Vijf goede redenen om te kiezen voor een medewerkers-app
Door: Bas van der Horst, Managing Director bij Appronto
Nu veel mensen hebben ontdekt hoe het is om vanuit huis te werken, willen steeds meer medewerkers dat dat zo blijft. Ook in Nederland is deze trend gaande. Het Centraal Planbureau (CPB) deed onlangs nog een peiling waaruit bleek dat de meeste Nederlanders ook in de toekomst minimaal een dag in de week thuis willen blijven werken. Hoe zorg je dat thuiswerkers toch alle belangrijke bedrijfsinformatie meekrijgen of ze nu op kantoor zijn of niet?
Te veel bedrijven geloven ten onrechte dat communiceren met medewerkers via het intranet, e-mail of andere samenwerkingstools wel voldoende zal zijn om iedereen op de hoogte te houden. Spoiler alert: dat is niet de oplossing, want niet iedereen zit constant achter zijn toetsenbord. Daarom is het natuurlijk veel makkelijker deze info te ontvangen op een mobiele telefoon. Kijk, en daar kun je een superhandige app voor medewerkers voor ontwikkelen.
Wat is een medewerkers-app?
Laten we eerst even uitleggen wat een medewerkers-app eigenlijk is. Een medewerkers-app is een applicatie op een mobiel apparaat die werknemers in staat stelt om gepersonaliseerde, relevante informatie van hun organisatie te ontvangen, op elk gewenst tijdstip, waar ze ook zijn. Ze kunnen dit doen door de app simpelweg te openen om te kijken of er nieuws is of via pushmeldingen. Zo blijven ze altijd op de hoogte van wat er speelt. Bovendien ontstaat er zo één centrale informatiebron voor alle bedrijfsinfo waardoor het aantal berichten op andere communicatiekanalen drastisch naar beneden kan.
Nog niet overtuigd van de voordelen? Wij geven je nog vijf goede redenen om een medewerkers-app te implementeren.
1) Veel medewerkers zitten een flink deel van hun tijd niet achter hun computer
Wereldwijd zijn er zo’n 2,7 miljard werknemers. Zo’n 80 procent daarvan zit niet de hele dag achter het toetsenbord. Zij lopen door magazijnen, zijn te vinden op werkvloeren van fabrieken, zijn op een bouwplaats, of voeren ergens inspecties uit. Eén ding is zeker: ze zitten niet achter een computer. Wat al deze mensen wel bij zich hebben: een mobiele telefoon. Met een medewerkers-app kun je al deze mensen bereiken op het apparaat waarop ze wel bereikbaar zijn. Daardoor blijven ze goed geïnformeerd en voelen ze zich meer verbonden.
2) Meer relevante informatie, minder verdrinken in informatie
Medewerkers hebben het druk en ze worden via allerlei communicatiekanalen vaak ook nog eens overspoeld met berichten die niet allemaal even relevant zijn. Het gevolg daarvan is dat medewerkers lijden aan een ‘information-overload’ en veel van de communicatie die hen bereikt in een reflex blokken. De oplossing hiervoor is relevantere communicatie. Een medewerkers-app stelt bedrijven in staat te segmenteren. Daardoor kun je informatie delen met medewerkers voor wie deze informatie ook echt relevant is en anderen overslaan.
3) Een betere gebruikservaring
Een medewerkers-app is gebouwd met de behoeften van moderne werknemers in het achterhoofd, dus intuïtief in gebruik, snel en ontworpen voor interactie. Als je kijkt naar het gemiddelde intranet bij veel bedrijven, dan heb je vaak te maken met verouderde, langzame en niet-intuïtieve gebruikersinterfaces. Precies de redenen waardoor medewerkers stoppen met het gebruik ervan. Door de functionaliteit van een medewerkers-app volledig aan te passen aan de behoeften van de medewerkers worden ze geïnformeerd op een manier die zij prettig vinden, en is iedereen af van dat trage intranet.
4) Supersnelle informatievoorziening
Soms komt het voor dat je iedereen in je bedrijf direct wilt informeren. Het kan goed nieuws zijn, maar ook slecht nieuws, bijvoorbeeld bij een veiligheidsincident. Mails worden niet altijd gelezen en iedereen bellen duurt dan te lang. Met een medewerkers-app stuur je snel een push-melding naar de gewenste personen. Zeker in het geval van een crisis, waarin er bezorgdheid is over de veiligheid van medewerkers, is een push-melding een uitkomst voor supersnelle informatievoorziening.
5) Betere samenwerking tussen medewerkers, managers en afdelingen
De meeste medewerkers zijn allang gewend om samen te werken via hun (eigen) mobiele telefoon. Onderzoek toont aan dat 92% van de zakelijke professionals inmiddels zeggen dat ze het essentieel vinden om via hun mobiel te kunnen samenwerken met hun collega’s. Een medewerkers-app verbetert de samenwerking en past perfect bij de levensstijl van de moderne professionals die overal en vanaf elk apparaat productief willen zijn, waar ze ook zijn.