Vijf manieren om je omzet te laten stijgen met online marketing
De afgelopen maanden hebben we een online strategie ontwikkeld voor een reparatiewinkel van tv’s, computers en andere audio -en videoapparatuur. Dit MKB-bedrijf is gedurende tien maanden aan de slag gegaan met het advies en in deze periode is de omzet met twintig procent toegenomen.
De vijf succesfactoren waren:
1. Actief reageren op consumentenplatforms
Het doel van de online strategie was om de naamsbekendheid te vergroten en service te verlenen. Uit onderzoek bleek dat er diverse grote fora zijn waarop consumenten vragen stellen over het repareren van hun tv’s en video-apparaten. We adviseerden het bedrijf om zich wekelijks in deze discussies te mengen en consumenten op weg te helpen met hun reparatievragen. Waar het gepast was, werd een link gelegd naar de eigen bedrijfswebsite. De eigenaar van het bedrijf gaf aan dat het reageren op fora heel goed werkte, met name in één van zijn niches, het repareren van Renault Keycards. Daar heeft hij nieuwe klanten mee binnengehaald.
2. Bloggen voor een betere Google ranking
Een eenvoudig weblog, gekoppeld aan de bedrijfssite, waarin de ondernemer veel voorkomende vragen over (reparatie van) apparaten beantwoordde, heeft voor een betere Google ranking gezorgd. Wie googelde naar oplossingen voor zijn probleem, kwam zo op de juiste site uit.
3. Lekker pragmatisch: gewoon proberen!
De eigenaar van het bedrijf benadert sociale media heel pragmatisch: ‘Ik probeer het gewoon, en als het werkt is dat mooi, en anders maar niet’. Zo heeft hij een klein deel van zijn advertentiebudget voor een campagne op Facebook ingezet en kwam er al snel achter dat wat hij al deed - adverteren op Marktplaats – eigenlijk veel beter werkte. ‘Op Marktplaats wordt gericht gezocht, op Facebook worden de advertenties op basis van profieleigenschappen voorgeschoteld, terwijl gebruikers daar vaak niet op zitten te wachten.’
Op Twitter probeerde hij aan te sluiten bij consumenten die meldden dat een apparaat stuk is, met de vraag of hij hen kon helpen. De response was echter heel beperkt. ‘Ik kon mijn draai niet goed met Twitter vinden. Wat moet je nu in de statusupdates zetten? Dit werkte voor mij niet goed.’
4. Zet social media in vanuit een breder marketingperspectief
We benadrukken altijd dat je sociale media nooit geïsoleerd moet inzetten, maar vanuit een breder marketingperspectief. Het kan goed zijn dat reageren op fora je nieuwe klanten oplevert, terwijl Twitter nauwelijks zoden aan de dijk zet. Het middel is nooit heilig.
5. Focus!
Het is beter om je te focussen op één kanaal waar je potentiële klanten actief zijn, dan te kiezen voor meerdere kanalen. Het leren werken met sociale media kost tijd en met de beperkte middelen (tijd en geld) die we hebben als MKB’ers, kan je beter kiezen. Door te ontdekken welk kanaal bij me past en wat werkt, ben ik me gaan focussen,’ aldus deze ondernemer.