Verkeersapps ter discussie: van handsfree naar compleet verbod?

Redactie Baaz
Het aantal verkeersongelukken is de afgelopen jaren opnieuw toegenomen. Een van de veroorzakers van die groeiende aantallen: het gebruik van smartphone en apps tijdens het rijden.

Volgens onderzoek van SWOV telde 2014 17.000 ongelukken op snelwegen, in 2018 waren dat er 38.000.

Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland: ‘We zien steeds meer andere apps die geïntegreerd zijn met navigatiesystemen. Met een navigatiesysteem op zichzelf is uiteraard niet zoveel mis, dat betreft een ondersteunende app. Het probleem zit in het interactieve karakter van dergelijke systemen. Tijdens het rijden de route wijzigen, een notificatie die in de display verschijnt, mensen die op de snelweg door hun Spotify-lijsten gaan scrollen…. Levensgevaarlijk!’.

Smartphone bron van afleiding en ergernis

Uit recent opinieonderzoek van Allianz Direct naar afleidingen in het verkeer blijkt dat automobilisten zich wel degelijk bewust zijn van de risico’s van hun smartphone. Nederlandse automobilisten werd gevraagd waar zij het vaakst door worden afgeleid achter het stuur. Op nummer één staan andere weggebruikers, maar de smartphone volgt op de vierde plaats. Tevens wordt het gebruik van de smartphone tijdens het rijden bestempeld als een van de belangrijkste ergernissen op de weg.

Aanvullend onderzoek van Allianz Direct wijst uit dat vrijwel alle Nederlanders met een rijbewijs zich weleens ergeren in het verkeer (99%). Bumperkleven vormt de grootste bron van ergernis (55%), op de voet gevolgd door smartphonegebruik (54%).

Van handsfree naar algeheel verbod

Stomphorst pleit voor verregaande maatregelen. Hij zou het liefst zien dat er helemaal niet meer gebeld wordt tijdens autorijden, ook niet handsfree: ‘Wij zouden graag zien dat werknemers hun verantwoording nemen. Shell en Tata Steel hebben al regels ingesteld dat werknemers niet meer mogen bellen tijdens het autorijden. Voor hun veiligheid en die van anderen op de weg. Hou je bezig met autorijden en niks anders. Een telefoongesprek en tegelijkertijd op het verkeer letten is enorm intensief en vermoeiend.’

Jan Meijroos (Mashable Benelux) vraagt zich af waarom tech-reuzen als Apple en Google geen automatische blokkerings-software inbouwen zodat de mobiel niet gebruikt kan worden tijden autorijden. ‘Technisch moet dit mogelijk zijn’, stelt hij. Vroegop reageert: ‘Een volledige blokkade zit er niet in, maar het is wel steeds moeilijker om je telefoon te gebruiken. Is je iPhone gekoppeld aan een carkit, dan worden je berichten vaak al stilgehouden. Probeer je de telefoon te ontgrendelen, dan word je gewaarschuwd voor de risico’s in het verkeer. Dat is denk ik ook de meest logische vorm. Want wat als een bijrijder zijn telefoon wil gebruiken en hij ten onrechte op slot wordt gezet?’

Waar ligt de grens?

Dus, hoe ver moeten we als maatschappij gaan om smartphonegebruik in het verkeer te voorkomen? Waar ligt de grens tussen handhaving en eigen verantwoordelijkheid? En welke rol speelt een werkgever hierin? Stomphorst heeft naar eigen zeggen een simpele maar doeltreffende oplossing: ‘Voordat je gaat rijden je navigatie instellen, je telefoon vervolgens op stil in je tas stoppen, je tas op de achterbank plaatsen, muziekje opzetten en ontspannen autorijden.”

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie