Vijf redenen om als professioneel verkeersregelaar aan de slag te gaan

Vijf redenen om als professioneel verkeersregelaar aan de slag te gaan

Redactie Baaz

Opgeleide verkeersregelaars, je ziet ze steeds vaker op steeds meer plekken. Zoals het Nederlanders betaamt willen we graag alles van A tot Z in goede banen leiden, zeker als daar verkeersdrukte bij komt kijken. Of het nu bijzonder transport, een bouwproject, verwachte parkeerdrukte of calamiteiten betreft. Maar verkeersregelaars zijn minstens zo vaak actief bij gezellige evenementen. Dit werk kent een behoorlijk aantal zonnige kanten. Hierbij vijf redenen om de snelcursus tot verkeersregelaar te volgen.

 

Het buitenleven: verkeersregelaars zijn actief in de open lucht

Er is de laatste jaren steeds meer behoefte aan het buitenleven, ook als het om werken gaat. Meer contact met de natuur, frisse lucht, het outdoor gevoel. Dat je als verkeersregelaar bijna continu in de open lucht actief bent, ligt voor de hand omdat het krioelende verkeer dat ook is. Als professioneel verkeersregelaar kun je dus tegen een buitje, maar je wordt voorzien van geschikte seizoenskleding.

Opleiding van drie dagen, daarna afwisselend werk

Na de driedaagse opleiding tot verkeersregelaar - twee dagen in de klas, één praktijkdag - ga je direct aan de slag. We kunnen deze korte periode in de schoolbanken dus gerust een stoomcursus noemen. Daarna word je ingeroosterd op de meest uiteenlopende plekken:

  • Een bouwproject waaraan speciaal vervoer te pas komt en waar het passerende volk sowieso de hele dag aanwijzingen behoeft
  • Een druk winkelgebied waar natuurlijk iedereen tegelijk wil parkeren: denk aan meubelboulevards en extra koopavonden
  • Een evenement op lokaal niveau zoals jaarmarkt, kermis of braderie
  • Een grootschalig festival zoals die in het hele land plaatsvinden: Lowlands nabij Biddinghuizen, Pinkpop in Landgraaf of Sensation in Hoofddorp

Flexibel rooster, ook goed parttime mogelijk

Je komt dus op onverwachte (veelal leuke) plekken. Hoe vaker je je laat inroosteren, hoe meer je van Nederland ziet, want het zijn echt niet alleen de koopzondagen in jouw omgeving waar je gestationeerd wordt. Het werken als verkeersregelaar is bovendien ideaal om te combineren met ander parttime werk en ZZP'ers zijn welkom. De verdiensten zijn prima, net als de arbeidsvoorwaarden. Je reiskosten worden vergoed conform de wetgeving (€0,21 kilometervergoeding dan wel volledige OV-kostenvergoeding) en zoals net al genoemd zorgt je werkgever voor een kledingpakket voor alle seizoenen. Binnen het werk bestaat veel afwisseling. Bij een eventuele combinatie met je andere (kantoor)baan is dat al helemaal het geval.

Mensen kijken op vrolijke evenementen

Het is een internationale hobby: mensen kijken. Dit doe je tussen het werk door de hele dag. Zeker bij evenementen is het een komen en gaan van volk dat over het algemeen positief gestemd is. Ze weten niet waar ze moeten parkeren of waar de ingang is en raadplegen jou als aanspreekpunt. Daarbij is er altijd ruimte voor een praatje. Wie met mensen om kan gaan, dient ook die ene zeldzame weerbarstige bezoeker op vriendelijke wijze van repliek. Op popfestivals kun je zomaar op de backstage-parkeerplek belanden, waar je - wie weet - wereldberoemde artiesten ontvangt. Een verkeersregelaar komt zodoende altijd wel met verhalen thuis.

Geen diploma of ervaring = geen probleem

Afgezien van de driedaagse snelcursus heb je dus geen ingewikkelde certificaten, laat staan een langdurige opleiding nodig. Tijdens de training leer je bijvoorbeeld dat je zo nodig een indirecte prent kunt uitschrijven aan verkeersdeelnemers die jouw aanwijzingen niet opvolgen. Je waarschuwt dan namelijk simpelweg de arm der wet. Verder leer je hoe te handelen in moeilijke situaties. Omdat je met mensen te maken krijgt die niet allemaal even goed geluimd zijn - er zit wel eens een moeilijk exemplaar tussen - oefen je veel voorkomende situaties. En hoewel je je niet autoritair gedraagt, straal je een bepaald soort overwicht uit, als verlengstuk van de daadwerkelijke autoriteiten.

De touwtjes in handen

In de praktijk zien we overigens dat het leeuwendeel van de fietsers, voetgangers en bestuurders van gemotoriseerd verkeer je instructies blindelings opvolgen, omdat ze zelf ook veilig van A naar B willen komen. Er worden in ons land steeds meer verkeersregelaars ingezet en je ziet dat zij in het gros van de gevallen de touwtjes in handen hebben. Kortom: je bent niet bang om mensen aan te spreken, dus is het evident dat je de Nederlandse taal goed beheerst. Behalve dat, en in goede zin uiteraard, heb je hoe dan ook weinig nodig om verkeersregelaar te kunnen worden.

Blijf dagelijks op de hoogte!

Voor meer interessante tips op werkgebied markeer je deze website als favoriet. Volg ook de reguliere actualiteit om op verrassende ideeën te komen, want het lezen van meer nieuws over economie, politiek en andere ontwikkelingen kan jou zomaar inspireren tot een succesvolle carrièreswitch.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie