Vijf redenen voor outsourcen dataopslag
1. Uitval Middels het elders onderbrengen van bedrijfsdata wordt eventuele uitval van bedrijfssystemen ondervangen. In het huidige informatie tijdperk kan het niet beschikbaar zijn van systemen desastreuze gevolgen hebben voor de bedrijfscontinuteit. Stel dat het betalingssysteem van een groot warenhuis uit de lucht gaat, er hierdoor geen verkopen mogelijk zijn en klanten de deuren weer uitgaan. Dit zijn te grote financile risicos. Door het buiten de deur brengen van de operationele verantwoordelijkheid van de infrastructuur zijn overeenkomsten te sluiten waarbij 100% up-time gegarandeerd kan worden.
2. Kostenbesparing Het onderbrengen van de eigen computerapparatuur in externe datacentra brengt grote kostenbesparing op infrastructuurgebied en personeel met zich mee. Immers, een groot deel van de investeringen in onder andere redundante stroom-, koel- en brandblussystemen kunnen hierdoor komen te vervallen. Tevens hoeven bedrijven minder uiterst gespecialiseerd personeel te werven, behouden en telkens bij te trainen.
3. Centralisatie Outsourcing resulteert ook in externe centralisatie van data. Hierdoor is bedrijfsinformatie beter te beheren en sneller terug te vinden. Met de huidige wet- en regelgeving, waardoor bedrijfsinformatie te allen tijde inzichtelijk gemaakt moet kunnen worden, is dit essentieel geworden. Daarnaast wordt door optimalisatie van storage- en servergebruik in de datacentra de grote toename in dataverkeer beter beheersbaar.
4. 24/7 In de 24-uurs economie is ook 24/7 service nodig. In externe datacentra lopen dag en nacht specialisten rond waardoor beheer, onderhoud en controle van data gewaarborgd is. Bijeffect hiervan is dat op de eigen ICT afdeling bespaard kan worden omdat minder mensen nodig zijn. En de mensen die er zijn hoeven zich alleen te richten op de softwareapplicaties waardoor ook zij betere service kunnen verlenen. Zo creer je dus een win-win situatie.
5. Flexibel werken Door de externe centralisatie van data is het makkelijker om vanaf meerdere plekken in te loggen op het bedrijfsnetwerk. Dit speelt in op de ontwikkeling dat meer en meer werknemers flexibel werken en niet langer gebonden zijn of willen zijn aan een werkplek. Zij kunnen nu altijd en overal werken, wat positieve gevolgen heeft op hun effectiviteit.
Bovenstaande punten bewijzen dat ondanks de stijgende kosten, outsourcing steeds meer een interessante optie is voor bedrijven. Ik zie dit in de toekomst ook niet veranderen, aldus Van Maanen. Door hun infrastructuur buiten de deur te laten beheren, hoeven bedrijven zich hier niet meer druk over maken en kunnen zij zich richten op hun core business, wat hun productiviteit zal verhogen. De gemaakte kosten voor het datacenter worden op deze manier direct terugverdiend.