Van de PEUGEOT 905 uit 1991 tot de PEUGEOT 9X8 uit 2021: 30 jaar innovatie en topprestaties

Redactie Baaz

Al meer dan 210 jaar gaat PEUGEOT met zijn tijd mee, anticipeert het op gedragsveranderingen en effent het de weg voor nieuwe mobiliteitsoplossingen. Als ultieme technologische proeftuin is de autosport voor PEUGEOT de perfecte gelegenheid om zijn innovatieve capaciteiten te ontwikkelen en volledig te benutten. PEUGEOT onthulde aan het begin van deze zomer de 9X8, de nieuwe hypercar waarmee Peugeot binnenkort deelneemt aan langeafstandsraces en de 24 Uur van Le Mans. Dertig jaar geleden, in 1991, verankerde de PEUGEOT 905 de pioniersgeest en de waarden van het merk – Excellence, Allure en Emotion – waarmee het alle revoluties van de afgelopen twee eeuwen heeft doorstaan, zowel de industriële als de technologische, politieke, sociale, digitale en nu ook ecologische. Dit alles maakt deel uit van het DNA van PEUGEOT.

Het grote avontuur van PEUGEOT op het circuit van Le Mans en in endurance-races begon in de vroege jaren negentig van de vorige eeuw. Toen keerde PEUGEOT terug naar het Circuit de la Sarthe als officieel fabrieksteam. PEUGEOT nam met de 905 deel aan het wereldkampioenschap voor sportscars (WSC, ook bekend als het World Endurance Championship) en aan de 24 Uur van Le Mans.

De PEUGEOT 905: maximaal uithoudingsvermogen

Met de 905 gaf PEUGEOT blijk van zijn ambities om de legendarische 24 Uur van Le Mans te winnen. Het ontwikkelingsprogramma voor dit ‘PEUGEOT Sport Prototype’ begon in december 1988. De auto, die PEUGEOT in februari 1990 presenteerde, was innovatief, had een bijzonder puur uiterlijk en de voorkant was kenmerkend voor de PEUGEOT-modellen van die tijd. PEUGEOT had de raceauto voorzien van een koolstofvezel chassis dat was ontworpen in samenwerking met vliegtuigfabrikant Dassault. De PEUGEOT 905 werd aangedreven door een 478 kW (650 pk) sterke 3,5-liter V10-motor met veertig kleppen, die de toenmalige Formule 1-normen zeer dicht benaderde. 

De PEUGEOT 905 was tussen 1990 en 1993 bijzonder succesvol in de autosport. Met de 905 nam PEUGEOT het op tegen gevestigde bouwers van endurance-raceauto’s, zoals Porsche en Jaguar, en tegen nieuwe concurrenten op het circuit, zoals Toyota en Mazda.

1992 werd een mijlpaaljaar voor PEUGEOT, dat twee doelstellingen had: de titel in het wereldkampioenschap voor constructeurs en de overwinning in de 24 Uur van Le Mans.

Voor de 24 Uur van Le Mans voerde PEUGEOT enkele belangrijke wijzigingen door aan de auto: het verwijderde de voorspoiler en verplaatste de achterspoiler. Ook verwijderde het de louvres in de voorspatborden.

Het PEUGEOT-fabrieksteam behaalde in het seizoen 1992 fantastische resultaten: 2e op Monza, 1e en 3e op Le Mans, 1e en 2e op Donington, 1e en 3e op Suzuka, 1e, 2e en 5e op Magny-Cours. Daarmee sleepte het de wereldtitel bij de constructeurs in de wacht. PEUGEOT had zijn doel bereikt!

In 1993 legde PEUGEOT met de drie deelnemende exemplaren van de 905 beslag op de 1e, 2e en 3e plaats in de 24 Uur van Le Mans. Dit was de ultieme onderscheiding voor de fabrikant en zijn teams. De PEUGEOT-technologie was op zijn hoogtepunt en het merk besloot na dit historische resultaat een punt achter zijn deelname aan de autosport te zetten.

2021: innovatie en technische uitdagingen voor de PEUGEOT 9X8

Na de PEUGEOT 905 en vervolgens de 908 in de periode 2007-2011 maakt PEUGEOT nu met de PEUGEOT 9X8 een indrukwekkende terugkeer naar de endurance-autosport.

In navolging van zijn illustere voorgangers in de endurance-racerij zet deze auto de traditie van PEUGEOT voort om herkenbare en prestatiegerichte raceauto’s te ontwerpen.

PEUGEOT combineert sportiviteit, technologische knowhow, efficiëntie en stilistische perfectie met deze 9X8.

Net als de PEUGEOT 905 van dertig jaar geleden, heeft de PEUGEOT 9X8 de hedendaagse esthetische kenmerken van het merk: het is een slanke, elegante auto die reacties oproept en snelheid uitstraalt. De voor- en achterlichten springen als eerste in het oog, als karakteristieke leeuwenklauwen. De flanken zijn slank en strak, de spiegels zijn geïntegreerd in de carrosserie, die geen luchtweerstand lijkt te hebben.  De grote diffuser aan de achterkant wordt omlijst door nauwkeurig vormgegeven elementen die plaats bieden aan de achterlichtunits. Een opvallend opschrift onderstreept het opvallendste innovatieve kenmerk van de 9X8: er is geen achterspoiler! “We did not want a rear wing”staat er!

De ingenieurs en ontwerpers van PEUGEOT SPORT hebben zich laten inspireren door het nieuwe Hypercar-reglement, de nieuwe topklasse van de endurance-autosport. Terwijl andere fabrikanten ervoor kozen om op een conservatievere manier aan het reglement te voldoen, gaf PEUGEOT de voorkeur aan durf en innovatie. 

Voor de aandrijflijn heeft PEUGEOT gekozen voor hybridetechniek, met een combinatie van een 500 kW (680 pk) sterke V6 biturbo benzinemotor die de achterwielen aandrijft en een 200 kW (270 pk) sterke elektromotor/generator die de voorwielen aandrijft. De regelgeving stelt duidelijke grenzen aan de werking van het systeem en staat vierwielaandrijving toe voor hybrideauto’s. Er is een drempel voor de energieoverdracht naar de voorwielen en de limiet voor het totale gemiddelde vermogen van de aandrijflijn is 500 kW (680 pk). 

Hybridetechniek is dus zowel een zegen, omdat deze techniek de mogelijkheid van vierwielaandrijving biedt, als een enorme technische uitdaging, omdat het management van de aandrijflijn complex is. Dat is dan ook exact waar PEUGEOT zich als autofabrikant op richt. Het zet zich in voor een versnelde elektrificatie van zijn modellengamma, wil ambitieuze technische ontwikkelingen realiseren én grote overwinningen behalen in de autosport. Uiteindelijk moet het 9X8-programma een bijdrage leveren aan de toekomstige geëlektrificeerde modellen van PEUGEOT.

Kort samengevat:

Motor 

PEUGEOT HYBRID4 500 kW (680 pk) sterke aandrijflijn met vierwielaandrijving

Achter: 500 kW (680 pk) V6 2,6-liter 90° biturbo benzinemotor met een sequentiële 7-versnellingsbak

Voor: 200 kW (270 pk) elektromotor/generator + versnellingsbak

Batterij 

Hoge energiedichtheid, 900 volt, gezamenlijk ontwikkeld door PEUGEOT SPORT en TotalEnergies/Saft.

Van de 905 naar de 9X8 

De nieuwe Hypercar van PEUGEOT heeft ook een nieuwe naam: 9X8. Het begincijfer 9 is kenmerkend voor de extreme raceauto’s van het merk, zoals de PEUGEOT 905 (1990-1993) en de PEUGEOT 908 (2007-2011), twee van de iconische endurance-machines van het merk.

De letter X verwijst naar de vierwielaandrijving en hybridetechnologie die PEUGEOT toepast in de nieuwe PEUGEOT Hypercar, waarmee de elektrificatiestrategie van het merk wordt uitgebreid naar de autosport.

Het cijfer 8 is een knipoog naar alle nieuwe modellen van PEUGEOT: de 208, de 2008, de 308, de 3008, de 5008 en natuurlijk de PEUGEOT 508. Het team van ingenieurs en ontwerpers achter de Hypercar van PEUGEOT heeft recentelijk ook de 508 onder handen genomen, zodat dat het eerste model is dat het label PEUGEOT SPORT ENGINEERED draagt.

Net als de 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED is ook de PEUGEOT 9X8 onderdeel van de Neo-Performance-strategie van PEUGEOT, die is gericht op meer duurzame en verantwoorde prestaties, zowel van productiemodellen als in de autosport. De nauwe samenwerking tussen het engineeringteam van PEUGEOT SPORT en het designteam van PEUGEOT was van cruciaal belang bij de ontwikkeling van de 9X8. 

Al meer dan 210 jaar streeft PEUGEOT ernaar om op poleposition te blijven met auto’s die zijn uitgerust met de meest innovatieve en geavanceerde technologieën van het moment. Het doel van deze rijdende laboratoria is niet alleen om beroemde races te winnen, maar ook om technologieën te testen die PEUGEOT vervolgens kan toepassen in modellen voor de openbare weg. 

Met de PEUGEOT 9X8 zorgt het merk voor blijvende perfectie. Geschiedenis is in de maak...

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie