauwgezette samenvatting van ITIL, gebaseerd op ITIL 2011 Editie. De essentie van 2000 pagina's van de officiële ITIL manuals, samengevat op circa 200 pagina's in pocketguide-formaat.

15. De zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey (€26,50)

Covey heeft met zijn zeven eigenschappen een miljoenenpubliek bereikt. Hij leert ons hoe we de kwaliteit van ons werkende leven, privéleven en gezinsleven kunnen verbeteren. Zijn inzichten hebben duizenden mensen in staat gesteld meer plezier en zin te ervaren in hun omgang met anderen; dit heeft het werk in duizenden organisaties en bedrijven prettiger en effectiever gemaakt. Zijn filosofie is van alle tijden en blijkt steeds weer nieuwe generaties aan te spreken.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie