Veranderen van zakelijk telefoonabonnement: 3 tips
Loopt je huidige zakelijke abonnement binnenkort af? Of ben je niet meer tevreden over je provider? Dan wil je waarschijnlijk snel veranderen. Als je contract toch bijna afloopt, is dit relatief eenvoudig. Tussentijds opzeggen kan soms ook, maar dit is wel afhankelijk van je provider en wat er in het contract staat aangegeven. Ook wanneer het wél mogelijk is, is de zoektocht natuurlijk nog niet voorbij. Er zijn ongelooflijk veel dingen om rekening mee te houden bij het kiezen van een nieuw zakelijk telefoonabonnement. Hieronder zetten we de belangrijkste aandachtspunten op een rij en geven we enkele handige tips.
Sim only?
Steeds meer mensen kiezen tegenwoordig voor een sim only abonnement. Dat komt vooral doordat men sinds 2017 bij het BKR worden geregistreerd als ze een abonnement met toestel boven een bepaalde waarde afsluiten. Dit kan gevolgen hebben als je vervolgens een hypotheek afsluit of een leaseauto wil aanschaffen. Dit wordt immers meegenomen in de bijbehorende berekening, waardoor je wellicht minder kan lenen.
Als je kiest voor sim only, dan is hier geen sprake van. Er is dan geen BKR-registratie, waardoor je nergens in het systeem staat. Bovendien maakt het ook verschil in de gehanteerde tarieven. Als je kiest voor een abonnement met toestel, moet je immers ook de bijbehorende aflossingskosten betalen. Dit kost niet alleen ongelooflijk veel geld iedere maand, maar is ook nog eens niet altijd nodig. Heb je wel elke twee jaar een nieuwe telefoon nodig? Of is dit meer een luxe waar je door de jaren heen aan gewend bent geraakt? De meeste telefoons gaan langer mee dan dat. Je kunt dus veel geld besparen door zuiniger op je toestel te zijn, hier langer mee te doen en enkel gebruik te maken van sim only.
Provider
Dan is er nog de keuze uit heel veel verschillende providers. Er zijn er meer dan je wellicht denkt. Naast alle bekende, zijn er ook meerdere kleine providers. Hoe bekend de provider is, hoeft echter niks te zeggen over de betrouwbaarheid ervan. Daarom is het belangrijk om je niet direct te laten leiden door de grootheid van deze namen, maar echt eerst zelf onderzoek te doen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Het wijde web is hierbij je grootste vriend. Je kunt deze inschakelen om snel en eenvoudig de ervaringen van andere klanten te ontdekken. Zo weet je beter wat je kunt verwachten van de service en de kwaliteit van de provider. Heel belangrijk voor ondernemers, want bereikbaar zijn is essentieel in onze digitale samenleving.
Weet waar je voor tekent
Lees bij het tekenen van een contract deze altijd eerst goed voor. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar wordt nog veel te vaak vergeten. Weet jij bijvoorbeeld wel of het mogelijk is om vroegtijdig op te zeggen? En welke gevolgen dit heeft? Het is altijd goed om dit van tevoren te controleren. Er kan altijd iets gebeuren, waardoor je eerder een telefoonabonnement wil opzeggen. Als dit bij jouw eerste keuze niet mogelijk is, is het slimmer om nog even verder te kijken.