Versterk jouw employer branding met data

Versterk jouw employer branding met data

Redactie Baaz

Wist je dat 69% van de werkzoekenden zegt dat ze een baan van een bedrijf met een slechte reputatie zullen afwijzen? En dat 95% van de werkzoekenden de reputatie van een bedrijf belangrijk vindt bij het verkennen van carrièremogelijkheden? Dat zijn behoorlijk indrukwekkende cijfers die aangeven dat het opbouwen van een sterk werkgeversmerk uiterst belangrijk is. Dit geldt vooral wanneer de arbeidsmarkt krap is en het moeilijk is om getalenteerde medewerkers te vinden. Of wanneer je een diverser en inclusiever bedrijf wilt worden.

Wil je dat iedereen voor jouw bedrijf wil komen werken? Dan moet je werken aan je employer branding.

Wat is employer branding?

Bij employer branding draait alles om het positioneren van je bedrijf als de favoriete werkgever. De kandidaten in je doelgroep moeten je bedrijf zien als een plek waar ze willen werken. Of waar huidige medewerkers willen blijven werken. Dit is de enige manier om de meest gekwalificeerde kandidaten aan te nemen en te behouden. Het kost tijd om een sterk werkgeversmerk op te bouwen. Maar het zal zijn vruchten afwerpen als je erin slaagt om dit goed te doen.

Om een goede reputatie op te bouwen, moet je beginnen met:

  • Vestig je bedrijfswaarden, een positieve werkcultuur en een bedrijfspersoonlijkheid die aansluit bij de ambities van getalenteerde kandidaten.
  • Bepaal welke unieke voordelen je werknemers biedt in ruil voor hun vaardigheden, capaciteiten en ervaring.

Welke rol speelt data bij het opbouwen van een sterk werkgeversmerk?

Kennis is macht en data is een geweldige manier om kennis te vergaren. Misschien heb je al een data driven recruitmentstrategie. Maar je moet ook data gebruiken om je employer brand op te bouwen. Een data driven benadering van employer branding is een succesvolle strategie gebleken.

Wat als jouw gegevens kunnen vertellen hoe je jouw communicatie kunt verbeteren? Met deze kennis kun je weloverwogen beslissingen nemen over hoe je jouw communicatiestrategie vormgeeft of verbetert. Een goede reputatie bouw je immers alleen op als je je boodschap goed overbrengt.

Ook kan data je inzicht geven in de verwachtingen van kandidaten. Zo weet je of je aan deze verwachtingen voldoet of deze zelfs overtreft. Het kennen van de voorkeuren, hoop en verwachtingen van potentiële kandidaten van hun werkgever is waardevolle kennis. Je kunt het gebruiken om je employer brand te definiëren.

De data driven benadering van employer branding

Je kunt een data driven benadering van employer branding gebruiken om de meest gekwalificeerde werknemers aan te trekken en te behouden. Het opbouwen van een werkgeversmerk is een stuk eenvoudiger als je beschikt over gegevens die jouw beslissingen leiden en beïnvloeden. Maar er is ook meer dan dat.

Gelukkig zijn er steeds meer technologische ontwikkelingen die je kunnen helpen. Het platform van Textmetrics is daar een mooi voorbeeld van. De slimme KI schrijfassistent wordt getraind zodat het jouw employer branding kent en hier de schrijver op kan adviseren. Zo weet je zeker dat je overal een consistente employer branding uit naar potentiële werknemers! 

Het platform gebruikt algoritmen om wat je schrijft te lezen én analyseren. Vervolgens krijg je realtime suggesties. Het zijn simpele instructies die je op de langere termijn veel geld en tijd besparen. Je plaatst een vacature waarmee je een diverse doelgroep aanspreekt in jouw employer branding, maar vooral ook niemand uitsluit. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie