Veel webwinkels overtreden consumentenregels bij retour producten
Bij het retourneren van een product aan een webwinkel komt het nog te vaak voor dat consumenten te lang op de retourbetaling moeten wachten, zo blijkt uit onderzoek van de consumentenbond.
De Consumentenbond bestelde producten bij 211 webwinkels en zond deze vervolgens binnen twee weken retour. Maar liefst een derde van de webwinkels deed te lang over de retourbetaling. Vijftien procent maakte zelfs helemaal geen geld over. Vooral kleinere webshops gaan volgens de Consumentenbond regelmatig de fout in.
Uitschieters
Sommige webshops maakten het wel heel bont en deden 86 dagen over de retourbetaling. Ook enkele grotere ketens maken zich schuldig aan deze praktijken. Enkele webshops stortten geen geld retour, maar gaven de onderzoekers tegoed op hun account terug, dat ze later alsnog konden besteden in de webwinkel. Hiermee gingen ze alsnog over de schreef door de consumentenbond niet van deze actie op de hoogte te stellen, maar stortten na navraag van de onderzoekers alsnog het geld retour.
Wetgeving
De Consumentenbond deed het onderzoek naar aanleiding van de afgelopen zomer gewijzigde wetgeving omtrent retourzendingen aan webshops. Indien een klant binnen twee weken een product retourneert en de aankoop ontbindt, moet de webshop binnen veertien dagen het aankoopbedrag retour storten. Overigens hebben consument naast het aankoopbedrag ook nog recht op terugbetaling van eventuele bezorgkosten wanneer zij de hele bestelling terugsturen.
Het volledige onderzoek wordt gepubliceerd in de Consumentengids van december 2014.