Van startup naar scale-up: Holland Container Innovations
Holland Container Innovations ontwikkelde een inklapbare container. Een revolutie in de internationale transportwereld. Na een succesvolle marktintroductie in 2014 is het bedrijf klaar om de markt te veroveren. We spraken oprichter Simon Bosschieter.
‘Wij hebben een oplossing voor het probleem van de transportwereld. Op zee is gemiddeld 20 procent van de vervoerde containers leeg. Op het land is dat gemiddeld 40 procent. Dit kost 25 miljard euro per jaar en zorgt voor onnodig veel CO₂-uitstoot', vertelt Simon. 'Onze containers worden ingeklapt tot een kwart van de normale omvang. Tel uit je winst. Uit marktonderzoek bleek dat er vraag zou zijn naar inklapbare containers. In 2014 gingen we de markt op. We zitten nu in de fase van opschalen. We zetten nog geen grote aantallen weg, maar zijn die productie wel aan het voorbereiden. Komen er grote orders, dan kunnen we leveren.’
Slechts één concurrent
Wat is volgens Simon het geheim van het succes van Holland Container Innovations? ‘Lastige vraag. Wat hielp is dat we in 2013 een ISO-certificaat behaalden. Hiermee bewijzen we dat de inklapbare container uitgevouwen precies hetzelfde is als de standaard container. We hebben één concurrent, in Amerika, en die heeft dat certificaat niet', legt de algemeen directeur uit.
Simon: 'Verder hadden we de juiste mensen en het juiste moment. We zijn een spin-off van de TU Delft. Zij deden in het begin veel onderzoek met ons. Ook verzamelden we seniors om ons heen die ons van advies dienden: iemand uit de industrie, iemand met veel ondernemingservaring, iemand die veel deals gesloten heeft op duurzaam gebied. Mensen vinden het leuk om te helpen. Zeker in het begin zat er een grote gunfactor achter. Daarnaast is ons product technisch ongelooflijk moeilijk om te maken waardoor de ontwikkeltijd lang was. Dit had als voordeel dat we vroeg met klanten konden praten en hun input meenemen.’
Terug naar de ontwerptafel
Vanaf het begin heeft de scale-up zich zichtbaar gemaakt door mensen aan te spreken en naar beurzen te gaan. Simon: 'Iedereen kent ons. We konden elke keer een update melden. Mensen gingen ons volgen; waren nieuwsgierig naar de vordering van het product. We kwamen steeds hoger in organisaties terecht en kenden op een gegeven moment alle beslissingsmakers in de transportindustrie.'
'Soms was er pech met de verkoop: tekende een grote klant een order en ging vervolgens failliet', memoreert Simon. 'Verder is de inklapbare container een complex technisch verhaal en moesten we af en toe terug naar de ontwerptafel. Dat kost extra geld. Gelukkig hadden we Innovatiekrediet van RVO.nl. Dat was waardevol. Een gewone bank gaf ons geen lening. Te risicovol. Het Innovatiekrediet verschafte ons 30 procent van het benodigde geld. Onze investeerders lopen dus niet al het risico; dat hielp ze over de streep.’
De komende periode gaat de onderneming verder met het doorzetten van de opschaling. 'Zorgen dat klanten meer afnemen. Grote bedrijven hebben moeite om innovaties te implementeren. Dat kost gewoon tijd', verduidelijkt Simon. 'En op de lange termijn: nieuwe innovatieve producten in de containerindustrie bedenken én de transportwereld op zijn kop zetten. Ons doel is dat er over 20 jaar alleen nog inklapbare containers gebouwd worden. Dan hebben we een revolutie ontketend.’
Tip voor starters
‘Ga als klein bedrijf op zoek naar dingen die je uniek maken en waar grote bedrijven behoefte aan hebben. Laat je gezicht buiten zien. Focus op wat je wilt bereiken en wees flexibel in de weg waarlangs. Tegenslagen komen namelijk onvermijdelijk.’
Meer info over Innovatiekrediet lees je hier
Foto: Theo van Pelt