Toyota onthult next-generation autonoom rijdende testauto
Het Toyota Research Institute (TRI) presenteert een autonoom rijdend testvoertuig van de volgende generatie, Platform 3.0.
Het nieuwe testvoertuig – gebaseerd op de Lexus LS 600hL – biedt meer technologische mogelijkheden in combinatie met het nieuwe harmonieuze design van de LS. Platform 3.0 maakt op 9 januari zijn debuut op de Toyota stand op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas.
Basisprincipes
Tijdens de ontwikkeling van Platform 3.0, hanteerde het Toyota Research Institute 3 basisprincipes: 1: versterk de perceptiemogelijkheden en geef daarmee de toon aan voor autonoom rijdende voertuigen, 2: zorg ervoor dat alle apparatuur – zoals de sensoren – op elegante wijze deel uitmaken van het design van de auto en 3: verpak al de apparatuur dusdanig dat het geschikt is voor massaproductie.
Platform 3.0 vertegenwoordigt de ontwikkelingsgroei die het onderzoek van TRI naar autonoom rijden doormaakt. Daarbij is technologie ontwikkeld met meer verfijnde gedefinieerde sensoren en prestaties die bovendien een betere bijdrage levert aan de wereldwijde acceptatie van autonoom rijden.
Een van de meest geavanceerde testvoertuigen
Platform 3.0 is uitgerust met dusdanig veel sensoren dat het een van de meest geavanceerde autonoom rijdende testvoertuigen op de weg is.
Het Luminar LIDAR-systeem met een bereik van 200 meter – dat in het geval van het vorige platform alleen de situatie vóór de auto detecteerde – is nu in staat om 360 graden rond de auto te kijken. Dit is mogelijk door 4 hoge resolutie LIDAR-sensoren waarmee Platform 3.0 met uiterste precies objecten in zijn directe omgeving detecteert, inclusief donkere objecten die normaliter lastig waar te nemen zijn.
Kinderen detecteren
Op de voorspatborden en zowel aan de voor- als achterzijde bevinden zich laag gepositioneerde LIDAR-sensoren met een korter bereik. Die zijn uitstekend in staat kinderen, kleinere objecten en bijvoorbeeld puin op de weg te detecteren. Zodra nieuwe technologieën zich voordoen, kunnen deze direct toegepast worden op Platform 3.0.
-logo met ledverlichting.
Bescheiden productievolume
De productie van Platform 3.0 begint dit voorjaar. Het Prototype Development Center van Toyota Motor North America fabriceert de voertuigen en baseert ze op de Lexus LS 600hL.
Het productievolume is bescheiden om op die manier voldoende flexibiliteit te kunnen blijven garanderen, gezien de snelheid waarmee de ontwikkelingen van TRI elkaar opvolgen. In minder dan een jaar waren er 3 grote updates, inclusief 2 nieuwe generaties testvoertuigen.
Een deel van de testvoertuigen wordt uitgerust met de speciale dual-cockpit die TRI afgelopen zomer presenteerde. Hiermee is het mogelijk te switchen tussen een testrijder en het systeem dat autonoom rijden mogelijk maakt, maar mét de veilige back-up van een extra bestuurder. Dit betreft het ‘Guardian’-principe waarbij de bestuurder zelf rijdt, maar met behulp van rijassistentie.
Tijdens CES toont Toyota een testvoertuig met een enkele cockpit. Dit voertuig is bedoeld voor de ‘Chauffeur’-vorm van autonoom rijden waarbij de bestuurder niet wil of kan rijden – volledig autonoom dus.