Toshiba presenteert nieuwe line-up: Toshiba, Make IT work
In 2016 presenteert Toshiba een nieuwe line-up met onder meer 13-, 14- en 15-inch notebooks in de best mogelijke configuraties en prijsstellingen. Hoewel het verschillende maten en series zijn, is er het voordeel van eenheid qua uitstraling, accu, poweraansluiting, docking en design. Dit scheelt enorm veel werk voor de it-afdeling; Toshiba levert letterlijk de best vernieuwende technologie vanuit Japan om het de it-beheerder en inkopers makkelijk te maken. We spreken met Ronald Ravel, Director B2B van Toshiba.
Een jaar met ups-and-downs
Om te beginnen, wat voor jaar heeft Toshiba achter de rug? 'Het was een jaar met ups-and-downs. Met downs bedoel ik dan met name de markt en om daarop in te spelen. De dollarkoers veroorzaakte bijvoorbeeld een bepaalde druk op de inkoopprijzen.' Maar bovenal heeft Toshiba ups beleefd. 'Een hoop nieuwe technologie natuurlijk. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de succesvolle overgang naar Broadwell, maar ook ons nieuwe platform.' Ronald doelt hiermee op de welbekende 2-in-1- laptop - de Portégé Z20t - die na de eerste generatie in 2013 en 2014 een succesvol vervolg heeft beleefd. 'Het is hoopvol. Daarnaast heeft de zakelijke markt meer gekeken naar "de vervangingsvraag". De aankoopcycle beleeft weer een doorstart. Er wordt weer meer geïnvesteerd.'
Toshiba, Make IT Work
Positieve woorden dus, die aansluiten op Toshiba, Make IT Work, de vernieuwde visie van Toshiba. Een mooie slogan, maar dat vraagt wel even om een toelichting. 'We zijn bezig met een meertrapsraket. Aan de ene kant willen we kennis verspreiden over onze nieuwe range, zodat we die in een zo goed mogelijk advies kunnen uitbrengen aan de zakelijke klant. Met een focus op de kmo, het middensegment. Daarnaast willen we ervoor zorgen dat iedereen die ons product ziet, het ook meteen begrijpt. Dan heb ik het over gebruiksgemak, maatwerk en specificaties. Die hebben een bepaalde opmaat, van laag gespecificeerd tot en met het topmodel, maar ook qua inzet. Een prijsgunstig basisproduct, en aan de andere kant een systeem dat voor de grootzakelijke gebruiker breed inzetbaar is en meer continuïteit biedt. Met Toshiba make IT work willen we daar op focussen.'
Wat wil Toshiba uiteindelijk bereiken met deze visie? 'Die visie was er altijd al. Maar om eerlijk te zijn: ons productprogramma is vanaf 2016 veel logischer. Ik trek graag de vergelijking met het spelletje 4 op een rij. De schermgroottes 13-,14- en 15-inch hebben vier niveaus. Dus aan de onderkant de r-serie gericht op prijs, dan de a-serie gericht op de kmo, vervolgens de versie met docking-mogelijkheden en ons ultieme ultrabookniveau: de z-serie. Wat je ook kiest, bij ons vind je het juiste product. We bieden heel veel mogelijkheden op het gebied van bto: build to order. Die keuzevrijheid zorgt ervoor dat we echt maatwerk kunnen bieden. Ofwel: make IT work! Dat maakt ons voor de grootzakelijke klant gewoon heel aantrekkelijk. Het is beheersbaar, daar gaat het om.'
Zorgen uit handen
Toshiba maakt het met haar nieuwe visie als gezegd de gebruiker, maar ook de it'er gemakkelijker. Maar dat wil - hopelijk - toch niet zeggen dat het werk van de it-afdeling in ondernemingen overbodig wordt? 'Nou, met name aan "uitrolkant" en "beheerkant" voor de grotere kmo's wordt het werken makkelijker. Als je binnen je bedrijf meerdere platformen hebt, maar met verschillende schermgroottes werkt, kan Toshiba uitkomst bieden. Je bent nu in staat om die ene software-image te maken, in plaat van dat je er zes verschillende moet maken.' Dit heeft als logische gevolg dat it'ers zich meer kunnen focussen op dat wat echt telt: interne problemen oplossen. 'De it-beheerder wil downtime minimaliseren; dat de gebruiker zo min mogelijk tijd verliest wanneer er iets niet werkt. It'ers kunnen zich nu meer focussen op uitrollen, het netwerk beter inrichten. Wij nemen de zorgen uit handen die puur te maken hebben met "het doosje", de computer die zijn werk gewoon moet doen.'
2016
Tot slot, wat gaat 2016 brengen? 'Een sterkere positie in het mkb, en dan met name het iets grotere mkb. Qua product, services, verkoopkanaal en technologie kan Toshiba die groep vanaf 2016 veel beter bedienen. Het werk uit handen nemen. Het de klant makkelijker maken, daar komt het op neer. Hoe je het ook wendt of keert: het middelgroot bedrijf is toch te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Maar daar spelen wij dus juist op in als Toshiba zijnde. En dat doen we met onze nieuwe range.'
Ideale laptop?
Zeg je laptops, dan zeg je Toshiba. Maar waar moet de ideale laptop volgens Ronald Ravel eigenlijk aan voldoen? Een 'grote' vraag, die Ronald wel even aan het denken zet. 'Poeh, laat ik het dan even zwart/wit omschrijven. Kijk ieder mens en bedrijf is anders. Dat is ook direct de reden dat wij de laptop als meest geschikt achten. De schermgrootte maakt namelijk niets meer uit, terwijl je het nog steeds over hetzelfde product hebt. Kortom, het beste product is het maatwerkproduct met dezelfde eigenschappen als alle andere producten in de range. Een maatwerkproduct heeft qua beheer en management dezelfde eigenschappen als een pc.'