Transporeon introduceert Yard Arrival Monitor
Transporeon introduceert Yard Arrival Monitor voor meer zichtbaarheid en efficiëntie op logistieke yards

Transporeon introduceert Yard Arrival Monitor

Redactie Baaz

Distributiecentra zijn cruciale knooppunten binnen de logistieke supply chain. Een gebrek aan zichtbaarheid en coördinatie tussen inkomend transport resulteert vaak in significante inefficiënties, hogere kosten en een verminderde klanttevredenheid. Om deze uitdagingen tegen te gaan introduceert transport management platform Transporeon, een bedrijf van Trimble, als aanvulling op de bestaande product suite van Dock en Yard Management oplossingen, de Yard Arrival Monitor. Met real-time informatie over de aankomsttijden, vertragingen en statussen van vrachtwagens, biedt het een oplossing voor de hedendaagse uitdagingen en wil het de nieuwe standaard zetten in yard management.

Recente overheidsmaatregelen hebben Nederland verder gestimuleerd als distributieland. Uit onderzoek van Planbureau voor de Leefomgeving blijkt dat het aantal distributiecentra hierdoor aanzienlijk is toegenomen; van slechts twee nieuwe centra in 2013 tot 25 in 2022. Ook de grootte van de distributiecentra neemt toe. In de periode 2016-2021 steeg het aantal distributiecentra van minimaal 20.000m2 met 40%.

Het in sync brengen van vrachtwagens en yards 

Distributiecentra staan van oudsher bekend als de ‘blackhole’ binnen de supply chain. Technologische oplossingen hebben de potentie om de uitdagingen op te lossen en efficiëntie aanzienlijk te verhogen, maar de inzet laat te wensen over. Zo maken logistieke yards en transportbedrijven veelal gebruik van eigen managementsystemen die niet met elkaar communiceren. Daarnaast toont onderzoek van ARC Advisory Group en Transporeon aan dat slechts 40% van de yards gebruik maakt van real-time data om de geplande en werkelijke aankomsttijd van vrachtwagens te vergelijken. Daarnaast moet gemiddeld 11% van de laad- en losactiviteiten in de loop van de dag opnieuw worden gepland, waarbij dit in 6% van de gevallen op automatische wijze gebeurt. Dit resulteert in sub-optimale inzet van de yards en personeel, onnodige vertragingen en tijdverlies. Een onderzoek in Duitsland toont aan dat 72% van de vrachtwagens herhaaldelijk vertraging oploopt, waarbij 68% aangeeft tussen de anderhalf tot twee uur te moeten wachten. In Nederland zal dat naar verwachting niet veel anders zijn. Transporeons nieuwste innovatie, de Yard Arrival Monitor, pakt deze knelpunten aan door real-time informatie te bieden waardoor flexibele coördinatie mogelijk wordt. 

De Yard Arrival Monitor is een nieuwe feature als toevoeging aan de product suite van Dock en Yard Management oplossingen van Transporeon. Met data-gedreven inzichten en automatisering zorgt de inzet hiervan voor meer effectiviteit en overzicht en minder tijdverlies voor zowel verzenders en logistieke yards als vervoerders. Zo kunnen vervoerders gemakkelijk tijdsloten boeken en wisselen, vindt er betere en gemakkelijkere communicatie plaats tussen alle partijen, wordt papier ingewisseld voor de digitale processing van inkomende vracht en krijgen logistieke yards inzicht in wat er op elk moment van de dag gaande is op het terrein. De inzet van de Dock en Yard Management oplossingen leidt al snel tot een vermindering van 20-30% van de wachttijden en files op de yards, een besparing van 460 uur per jaar op handmatige administratieve taken, en een flinke reductie in laad- en lostijden.

Yard Arrival Monitor voor nog meer efficiëntie en gemak

De Yard Arrival Monitor brengt yard management naar een volgend niveau door de coördinatie tussen vervoerders en logistieke yards nog efficiënter te laten verlopen. Het real-time platform biedt een uitgebreid overzicht van alle vrachtwagens die naar de yard komen en toont de verwachte aankomsttijden. Hierdoor kan precies worden bijgehouden of een vrachtwagen op tijd, te vroeg of te laat zal arriveren. Voor vrachtwagens die naar verwachting te laat zullen arriveren, kunnen hun tijdsloten dynamisch en automatisch worden toegewezen aan vrachtwagens die te vroeg arriveren. Dit zorgt voor een efficiënt en geordend gebruik van de yard en maakt dat wachttijden en files tot een minimum worden beperkt. Dit zorgt niet alleen voor een hogere klanttevredenheid door snelle verwerking van orders, ook zorgt een beter overzicht voor meer veiligheid op de yards en een duurzamere aanpak door de vermindering in CO2-uitstoot van wachtende vrachtwagens.

Bovendien biedt de Yard Arrival Monitor inzicht in onder meer het aantal verwerkte vrachtwagens versus het aantal dat nog in behandeling is, gemiddelde verwerkingstijden voor de laad- en losactiviteiten en geschatte wachturen. Deze inzichten dragen bij aan een betere personeelsinzet, -planning en minder overtijd, wat leidt tot een verdere verlaging van operationele kosten.

Daarnaast biedt de tool gedetailleerde informatie over de ladingen die op de yard worden geladen of gelost, waardoor voorraadbeheer wordt versimpeld en kan worden verbeterd.

“Het verbeteren van de efficiëntie en het verlagen van de handmatige werklast en kosten zijn op dit moment van groot belang voor de logistieke sector”, zegt Gerry Daalhuisen, Senior Director Dock & Yard Products bij Transporeon, een bedrijf van Trimble. “De Yard Arrival Monitor gebruikt de kracht van ‘connected data’ om knelpunten te elimineren, de zichtbaarheid te vergroten, de samenwerking te optimaliseren, de administratieve overhead te verminderen en bruikbare inzichten te bieden door real-time gegevens. Kortom, het biedt aanzienlijke, tastbare zakelijke voordelen.”

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie